Hej! Vi håller på att anlägga en tvättstuga i källaren. Huset är byggt 1938 och har oisolerad betongplatta och betongväggar. Det finns en nygjord brunn och en gammal som vi ska ta bort. Huset är dränerat och isolerat runt grunden. Nu undrar jag om det räcker att fuktspärra runt brunnen eller måste man fuktspärra hela golvet och en del upp på väggen? Har läst att gamla betongplattor måste andas. Någon som har koll på detta?
När man läser så är det så många olika fakta man får.. Stefan
 
L
H Heavyguy skrev:
Hej! Vi håller på att anlägga en tvättstuga i källaren. Huset är byggt 1938 och har oisolerad betongplatta och betongväggar. Det finns en nygjord brunn och en gammal som vi ska ta bort. Huset är dränerat och isolerat runt grunden. Nu undrar jag om det räcker att fuktspärra runt brunnen eller måste man fuktspärra hela golvet och en del upp på väggen? Har läst att gamla betongplattor måste andas. Någon som har koll på detta?
När man läser så är det så många olika fakta man får.. Stefan
Hej,

Jag skulle vilja hävda att man i ditt fall enbart bör fuktspärra vid brunnen, om nu ens det. Citerar från Byggkeramikrådet (BKR) https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf

"Undantag vid massivkonstruktioner mot mark

Då golv- och väggytor utan underliggande/utvändig isolering står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna undantag från ovanstående krav, se figur 3 och 4. Denna frågeställning är vanlig vid renovering av äldre hus. Tätskiktets utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats."

och

"Om golv och väggar med direkt mark- kontakt saknar underliggande/utvändig isolering (kapillärbrytande skikt och/ eller värmeisolering) och i sin helhet består av mineraliskt material kan tätskikt uteslutas. Då kan eventuell fukt, i form av diffusion, transporteras genom konstruktionen utan att stoppas upp. Dock bör tätskikt utföras lokalt vid duschplats eller liknande för att undvika lokal nedfuktning av konstruktionen."
 
L Lärospånet skrev:
Hej,

Jag skulle vilja hävda att man i ditt fall enbart bör fuktspärra vid brunnen, om nu ens det. Citerar från Byggkeramikrådet (BKR) [länk]

"Undantag vid massivkonstruktioner mot mark

Då golv- och väggytor utan underliggande/utvändig isolering står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna undantag från ovanstående krav, se figur 3 och 4. Denna frågeställning är vanlig vid renovering av äldre hus. Tätskiktets utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats."

och

"Om golv och väggar med direkt mark- kontakt saknar underliggande/utvändig isolering (kapillärbrytande skikt och/ eller värmeisolering) och i sin helhet består av mineraliskt material kan tätskikt uteslutas. Då kan eventuell fukt, i form av diffusion, transporteras genom konstruktionen utan att stoppas upp. Dock bör tätskikt utföras lokalt vid duschplats eller liknande för att undvika lokal nedfuktning av konstruktionen."
Tack för svar.. Ja det låter ju rimligt.
Man kanske ska kolla upp med försäkringsbolaget vad dom har för riktlinjer..
 
S
Försäkringsbolaget lär hänvisa till branschreglerna och betongkonstruktionen är inte så känslig för fukt så det kan inte bli så stora skador.
Brunnsmanschett vid brunnen och små klinkerplattor gör att fukten kan vara genom golvet. Om ni ska flytspackla och det är tillskjutande fukt så behöver flytspacklet tåla det alternativt vara utomhusprodukt.
 
L
Betong direkt mot mark är vanligt i äldre hus , då ska man inte stänga mot ångtryck underifrån .
det finns dom som målat golv av den typen , förkastligt den släpper , lika med ett tätskikt .
Som lärospånet säger , lägg ett lokalt tätskikt under duschplats om ni ska ha en .
Annars så finns det inget krav på tätskikt i tvättstuga källare , bara om det är uppfyllt med makadam och isolering under
Försäkringsbolag har bara ett i huvudet , enligt BBR och säkert vatten , lägger du klinkers så kommer ev. fukt underifrån att gå upp genom fogarna , och plattorna sitter kvar
Du kommer inte att få problem med dom , enär en vattenskada kommer att ske utanför tvättstugan , där ev, annat golv ligger
Tänk på att ha ett fall till brunnen
 
L Liteavvarje skrev:
Betong direkt mot mark är vanligt i äldre hus , då ska man inte stänga mot ångtryck underifrån .
det finns dom som målat golv av den typen , förkastligt den släpper , lika med ett tätskikt .
Det finns fäger för betonggolv som andas. Vi har det i vår tvättstuga och färgen sitter. Har ett hobbyrum intill tvättstugan som är målat med två-komponentfärg och den sitter också.
Om plattan ofta är vattensjuk lär färgen lossna, men frågan är om huset är lämpligt att bo i då.
 
Tack allihopa för svar..
Nu har jag u har jag lite råd att gå efter..
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
H
Hejsan,

jag undrar om detta även gäller 1-planshus på oisolerad betongplatta? Och gäller det då även badrum?

Tacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.