Vi håller på med bergvärmefunderingar, har pellets som värmekälla nu.
Men nu är inte det aktuellt längre, alltså pelletsanläggningen ska bort!
Så vilken bergvärmepump är närmast pelletsen i värmetillverkning både värme och varmvatten, utan att det behöver hjälp av elpatron.
Det går åt ganska mycket varmvatten hos oss!
Någon/några med erfarenheter av ovanstående!?
 
L
Går åt mycket VV , vad VP kan ge beror på , finns i specarna för dom , annars har man en VVB efter VP och förvärmer i VP , går sen över till VVB , då finns det massor av VV
Det finns flera lösningar på det med massa VV
Prata med installatörer och ge dom en kravspec hur du vill ha det , den ligger sen till grund om det inte blir bra och kan användas som slägga
 
  • Gilla
Slöo
  • Laddar…
Vill du ha "mycket varmvatten" är det bäst att välja VP med extern VV-tank. Det finns sådana från både IVT och Nibe. Men för att få lite perspektiv: vi är två vuxna och tre barn och varmvatten har hittils aldrig tagit slut med vår 8kW IVT panna med inbyggd VV-beredare. Och då har vi 180 kvadrat att värma upp samt VV-tillverkning på "ekonomiläge".

Någon gång vid -10 ute har inomhustempen sjunkit någon grad samtidigt som barnen skulle bada badkar och vi skulle duscha efteråt, men det var enda gången jag öht märkte något.
 
  • Gilla
Slöo
  • Laddar…
I princip alla värmepumpar jobbar efter samma grundläggande principer och förutsättningar, så det är svårt att säga att en modell skulle vara bättre än en annan - Allt beror på förutsättningarna och framförallt hur man dimensionerar, kopplar in mot befintligt system och trimmar in anläggningen. Med andra ord är det viktigare att välja en kompetent installatör som än att snöa in sig på ett visst fabrikat.

Sen finns det såklart skillnader t ex i storlek på varmvattenberedaren mellan olika modeller, men det brukar inte vara några avgörande skillnader.

Hur mycket elpatron som behövs beror inte så mycket på hur själva värmepumpen är konstruerad, utan på hur man dimensionerar. Traditionellt sett brukar man välja en värmepump med lite lägre uteffekt än husets maximala behov. Anledningen till det är att det är svårt att få bra driftförhållanden om den är överdimensionerad, vilket den kommer att vara en stor del av uppvärmningssäsongen.
Det vanligaste sättet att komma runt det problemet är att man sätter en tank på några hundra liter mellan VP'n och värmesystemet, men nu för tiden finns det en hel del varvtalsstyrda värmepumpar som också gör att man kan dimensionera efter husets maximala behov.
Dock är det en ganska ny teknik inom den typen av värmepumpar (har funnits länge på luft/luft-sidan), så det är inte säkert att alla installatörer har full koll på hur man dimensionerar och ställer in den typen av maskiner.
 
  • Gilla
Slöo
  • Laddar…
Jag hade kikat på en Thermia med hetgasväxlare.
 
  • Gilla
Slöo och 1 till
  • Laddar…
Har man golvvärme så har man inte så stor nytta av den eftersom framledningstempen måste upp ganska högt för att HGW'n ska aktiveras. Iallafall var det så för några år sedan...
 
  • Gilla
Slöo
  • Laddar…
L
Har en VP med HGW VX i , HGW snor rätt bra med värme från värmeVX , min klarade inte riktigt att ge värme till GV , så jag kopplade ihop dom på utgående , så allt går till GV och tank nu ,
Blir väl något mer till GV när tempen kommer upp på VV , men inte i mitt fall
 
  • Gilla
Slöo
  • Laddar…
Idag så borrar man lite djupare än man behöver, samt köper en värmepump som klarar huset till 110%, eftersom de flesta är inverterstyrda, en ny anläggning skall aldrig behöva elpatron, oavsett vart man bor, varför går det så mycket Vv?
 
  • Gilla
Slöo
  • Laddar…
Med två ungdomar i övre tonåren och en fru med krånglande leder (reumatism) så blir det lite åtgång av varmvattnet.
Sedan har man ju blivit bekvämare med åren och det är inte lika lockande med pelletshantering och sotning av pannan!!
Så får vi ju nästan ett helt rum till att göra något roligt med! ☺
 
L
Som jag skrev i # 2 VP +en VVB ca 200L efter så får du massor av VV flera hundra liter
duschvatten
PS är ungdomarna tjejer då förstår jag dig
 
  • Gilla
Slöo
  • Laddar…
Större beredare är det enda vettiga.
Att öka effekten på värmepumpen hjälper inte mycket då ett tappställe kan dra 30-40 kW när kranen är öppnad.
Att aktivera funktioner med extra varmvatten (då beredaren övervärms t ex 5 grader) ger dåligt driftläge och rätt dyrt extravatten
 
  • Gilla
Slöo
  • Laddar…
I dag ger de flesta vp bra med vv så har man inte behov av att stört tappa stor mängd tex till stort hörn badkar så brukar en helt vanlig vp funka ok.
 
Jag kör min Nibe 1255 i ekonomiläge på varmvattnet och vi är 5 vuxna i huset inklusive hyresgäster. Inga badkar.

Vad jag vet har vi inte haft problem med för lite varmvatten. Installatören föreslog en extern vvb för extra varmvatten, men vi körde på en vanlig ändå.

Däremot har Nibe 1255 problem med mjukvaran som gör att det inte fungerar optimalt med varmvattenproduktionen. Pumpen stänger av sig i onödan efter varmvattenproduktion. Hade jag köpt pump idag hade jag nog valt Thermias "Diplomat Inverter" istället.

En annan tanke är att det drar rätt mycket energi ur borrhålet med vv-produktion, så om man tänker göra av med stora mängder så bör man inte snåla med borrdjupet.
 
  • Gilla
Slöo
  • Laddar…
Det drar normalt mera energi ur borran till att värma huset än till vv eftersom vp då har bättre cop men snåla med borran ska man inte göra i vilket fall som helst.
 
  • Gilla
Slöo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.