Har lite problem med att snöutkastaren gör lite som den vill.

På den modellen av snöslunga så finns det en vev som går till snöutkastaren. Problemet är att den vill inte låsa riktigt i "inställt läge". På grund av vibrationerna från maskinen så går det inte att ställa in snöutkastaren i det läge som man vill. Snöutkastaren flyttar sig ändå. Det är precis som att det går för "lätt".

Någon som känner igen problemet och har en lösning på det?

Exploded diagram och reservdelslista för snöutkastare på en STIGA-snöslunga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
L
Går för lätt i infästningen , min gör lika får hålla i veven , bryr mig inte nu .
Vid anslutning av utkastet ska det snurra och den ska gå lite trögt , har inte sett men det ska nog vara någon broms där som håller igen rätt bra , för om utkastet vrides så det inte står rakt mot
turbin , kommer snön att vrida det tillbaka mitt för , kolla i snurrdelen
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
Pratade med en återförsäljare som visste om problemet. Tydligen så ska man minska spelet med en förskruvning som sitter på hjulet som styr utkastaren. Förmodar att hjulet är det lilla kugghjulet. Ska kolla på det vid tillfälle. Skriver här då.
 
Tror inte det finns nån möjlighet att justera spelet men vrid öglebulten nr 120 på bilden lite så spänner den runt axeln så det går lite trögt. När jag hade stiga så slipade jag till nån extra kugg på vrid kransen så tornet gick att rotera lite extra så man slapp få snöspruten på vägen man skottade vinkel rätt mot.
 
  • Gilla
Kaboj
  • Laddar…
Kan det vara den som på bilden heter 010C?
 
Det är skruvarna (4 st) som håller den inre plast ringen.
 
S smurfen72 skrev:
Det är skruvarna (4 st) som håller den inre plast ringen.
Stämmer, ser det nu.
 
Det verkar som att jag har fått till problemet med utkastaren.

På utkastarens "rör" långt nere så sitter det mutter på bult. Det finns flera av dom runt om. Dessa dras åt hårdare. Dessa verkar fungera som en sorts broms. Utkastaren går nu trögare.

Jag har även vridit öglebulten som veven går igenom. Det gjorde att det blev ännu trögare.

Har efter detta testat snöslungan och nu så stannar utkastaren kvar i önskat läge.
 
  • Snöslungas utkastarrör med mutter och bult, justerad för att bromsa rotationsrörelsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snöslungans utkastarrör med en åtdragen mutter på en bult, för att bromsa rörelsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en justerad öglebult på en snöslungas utkastarrör med snö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rogstabo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.