Mikael_L
Pratade med en som köpte avhärdarsalt i stor påse till diskmaskinen.
Denne ansåg också att det var en fördel att det var stora saltpellets istället för de relativt mindre saltkornen i vanligt diskmaskinssalt man köper i affärerna.

Först var jag emot detta påstående, trodde att det faktiskt inte spelar någon roll. Men så tänkte jag en vända till och insåg att det kan jag knappast veta något om.
Ifall det blir mättad saltlösning i behållaren, som sen späds till rätt styrka sen, så har jag antagligen rätt, det var så jag tänkte först.
Men det behöver naturligtvis inte vara på det viset.

Så jag insåg att jag har ingen aning om hur saltet fungerar i maskinerna, så nu är jag omåttligt nyfiken.

Är det någon som kan berätta?
Spelar det någon roll om man använder saltströarsalt eller pellets till avhärdare?
 
E
Jag har levt i tron om att salt inte behövs i diskmaskin när man använder sig av färdiga disktabletter eller kapslar.

Har jag missat något? Borde jag börja använda salt i diskmaskinen?
 
harry73
Det finns fortfarande tabletter utan saltfunktion
 
A
Har ni hårt vatten eller det blir vatten ringar, kalk på glas så använd DISKMASKINs salt eller pellets
Dvs. salt som har rätt renhet till avhärdare.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Våran diskmaskin har inget fack/behållare för salt.
Men har inget problem med avlagringar eller nåt sånt heller.
Den diskar hett sköljer i 85-90grader
 
Mikael_L
electroluxaren skrev:
Har ni hårt vatten eller det blir vatten ringar, kalk på glas så använd DISKMASKINs salt eller pellets
Dvs. salt som har rätt renhet till avhärdare.
OK, du menar att renheten på saltet har någon betydelse.

Men hur är det med storleken på saltkornen? Är det bättre eller sämre om det är finmalt eller stora pellets.
 
A
T TheGame skrev:
Våran diskmaskin har inget fack/behållare för salt.
Men har inget problem med avlagringar eller nåt sånt heller.
Den diskar hett sköljer i 85-90grader
T TheGame skrev:
Våran diskmaskin har inget fack/behållare för salt.
Men har inget problem med avlagringar eller nåt sånt heller.
Den diskar hett sköljer i 85-90grader
Så du har en industrimaskin?
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, du menar att renheten på saltet har någon betydelse.

Men hur är det med storleken på saltkornen? Är det bättre eller sämre om det är finmalt eller stora pellets.
Jod är inte bra sen finns det fler föroreningar i matsalt som inte heller är så bra för avhärdaren
För att vara säker på lång livslängd och god funktion så använd salt specialgjort för avhärdare.
Storleken har avgörande betydelse i andra situationer men inte här.
En fastighetsavhärdare kanske avhärdar en ggn i veckan medans diskmasiknen kanske varje disk och då är mindre korn bättre för att de löses upp snabbare
 
electroluxaren skrev:
Så du har en industrimaskin?
En asko.
Industri vet jag inte men det står proffesional på den ;)
Köpy på elgiganten för några år sen
 
A
Jaha
trodde att alla ASKO hade avhärdare men...
 
Asko har en professional serie som klassas som hygiendisk, alltså slutskölj på 85grader. Den finns både med och utan avhärdare. I övrigt så är det exakt samma maskin med exakt samma komponenter dock utan spolarmsväxlare och torkfläkt samt att det är annan programvara. Modellen utan avhärdare bör inte säljas till distrikt där det är hårdare vatten, plastdetaljerna samt slangar och packningarna i maskinen klarar sig inte så bra då. Har fått byta många delar pga detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.