Vi har ett hus från 1981 med platta på mark. På betongen ligger 60 mm cellplast, på den plastfolie och 20 mm spånskiva.
I julas upptäckte vi ett vattenläckage från toastolens inbyggda vattentank. Det har pågått en tid.
Nu måste stor del av golvet tas upp.
Det syns tydligt var vattnet har varit.

Min fråga: ska jag lägga tillbaka ny cellplast direkt på plattan eller ska jag göra någon annan konstruktion?
Betongen ser helt torr ut vid sidan om vattenskadan.
 
L
Har det varit bra förut enligt er , så varför ändra på konstruktionen , gör som det ser ut i dag
 
ok, jag bara funderar när man läser så mycket om platta på marken.
 
L
Klart det kan finnas problem med platta på mark , men inte alla har det , du ser hur det ser ut när du lyfter cellplasten , är det svart under så är det inget bra , men ingenting bara betong och torrt så är det OK
 
Grundproblemet med oisolerade plattor är att vattenångan i varm inomhusluft kondenserar när den möter den kalla betongen, och håller denna fuktig. Detta är främst ett problem associerat med 70-talshus. Ett hus byggt 1981 borde ha någon form av isolering även under betongen. 60 mm cellplast ovanför är ju dessutom ganska lite. Plastfolien under spånskivan stoppar vattenångan i luften från att tränge ner mot betongen. Problemen uppstår främst där det saknas isolering och plastfolie, t.ex. vid mellanväggarnas syllar. Den typ av läcka som ni råkade ut för bör heller inte få inträffa. Silikonlimma toastolar så ni inte behöver ta hål på tätskiktet.
 
H
ångspärr först sedan cellplast spånskiva och ditt ytskikt.

faktisk är ett tips lumppapp mellan cellplast och spånskiva
 
Ångspärr bör alltid ligga på den varma sidan.
 
H
J justusandersson skrev:
Ångspärr bör alltid ligga på den varma sidan.
så du menar att inte följa vad cellplasttillverkna skriver?
 
Det är grundläggande byggnadsfysik. Cellplast är ångtrög men inte ångtät. Eftersom cellplast tål fukt blir konsekvenserna dock inte så stora.
 
  • Gilla
krissTer
  • Laddar…
H
J justusandersson skrev:
Det är grundläggande byggnadsfysik. Cellplast är ångtrög men inte ångtät. Eftersom cellplast tål fukt blir konsekvenserna dock inte så stora.
och jag har gjort runt tiotal lägenheter på markplan med plast först.
och detta gjordes efter alla regler som finnes
 
Jag har beskrivit vad jag tycker är byggnadsfysikaliskt korrekt och argumenterat för det. Mer kan jag inte göra.
 
Plast mot betongen är mot markfukt. Plast mot varm sida är mot fukt i luften. Ångtryck neråt är minimalt då den varma luften som bär fukt som kan kondensera stiger mot taket. Tänk dig att huset är uppochner och värmen med fukt rinner från värmekällor och ner i tak spetsen.
 
Jag har raderat tjafs. Ett inlägg ska föra diskussionen framåt och vara sakligt.

/Moderator
 
  • Gilla
ChristerD och 1 till
  • Laddar…
Markfukt är nog det minsta problemet. De flesta betongplattor är i varje fall sedan början av 1950-talet gjutna på ett lager kapillärbrytande makadam. Även om den varmaste luften på grund av sin lägre densitet befinner sig högst upp i ett rum, betyder inte det att man kan strunta i att isolera byggnadsdelar som ytterväggar och golv.

Betongplattor som är gjutna på ett isolerande lager, har nästan aldrig fuktproblem.
 
H
J justusandersson skrev:
Markfukt är nog det minsta problemet. De flesta betongplattor är i varje fall sedan början av 1950-talet gjutna på ett lager kapillärbrytande makadam. Även om den varmaste luften på grund av sin lägre densitet befinner sig högst upp i ett rum, betyder inte det att man kan strunta i att isolera byggnadsdelar som ytterväggar och golv.

Betongplattor som är gjutna på ett isolerande lager, har nästan aldrig fuktproblem.
precis "nästan aldrig". ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.