Hej,

Jag har källarväggar av dorocell (frigolitblock med betong i) och tänker mig att bygga en bastu mot dessa.
Väggarna är helt under mark.

Hur bör man göra?

Tack
///Johan
 
Hej, jag var tvungen att kolla på webben först om dorocell. Visst är det Dorotherm du har?

Jag tycker att den väggkonstruktionen är mkt bra för en bastu och jag skulle läkta o spika panel direkt mot den väggen. Om du vill ha luftad panel kan du sätta en stående boardremsa först innan du spikar läkten.

Läkten kan du anpassa efter hur mkt klinkersockeln bygger ut (om du ska ha sån förstås!)

Kolla här:
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg
 

Dorotherm kanske är det riktiga namnet. (Frigolitblock man gjuter i)

Så ditt tips är att det inte behövs extra diffspärr, eller isolering?

Då spikreglarna i frigolitblocken går vågrätt så funderar jag på att sätta reglarna stående och panelen liggande, då får jag luftad panel utan board. Har du sett till att lämna en luftsaplt vid taket där luften bakom panelen kan ta sig ut?

///Johan
 
I just det här fallet tycker jag att det inte behövs extra isolering. Det är bästa möjliga förutsättningar för att bygga en bastu och jag kan inte se att det skulle finnas ngn kondensrisk med den fina konstruktionen. Fråga gärna dorocell-nissarna ;) vad de tycker också.

När det gäller taket så har jag samma typ av luftad panel som på väggarna. Sedan i mitt fall har jag luftventil till frånluftsvärmepumpen, som byter all luft i bastun på 45 minuter. Det är rätt friskt med undertryck i min bastu, och därför har jag ventilen i stort sett helt stängd under bastning.

I andra bastur så tar luften bakom panelen sig ut - direkt eller indirekt - via den högt placerade luftventilen.
 
Rolf Westerlund på Dorocell sålde förr bastuaggregat mm så han om någon borde ha koll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.