Tack för tipset!
 
Sen kan jag hålla med om belysningen i vardagsrummet.. blir lätt väldigt sterilt, nästan lite galleria känsla med spottar där. Möjligen att man har det på något ställe om man har ett gångstråk genom vardagsrummet, annars hade jag satsat på typ fönsterlampor, taklampor eller golvlampor :)

Angående lumen så är det svårt att säga, det beror lite på hur många ljuskällor man tänkt ha samt hur stor yta det rör sig om.

Jag själv kommer tex ha 4st 6w spottar i vårat badrum som ligger på 421lm stycket. Utöver det blir det ett spegelskåp med belysning. Ytan är drygt 4m². Detta tror jag kommer ge mer än tillräckligt bra ljus :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hej, ja vi ska ha annan belysning också. Vi kommer att ha ca 15 spottar på 40 kvm så det är inte speciellt mycket. Vi kommer ha taklampa, golvlampa också.

J Jarlsgård skrev:
Sen kan jag hålla med om belysningen i vardagsrummet.. blir lätt väldigt sterilt, nästan lite galleria känsla med spottar där. Möjligen att man har det på något ställe om man har ett gångstråk genom vardagsrummet, annars hade jag satsat på typ fönsterlampor, taklampor eller golvlampor :)

Angående lumen så är det svårt att säga, det beror lite på hur många ljuskällor man tänkt ha samt hur stor yta det rör sig om.

Jag själv kommer tex ha 4st 6w spottar i vårat badrum som ligger på 421lm stycket. Utöver det blir det ett spegelskåp med belysning. Ytan är drygt 4m². Detta tror jag kommer ge mer än tillräckligt bra ljus :)
 
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Hej, ja vi ska ha annan belysning också. Vi kommer att ha ca 15 spottar på 40 kvm så det är inte speciellt mycket. Vi kommer ha taklampa, golvlampa också.
Enklast hade nog nästan varit om ni lagt upp en planlösning, där ni gärna får rita in var ni tänkt ha spottar :)
 
Det finns. Alla ritningar är klara. Jag var ute efter en bra lampa till ett vettigt pris. Vi kommer gå över spridning av spottar med elektrikern också innan vi sätter upp dem.
 
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Det finns. Alla ritningar är klara. Jag var ute efter en bra lampa till ett vettigt pris. Vi kommer gå över spridning av spottar med elektrikern också innan vi sätter upp dem.
Jaha okej!

Som sagt, det är svårt att svara på! Det beror helt på vad man är ute efter. Det finns ju spottar på 1w upp till.. tja 10+W, sen har man spridningsvinkel som varierar från punktbelysning till riktigt allmänbelysning.

Därför är det svårt att säga. Jag skulle säga att Malmbergs nästan är ingångsmärket när det gäller spottar och sen finns det en uppsjö med olika fabrikat. Men man ska inte vara dumsnål :) 650kr spotten kan jag tycka är dyrt.. men säg 250-400kr stycket, då är det ändå kvalitativa saker :)
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Och väljer man tex jula alternativet 3 för 249 kr är man dumsnål och jag förstår elektrikern inte viĺ installera dem
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Japp! Tack för väldigt bra bra input om allt här

Jag fick ju tips på (längre upp i tråden) för 339:- som enligt mig hade bra värden. 7 watt, 36 graders vinkling, ja... Den kändes bra. Har skickat till elektrikern och väntar på hans svar.
 
Sedan finns ju möjligheten att köpa armaturer som är avsedda för GU10-lampor.
Dessa armaturer är betydligt billigare, och du kan få bra LED-lampor med GU10-fäste.
Satte upp två armaturer nu i veckan med Osrams GU10-lampor. Tysktillverkade, dimbara och med 5 års garanti. Ljusflödet motsvarar en halogen på ca 50W. Effekt 4,6 W.
Pris ca 60 kr.
 
E etompau skrev:
Sedan finns ju möjligheten att köpa armaturer som är avsedda för GU10-lampor.
Dessa armaturer är betydligt billigare, och du kan få bra LED-lampor med GU10-fäste.
Satte upp två armaturer nu i veckan med Osrams GU10-lampor. Tysktillverkade, dimbara och med 5 års garanti. Ljusflödet motsvarar en halogen på ca 50W. Effekt 4,6 W.
Pris ca 60 kr.
Länk till sida där man köper endast armaturerna? Eller kan jag köpa vilken spot-armatur som helst med GU10-fäste?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.