Körde långkok ikväll, rejält ångande gryta några timmar och ca -20 grader ute. Detta resulterade i att det började droppa från innertaket, gick upp på kallvinden där jag såg dropp och blött kring spiroröret från köksfläkten. Visade sig att det är en rejäl springa i skarven mellan två rördelar, se bild. Den fuktiga luften har alltså kondenserat på den kalla vinden och blivit blött. Räcker det att bara silvertejp rejält, eller hur ska man lösa problemet?
 
  • Bild på en spricka mellan två delar av ett silverfärgat spirorör omgivet av isolering på en kallvind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gamla är rören?
Jag jobbar på ett företag som tillverkar spirorör m.m. och detaljerna som går emot spirorören har gummitätningar på ändarna. Ser inte ut som att dina har det?
Ska väl finnas nån fog som är gjord för ventilation om jag inte minns fel.
 
Det ser mer ut som att det ör skarvat mot ett eternitrör eller liknande. Silvertape kommer inte att funka i längden.
 
Nix, inga eternitrör, vanliga spirorör i rostfritt alltihop. Lika bra att byta ut rören alltså? Lite halvbökigt dock nu på vintern, eller ska man bara byta delen på kallvinden och skarva mot delen som går genom yttertaket?
 
Snabbfix: Gummifodrat svep som man skruvar över skarven.
 
Det lät ju som nåt som kan funka till sommaren i alla fall. Måste jag då dela röret i skarven för att få den över?
 
H hagv skrev:
Hur gamla är rören?
Jag jobbar på ett företag som tillverkar spirorör m.m. och detaljerna som går emot spirorören har gummitätningar på ändarna. Ser inte ut som att dina har det?
Ska väl finnas nån fog som är gjord för ventilation om jag inte minns fel.
Rören är från 1972 då huset byggdes. Verkar bara vara tätar med nån sorts kitt som smular sönder.
 
Rostfria är de knappast, snarare galvad stålplåt.

Dra ett par varv silvertejp så klarar det sig säkert till sommaren!
 
Moderna rör har skarvmuffar. Men det är inte säkert att det blir bättre. För det blir två skarvar istället för en. Utan problemet kan vara att rören är ihopsatta i för stor vinkel så dom börjat skeva. Sen tycker jag det ser ut som att det kan droppa ner kondens i skarven. Då kanske det duger med tejp. Plus isolering.
 
L
TS talade om långkok , blir en hisklig massa fuktig luft då
Tätas det till i skarven så kommer det inte att rinna där , men vad händer då ?
Kondensen kommer kanske att rinna ner och droppa på spisen i stället .
Finns bara två sätt , mera isolering på rören , ingen avkylning av fuktig luft , mera fart på fläkten
då åker fukten ut och fartvinden torkar upp i rören
Men ska vara täta skarvar mellan rören , så det inte kan blåsa ut , bara en väg får luften , ut på taket
 
Tejp fixar det där. PVC-tejp t ex, men silvertejp funkar också. Ju fler lager med tejp desto bättre/längre håller det. Bara tejpen fäster ordentligt.
Gummisvep är kanske ännu bättre.
 
Krilleman
En äkta "ryssböj". Dom som monterade detta fuskade rejält.

Länken ovan borde göra susen i rätt dimension. Bekräfta såklart att det inte läcker innan du isolerar över allt igen!

Det ser ut som om dom insett sitt eget misstag och "lagat" springan med någon massa?

En dåligt utförd reparation av en springa i material med gula pilar som pekar ut felet.
 
Ser mer ut som att man inte haft en 45-gradersböj utan delat på en helböj. 1972 var det "gamla" dimensioner 135 mm istället som dagens 125 och 150 mm istället för dagens 160mm och gummipackningar fanns inte utan det var "båkkitt" som gällde
 
Tänkte inte på det, viktigt att mäta röret och kolla svepets mått, dom kan vara specifika till vissa rördiametrar. Typiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.