Hej!

Jag ska göra en tillbyggnad på mitt hus och ska såklart ha LED-spottar i taket har jag tänkt. Vad bör man tänka på när man väljer lampa/ljuskälla?

Ska man ha 4 eller 5 watt?
Något annat man bör tänka på? Lm?
Något som skiljer en spot för badrum och vardagsrum?
Vad behöver man för styrka på en dimmer som ska klara av säg 15+ LED-spottar?

Jag hittade dessa på Jula: https://www.jula.se/catalog/el-och-...otlights-och-tillbehor/downlights-led-423332/

3-pack för 249:- vilket känns väldigt billigt... men visst verkar de OK?
 
Kör med lågspänningsspottar istället. Lättare att jobba med elkabar etc.
Använd drivdon efter effektbehovet. Flera drivdon kan behövas vid 15 spottar.
Lägg lite mer pengar på spottarna så slipper du svära över trasig belysning.
 
E etompau skrev:
Kör med lågspänningsspottar istället. Lättare att jobba med elkabar etc.
Använd drivdon efter effektbehovet. Flera drivdon kan behövas vid 15 spottar.
Lägg lite mer pengar på spottarna så slipper du svära över trasig belysning.
Tack för ditt svar, men du pratar med en totalt okunnig människa när det kommer till el. Lägre spänning, alltså lägre VOLT? Vad menar du med drivdon?
 
Drivdon är en transformator som driver spottarna. De har ofta inbyggd dimmerfunktion
Utspänningen är lägre än 230 V och det ställer då inte samma krav på isolation som när du använder 230V-spottar. En fördel om du hade tänkt att själv koppla in grejorna.
 
E etompau skrev:
Drivdon är en transformator som driver spottarna. De har ofta inbyggd dimmerfunktion
Utspänningen är lägre än 230 V och det ställer då inte samma krav på isolation som när du använder 230V-spottar. En fördel om du hade tänkt att själv koppla in grejorna.
Nej det blir en elektriker som får göra det. Jag vill bara ha tips på vad man ska ha för watt, volt, lm på en vettig spot/downlight.
 
Spottar i v-rum är överskattade , kör två takdosor och spotskenor/armar ist. Mycket billigare och smidigare att reglera riktningarna på ljuset samt lätt att byta ljuskällor.
 
Ett tips är att maila planlösningen på vardagsrummet till hidealites ljusdesigner. Har gjort det några gånger och fått riktigt bra tips och råd. Gratis dessutom. De har dessutom inspirationssidor. Tänker främst på ljuset i vardagsrummet.

http://www.hidealite.se/Support/Ljussattningshjalp/1156748.html
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Nu hade vi besök av elektrikern som (kanske) ska sköta elen i vår tillbyggnad. Jag frågade honom samma fråga som här om vad man ska tänka på när man väljer lampor etc. Jan säger då att han gärna ser att vi väljer de lampor som han rekommenderar. Och att han inte kommer garantera sitt jobb ifall vi väljer något annat. Den lampan han rekommenderar kostar 650:- på webben och via honom 625:-, är det jag som är snål eller är det en jävligt dyr spotlight? Jag hade tänkt mig runt halva priset... Tar gärna emot tips på bra led spotlight för runt 300:- , max 400:- för visst måste man väl kunna få en vettig spot för den summan? Jag ska ha totalt 27 stycken så det blir ju skillnad...
 
Måttligt dyr spotlight. Vi har några från designlight, tror de kostar ca 350:- på nätet.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Måttligt dyr spotlight. Vi har några från designlight, tror de kostar ca 350:- på nätet.
Hur länge har ni haft dem? Har du länk till dem?
 
Är det utbytbara ljuskällor i dem? Det kunde man inte göra i dem han rekommenderade heller...
 
Nej, vi hade inte plats att sänka taket så mycket så vi valde typen med inbyggd led.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Det verkar vara så att man inte har utbytbar ljuskälla i led-spottar som standard... känns bara konstigt att man ska behöva byta hela grejen när lampan går?
 
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Det verkar vara så att man inte har utbytbar ljuskälla i led-spottar som standard... känns bara konstigt att man ska behöva byta hela grejen när lampan går?
Det har lite med att göra att LED har en myyycket längre brinntid än vad Halogen har. LED brukar la ligga på 40-60000 timmar ungefär. Så har du belysningen tänd 4h om dagen så innebär det 27-40år.

Angående LED skillnader i badrum kontra vardagsrum så är ju en IPklass att föredra i ett badrum, ibland till och med krav beroende på var belysningen sitter.

Ett tips är att gå in på malmbergsoutlet.se , där har du ruggigt bra priser!
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.