Jag har en snarlik situation med suterränghus och där det inte finns någon fuktspärr nedåt och det är uppreglade golv och väggar.

Då jag misstänkte radon när jag köpte huset hade tänkt lägga in ventilerat golv. Dock visade radonmätningen låga värden. Och när jag mäter fukt i betong och reglar så är det acceptabla värden.

På vinterhalvåret har jag antagit att det inte är något problem iom att det är 20+ grader inomhus. Och det bör leda till uttorkning.

Men på sommaren antar jag att det kan bli problem med högre luftfuktighet. Dock mäter jag inte upp några problem. Än. Det är ventilation med återvinning, så det hjälper kanske lite. Jag har ställt en luftfuktare i sutterängdelen som går på sommaren. Verkar billigare än att lägga in ventilerat golv. (Det senare verkar gå på ca 1000kr/kvm).

Kommentarer.
 
Först och främst är det viktigt att man förstår sin huskonstruktion och är att man förstår att problem kan ändra sig eller förflyttas när man ändrar förutsättningarna. En bra bok är "Få bukt med fukt" som går att låna på biblioteket.

Oisolerad platta på mark och uppreglade källarväggar är som sagt en känd riskkonstruktion. Men det är inte samma sak som att det det faktiskt är ett problem, eller att eventuella problem inte går att lösa. Konstruktionerna får tyvärr folk att fly hals över huvud helt i onödan.

Idag finns mycket forskning på området och många bra och beprövade tekniska lösningar som gör att det går utmärkt att ofta få fungerande boytor utan problem även i källarplan.

A och O i detta är dock att ha en fungerande dränering och att vid en eventuell omdränering passa på att isolera källarväggen från utsidan.Därefter görs innerväggar och golv ventilerade vilket ger både varmare golv och bra klimat utan risk för mögel eller annat hälsofarligt.

Förutom en eventuell dränering kan dessa jobb ofta göras etappvis i samband med att utrymmena ändå ska renoveras. Genom ett sådant förfarande blir merkostnaden ofta inte särskilt stor.

Färdiga lösningar är ofta relativt kostsamma men sparar mycket tid vid monteringen. Principerna för ett ventilerat golv eller en vägg är dock mycket simpla och är inga problem för en normalhändig att lösa själv.

Oavsett är det viktigt att konstruktioner och lösningar kontrolleras och underhålls regelbundet, gärna genom strategiskt placerade mätpunkter för fuktmätare.
 
När det gäller lukter så tycker jag att det är en viss skillnad mellan mögellukt och fuktig källarlukt. Ibland kan dock båda förekomma samtidigt. Båda lukterna är i vilket fall som helst obehagliga. Det som är lömskt är att många har dessa lukter i sina hus - utan att veta om det. Luktsinnet vänjer sig med dofter och till slut reagerar man inte på det. Den bistra verkligheten är att det oftast känns väl när personer har dessa problem för lukterna fastnar i kläderna.

Håller annars med "mexitegel" här. En fungerande dränering och väggar som är ventilerade på utsidan är A och O. Att åtgärda insidan innan utsidan är OK är oftast väldigt kortsiktigt och som regel meningslöst. Täta skikt som plastmattor gör dock förstås saken bara värre.

Såg inte att det stod hur gammalt huset är men som regel har nästan alla suterräng- och källarhus som är äldre än 30 år mer eller mindre problem med markfukt och bristande dränering, om de inte har blivit åtgärdade. Många hus med platta på mark, byggda mellan 60- och 80-talet har också problem.

Vårt hus var inget undantag. Byggt på 50-talet. Källaren var svårt fuktskadad när vi köpte det för 20 år sedan. Fanns inga genvägar. Bara att gräva upp runt om och åtgärda. Och trots att källargolvet av naturliga skäl inte gick att göra så mycket åt, så gjorde den nya dräneringen och montering av väggventilation (typ Platonmatta) enorm skillnad för miljön i källaren. Och källarlukten försvann.
 
A
Nu har jag haft en kompis här som är proffs. Badrummet har en konstig doft. Lite frän kanske. Men inget mögel. Troligen kommer jag slipa bort färg och ta bort tapeter för att få bort doften som troligen satt sig i materialen.
Alla ytor som har varit fukt belastade har kakel.

Det är i hallen vi hittade fukt. Och även vanliga tapeter vid golv. När vi tog bort en bit tapet så fanns det en mögeldoft där. I hallen luktar det väldigt lite så jag var förvånad att det var där skadan fanns. Vattnet hade sugits upp i väggen och då den inte kommer ut = mögel.
Så nu ska jag ta bort tapeter och låta det torka ut och måla med en färg som kan andas.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C
Ni har inte platta på mark på bottenplan med nergjutna träreglar? Isf kan det vara det som luktar också.
 
Sätt in avfuktare,
Öka/förbättra ventilation (ställ upp dörrar o dylikt) och höj värmen i någon vecka, se om det ändras.
 
O
Ta bort tapeter från väggarna. Reglade väggar bör tas bort. mattor från golvet tas bort. Allt sådant skapar problem med fukt och lukt. Fram med betongen både på golv och vägg.

Att öka ventilation och värme eller en avfuktare är en bra idé som sir_daniel kom med. Förändra de saker som gör att mögel trivs.
 
Min syster köpte för 2 år sedan ett hus från 40-talet, odränerat sedan dess med allt vad det innebär. Hela källaren var dels full med skit (gamla möbler, textil o annat mög som passerade bäst före på 80-talet..) vi körde dels med avfuktare modell större i 1 månad (kopiösa mängder vatten kom ur den), rev ur allt ner till betongen och dränerade hela huset.
Sedan blästrade vi bort gammal plastfärg... sedan började det lukta bra.

Men nu har vi även bilat bort golvet, dränerat och sänkt det samt isolerat och lagt golvvärme och gjutit ner väggarna för att kunna få bra takhöjd, bytt inkommande vatten och avlopp, putsat upp alla väggar efter vi spårat för ny el och byggt nytt badrum... snart klara...
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.