Hej
En bild säger mer än tusen ord. Som det ser ut på bilden, det finns en tyristor i tvättstugan som matar en fläkt på vinden. Nu vill jag ha ett eluttag på vindne till en luftvärmepump. Kan man mata uttaget från tyristor genom att använda N och jord som är redan dragna på vinden plus att dra fas från 2an på Tyristors schema, där som står 230 Vac ? Vad står Vac för egentligen ?
Sen undrar jag om det finns eluttag med ingång och utgång så att man kan mata fläkten från uttaget. Regulated output till fläkten kan passera bara genom uttaget då ?
Anledningen att välja Trystor är att alla andra uttag är ojordade men denna säkring har jord.
Tyristor och eldragningsschema med beskrivna anslutningar för fläkt i tvättstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det skulle vara så att ordenliga förkunskaper inom el möjligen saknas, kanske det vore bättre att låta en elektriker titta på det.

Du nämner inte märkeffekten och märkspänning för den tilltänkta värmepumpen.

Att mata en värmepump med samma matning som en (liten?) kanalfläktmotor, som tydligen är varvtalsstyrd av en tyristor, verker inte helt lämpligt. Men elektriker ser direkt på plats vad som behövs.
 
L
Om din tanke på en VP på vinden ska fungera , så måste du veta hur många amper som den behöver , kommer det från centralen direkt till tyristorn har du nog 10 Amp och vägguttaget ska inte tas ut i delar ( noll Jord fas ) från tyristorsidan
Det ska tas ut före tyristorn , med en doskoppling , men eftersom du frågar så kanske det inte är direkt bekvämt med EL för din del , så en elektriker som gör det på rätt sätt är inte av ondo
snarare en nödvändighet här
 
L Liteavvarje skrev:
Om din tanke på en VP på vinden ska fungera , så måste du veta hur många amper som den behöver , kommer det från centralen direkt till tyristorn har du nog 10 Amp och vägguttaget ska inte tas ut i delar ( noll Jord fas ) från tyristorsidan
Det ska tas ut före tyristorn , med en doskoppling , men eftersom du frågar så kanske det inte är direkt bekvämt med EL för din del , så en elektriker som gör det på rätt sätt är inte av ondo
snarare en nödvändighet här
Luftvärmepumpen ska inte sitta i vinden utan vid entren. Tanken är att ordna ett uttag på taket vid entren intill innedelen. Effkten är inte mer än 800 W och det är rekommenderad 10A. Säkringen som jag har beskrivit är iofs 16A. Så att säga det duger gott och väl åt pumpen.
Installatör kommer men det är bra och lägga fram enkla föreslag så att jobbet flyter på. Det är inte så dumt att lära sig nåt nytt heller.
Före Tyristor med doskoppling bskriver du. Jag tror inte att man kan sätta dit en dosa före Tyristorn. Går det inte bra att dela den med WAGO innan den går till Tyristorn?
Det finns säkert flera alternativ och dosor runt omkring som jag inte har tänkt på.
 
L
Vet inte men L/L VP , kan den må illa av något som ev . kommer bakvägen från tyristorn
det kan jag inte svara på , men tänkte nu , Du får kolla det , alla s.k elektroniska lämnar något ut på nätet mer eller mindre
Hur är det med EL-centralen , sitter den som brukligt upp mot tak , varför inte gå rakt upp om det går över vinden och ner till VP ,
 
Du bör dra en separat gruppledning till värmepumpen.

Endast om det innebär orimliga kostnader och praktiska problem kan du nalla ström från gruppen som matar fläkten. Du kan avgrena fasledaren på inkommande terminal på tyristorstyrningen men det är inte heller att rekommendera. Du bör grena av före i en kopplingsdosa. Man ska inte använda anslutningsterminalen på apparater som kopplingsdosa.

Men är det bara fläkten som ligger på den gruppen? Får det plats 800 W till?

En annan lösning kan vara en tvåfasgrupp, inte klockrent men som nödlösning. Då får du en obruten fas från centralen som sedan går i samma rör upp till vinden.
 
L Liteavvarje skrev:
Vet inte men L/L VP , kan den må illa av något som ev . kommer bakvägen från tyristorn
det kan jag inte svara på , men tänkte nu , Du får kolla det , alla s.k elektroniska lämnar något ut på nätet mer eller mindre
Hur är det med EL-centralen , sitter den som brukligt upp mot tak , varför inte gå rakt upp om det går över vinden och ner till VP ,
Bra förslag. Jag tänkte oxå först på det men kom ihåg att det var en stålregel ovanför norm centralen med en liten öppning som var fullproppad med VP rör. Det blir svårt att öppna upp regeln eller borra i.
Annars finns det takdosa i tvättstugan som man kan nå centralen ifrån.
 
L
L Lars48 skrev:
Bra förslag. Jag tänkte oxå först på det men kom ihåg att det var en stålregel ovanför norm centralen med en liten öppning som var fullproppad med VP rör. Det blir svårt att öppna upp regeln eller borra i.
Annars finns det takdosa i tvättstugan som man kan nå centralen ifrån.
Kan du då få i en ledning till och plats för en säkring i centralen så är du hemma , det blir två faser fram till takdosan och avgrening där
Då ska den nya säkringen sitta bredvid den som går till takdosan i dag , annars inte uppmärkningsbart på ett bra sätt , blir till att trava om lite i centralen , och de två märkas tillsammans , Tvåfas vid arbete bryt båda XX grupperna
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Vet inte men L/L VP , kan den må illa av något som ev . kommer bakvägen från tyristorn
det kan jag inte svara på , men tänkte nu , Du får kolla det , alla s.k elektroniska lämnar något ut på nätet mer eller mindre
Det borde väl vara lika mycket 'skräp' på nätet oavsett om man grenar av en dm före tyristorn i en dosa eller några meter före den i elcentralen?
 
L
useless useless skrev:
Det borde väl vara lika mycket 'skräp' på nätet oavsett om man grenar av en dm före tyristorn i en dosa eller några meter före den i elcentralen?
Avstånd är en faktor från tyristorn sen klart hur långt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.