•Ska bygga ett ca 170kvm 1 1/2 plans hus och ett gästhus på 15 kvm (eventuellt bara en luft/luft där) i Skåne. Materialet vi ska bygga i är YTONG (lättbetong). Vattenburen golvvärme både neder/ovanvåningen.

Som det ser ut nu så står det mellan luftvatten eller frånluft.

Vad ska vi välja IVT, NIBE, Bosch, Mitsubishi, CTC??

Om vi väljer luftvatten, måste vi ha FTX ventilation, ca pris?

Är ju viktigt att värmesystmet uppfyller byggkraven och om luftvatten så tystgående utedel och så "liten" som möjligt (för de är ju inte snygga)

Fick rekommenderat Mitsubishi nya PUHZ SW75-YAA Ecodan pris 67,000kr ink.moms o sen tillkommer installation för 28,000kr.

Stort tack för er hjälp
 
Vi har frånluftsvärme med ett tilluftsaggregat för att får förvärmd tilluft. Hus byggt i Y-tong i södra Halland (fast det är visst Skåne län har jag hört ;-) )

Jag tycker att det funkar bra, det är ingen utedel som brötar när man sitter på altanen, innedelen väsnas förvånansvärt lite när vi har dörrarna stängda, vanliga skjutdörrar från Elfa.

I det valet mellan frånluft och luft/vatten skulle jag gå på frånluft alla dar, då får du både ventilation och värme i samma pryl. Däremot kanske jag hellre hade kört berg/grundvattenvärme men det hade vi tyvärr ingen möjlighet till här med 70-80 m till berg...
 
Hej tack för svar. Vad är det för märke ni har?
 
Vi har en Nibe F750, men jag misstänker att det är i princip likasamma oavsett vilken man väljer; har ni någon VVS-konsult som hjälper er som ni kan diskutera med?
 
Hur stort o många våningar har ni o byggår?
Om 1 1/2 alt 2 plans hus- vad har ni för värmesystem uppe?

Vi har pratat med x personer men är ju en djungel.

Vad har ni för ventilationssystem med Nibe F750?

Tack för hjälpen
 
Vi har en 1 1/2 plans villa, golvvärme både uppe och nere, cirka 200 m2.

Vi har från- och tilluft med ett vattenburet värmebatteri på tilluften, det heter SAM-nåttnummer.
 
Har precis pratat med Nibe o nu har vi bestämt oss för nibeF750 o Sam40, som er.

Tog ni in offert på vattenburen golvvärme uppe alt radiatorer? Försöker få fram hur mycket dyrare det blir med vattenburen golvvärme uppe.
 
Nej, vi kollade aldrig något annat. Det var en totalentreprenad så de byggde som vi önskade. Vi har dock inte två kretsar utan endast en och det är något jag skulle ha varit mer påstridig om för att få. En krets för nedervåningen och en för övervåningen. Blir lite lättare att hålla en rimlig, dvs svalare, temperatur uppe även om det funkar med rumstermostaterna i rummen med dörrar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.