murak
Jag planerar en carport, 8m djup och 6m bred, råspont och betongpannor, övrigt enligt skiss:

Skiss av en planerad carport med mått och placering av plintar markerade, samt en bil parkerad under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plintarna till förrådsdelen blir 12st färdiga 700mm från byggmax, men de fyra till stolparna tänkte jag gjuta själv.
Min fråga är nu hur jag gjuter dessa så att de blir stabila nog? Marken består av ett tunt lager mat/lerjord sen är det sand. Jag har tänkt mig 600-1000mm djup plint. Vad är lämpligt?

Förslag 1 är att gräva grop, lägga lite grus i botten, på med en trädgårdsplatta och ställa gjutrör 250mm på detta.
Förslag 2 är att höja röret något så att betongen "läcker" ut en bit i botten på gropen och på så vis bildar en fot.
Förslag 3 är att bygga en kvadratisk gjutform för foten och gjuta den med armeringsjärn som sticker upp. När den väl härdat tillräckligt ställer jag på ett gjutrör och gjuter resten av plinten.

Fler förslag eller tankar?

Jag undrar även om plintjärn. Den vanliga modellen är varmförsinkad och ca 500mm lång, är det tillräckligt för att hålla i ett sånt här bygge? Stolparna är limträ 115x115. Har inte hittat några grövre plintjärn, men anledningen till det är kanske att det är helt onödigt?

Alla tips och tankar är välkomna :)
 
Finns det någon underliggande orsak till att du inte vill använda prefab plintar överallt?
Vill du ha större belastningsyta, så finns det ju ingenting som hindrar dig från att sätta även en prefab plint på en trädgårdsplatta.
En viktig del är att det kommer rejält med makadam under som komprimeras.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
GoForIt GoForIt skrev:
Finns det någon underliggande orsak till att du inte vill använda prefab plintar överallt?
Vill du ha större belastningsyta, så finns det ju ingenting som hindrar dig från att sätta även en prefab plint på en trädgårdsplatta.
En viktig del är att det kommer rejält med makadam under som komprimeras.
Tack för svar!
Plintjärnen på de färdiggjutna plintarna passar stolpar som är 90mm och jag vill ha 115mm. Jag tänker också att det blir "klent" med en 700mm plint då det är ganska mycket som ska vila och hållas i, speciellt för de två yttersta stolparna.

Det känns mer rejält att gjuta med plintjärn som passar perfekt på stolpen. Är jag för nojig?
 
Med 115mm önskemål så utgår jag från att du menar limträ?
Kommer inte de stolparna vara ganska utsatta för väder och vind? Övervägt tryckimpregnerat?
Jag tror ju inte stabiliteten ökar för att du gjuter själv. Det viktiga är underlaget.
 
murak
Stämmer bra med limträ och väderutsatt. De ska oljas (speciellt ändträt) grundas och målas med oljefärg som är lämplig för stolpar (dvs att färgen låter trät andas lite så den inte stänger inne nån fukt). Stolpen ska ha distans från plinten, antingen med nån plastdistans eller bara hängandes i plintjärn en.

Och jo, ett alternativ jag tänkt på är att använda 90x90 tryckt stolpe och sen skruvlimma två fina trallplankor på sidorna, dels för styrkan men också för att dom kan gå upp o hålla i limträbalken (90x315) som en gaffel. Alternativet ratades pga utseende och för att jag inte kan verifiera att det kommer hålla, men har ändå legat kvar o skvalpat i bakhuvudet. Tror du att det håller?

Tack för tips om ordentligt underlag. Måste det vara makadam eller duger det med samma grus som ska användas som "golv" i parkeringsdelen (små grå stenar, ca 15mm stora)?
 
Jag fick byta stolpar (i vanlig torr gran) på vår veranda efter mindre än 10 år, trots att jag också tyckte jag ansträngt mig med distans och försökt underhålla väl..
Så jag hade valt tryckimpregnerade och gjort som du beskriver. Välj i så fall ut dem lite i förväg och se så att de inte vrider sig för kraftigt.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
L
90X90 tryckt stolpe vrider sig , brukar vara kärnträ , vill det vrida sig kan du inte stoppa vridningen , inget bra , har själv stolp 3 meters , ta 2 st 45X95 och skruva ihop dom , kläm ihop med tvingar så dom är tajta , vänd kärnsidan inåt , sedan du klä dom med vad du vill för att se lite kraftigare utseendet , inga tändstickmodeller ser för dj-t ut
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Jag tackar för tipsen! Jag köper att stolpar kan vrida sig och jag antar att antingen så köper man stolpar och låter dom ligga ett tag så man ser hur de beter sig när de torkar eller så kör man på 45x95 och skruvlimmar.

Sen är det så att många carports byggs med just limträstolpar och jag undrar hur illa det kan vara? Accepterar man att man får byta stolpar vart 10e år eller finns det ett sätt att få dem att inte ruttna?

Hur är det med tjälskjutning då? Frostfritt brukar räknas till -1,2m här på Gotland och jag misstänker att det är gott om vatten i marken där carporten ska stå. Jag ska givetvis dränera med rör bort till stenkista eller till dike, men om det ska ge nån effekt på plintarna bör dräneringen väll ligga under plintarna? Dvs rätt så djupt?
 
Hej #Murak!
Jag funderar pa att sjalv bygga en liknande carport som dig med matten 8x4m och en forradsdel om 2.5m. Jag ar just i borjan av arbetet och undrar om tryckt 95x95 stolpar statt sig stadig for dig? Eller fundrar pa hur du gick tillvaga med ditt projekt?

Vilka stolpsko anvande du? Korde du gjutna plintar eller prefab plintar om 700mm?

I din position idag och tacksam for hjalp! :)
 
En sak till som jag kanske borde tillagga ar att jag bor i mellansverige, snovaderomrade och det tenderar att snoa en hel del pa vintern. Runt Orebro lan.
Igen, Tacksam for hjalp!

murak murak skrev:
Jag tackar för tipsen! Jag köper att stolpar kan vrida sig och jag antar att antingen så köper man stolpar och låter dom ligga ett tag så man ser hur de beter sig när de torkar eller så kör man på 45x95 och skruvlimmar.

Sen är det så att många carports byggs med just limträstolpar och jag undrar hur illa det kan vara? Accepterar man att man får byta stolpar vart 10e år eller finns det ett sätt att få dem att inte ruttna?

Hur är det med tjälskjutning då? Frostfritt brukar räknas till -1,2m här på Gotland och jag misstänker att det är gott om vatten i marken där carporten ska stå. Jag ska givetvis dränera med rör bort till stenkista eller till dike, men om det ska ge nån effekt på plintarna bör dräneringen väll ligga under plintarna? Dvs rätt så djupt?
 
murak
murak murak skrev:
Jag gjorde en del ändringar sen tråden skapades och resultatet kan du läsa om här : [länk]

Stämmer dock att 95x95 stolpar vrider sig som tidigare sagts i tråden, så det rekommenderar jag inte. Jag använde limträ och det blev jättebra :)

hur vart prisskillnaden? ar det stora belopp vi pratar om?
 
murak murak skrev:
Det beror på vad man har för budget :) Du kan jämföra själv på t ex byggmax [länk]
Det ar mycket dyrare an tryckta stolpar. 18 gangar dyrare.
 
murak
C centermin skrev:
Det ar mycket dyrare an tryckta stolpar. 18 gangar dyrare.
Stämmer, och då får du avgöra vad som känns rätt för dig. Tryckt regel har ju fördelen att det är just tryckt. Det ska nämnas att jag som brukligt var över budget, även om det kanske inte berodde bara på stolparna... :)
 
  • Gilla
centermin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.