Hej,

Visste inte vart jag skulle placera denna tråd,men det är så att jag har väldigt mycket snö liggandes vid husgrunden. Det är nästan så att det går upp till fönstren.

Borde jag skotta bort snön från huset eller ska jag låta det vara?
Jag tänker mest på fuktskador sedan när snön smälter till våren,när all den snön blir vatten och rinner ner i grunden...

Vad tror ni?
 
L
I norrland lägger en del upp snö mot väggen för att isolera mot kylan nertill , och vad jag vet så skottar dom inte bort den
Det blir en liten luftspalt till väggen töar , några mm upp till 1 cm blir det , så det luftar lite där , när snön töar så går det sakta och marken tar vattnet sakta .
 
L
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Hej,

Visste inte vart jag skulle placera denna tråd,men det är så att jag har väldigt mycket snö liggandes vid husgrunden. Det är nästan så att det går upp till fönstren.

Borde jag skotta bort snön från huset eller ska jag låta det vara?
Jag tänker mest på fuktskador sedan när snön smälter till våren,när all den snön blir vatten och rinner ner i grunden...

Vad tror ni?
Hej - förr brukade man skotta upp snö mot grunden i Norrland som en form av isolering.

Men om du har snö upp på själva fasaden är det inte så bra - det smälter ju lite pö om pö och smältvattnet kan sippra in mellan bräderna eller sugas upp av putsfasad så att du riskerar frostsprängningar.

Vilken grund och fasad har du?
 
  • Gilla
Joacim Strömberg
  • Laddar…
Finns det källare eller krypgrund under, så är det ju inte riktigt bra..
 
L
L Lärospånet skrev:
Hej - förr brukade man skotta upp snö mot grunden i Norrland som en form av isolering.

Men om du har snö upp på själva fasaden är det inte så bra - det smälter ju lite pö om pö och smältvattnet kan sippra in mellan bräderna eller sugas upp av putsfasad så att du riskerar frostsprängningar.

Vilken grund och fasad har du?
Två på den ser jag :)
 
L Lärospånet skrev:
Hej - förr brukade man skotta upp snö mot grunden i Norrland som en form av isolering.

Men om du har snö upp på själva fasaden är det inte så bra - det smälter ju lite pö om pö och smältvattnet kan sippra in mellan bräderna eller sugas upp av putsfasad så att du riskerar frostsprängningar.

Vilken grund och fasad har du?
Träfasad och torpargrund,ingen källare.
 
L
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Träfasad och torpargrund,ingen källare.
Tack - jag skulle inte vilja ha snö mot träfasaden - känns som risken är stor att ändträet kommer att suga upp en de smältvatten och att det tränger djupare in. Liteavvarje som kan mycket säger att det blir luftspalt och så kanske det är då - men känns för min del ändå som en onödig risk för liten eller ingen vinst.
 
L
Bara tänkte på norrland
Det med att skotta upp snö som en del gör i norrland kanske är beroende på temperaturzonen
det är mera kallt där på vintern töar inte så ofta , normalvinter alltid på minussidan
TS bor i den nedre delen av vårt långa land och där det skiftar mellan plus och minus ofta och då kanske det inte är bra att ha snön mot väggen , som en del säger här kan det komma väta på den och det finns nog en substans i det som sägs
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Jag tänker mest på fuktskador sedan när snön smälter till våren,när all den snön blir vatten och rinner ner i grunden...
Marken ska luta från huset så att vattnet rinner undan. När snön smälter är det oftast fortfarande tjälen i marken, så det mesta smältvattnet rinner på marken, inte ner i den.
 
Jag skulle vilja vända på det och säga att du kan skotta upp mer snö mot grunden och gärna en liten bit upp på panelen. Det är/var inte bara i norrland man gjorde så utan överallt (där det fanns snö på vintrarna) det ingår liksom i konceptet "gamla hus med torpargrund". Det hade många fördelar bl.a blev ju hela torpargrunden varmare och golvdraget blev betydligt mindre. Låg snön kvar långt in på vårkanten hade torpargrunden en högre temperatur med lägre fukt/kondens som resultat.
Själv skottar jag snö upp mot grunden varje år när det kommer snö. Först skottar jag snö där kattgluggarna sitter och kommer det mer snö fyller jag runt hela grunden och en bit upp på panelen. Har aldrig sett någon tendens till att panelen skulle dragit åt sig någon fukt.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
L
Ö öringen skrev:
Jag skulle vilja vända på det och säga att du kan skotta upp mer snö mot grunden och gärna en liten bit upp på panelen. Det är/var inte bara i norrland man gjorde så utan överallt (där det fanns snö på vintrarna) det ingår liksom i konceptet "gamla hus med torpargrund". Det hade många fördelar bl.a blev ju hela torpargrunden varmare och golvdraget blev betydligt mindre. Låg snön kvar långt in på vårkanten hade torpargrunden en högre temperatur med lägre fukt/kondens som resultat.
Själv skottar jag snö upp mot grunden varje år när det kommer snö. Först skottar jag snö där kattgluggarna sitter och kommer det mer snö fyller jag runt hela grunden och en bit upp på panelen. Har aldrig sett någon tendens till att panelen skulle dragit åt sig någon fukt.
Tack för bra input, intressant att höra att det brukades så över hela landet en gång i tiden. Ja - då kanske jag fuktnojar i onödan! Trä är ju faktiskt ett fantastiskt material så länge man låter det sköta sig självt och inte börjar plasta in och ha sig.
 
  • Gilla
King Average
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Finns det källare eller krypgrund under, så är det ju inte riktigt bra..
L Liteavvarje skrev:
Bara tänkte på norrland
Det med att skotta upp snö som en del gör i norrland kanske är beroende på temperaturzonen
det är mera kallt där på vintern töar inte så ofta , normalvinter alltid på minussidan
TS bor i den nedre delen av vårt långa land och där det skiftar mellan plus och minus ofta och då kanske det inte är bra att ha snön mot väggen , som en del säger här kan det komma väta på den och det finns nog en substans i det som sägs
Jag bor i Norrland. Har bara glömt att ändra bostadsort:)
 
L
Då är det bara att skotta upp mer :) du får varma golv :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Då är det bara att skotta upp mer :) du får varma golv :)
Har rätt varma golv nu med,med all snö mot huset,så jag tror inte det behöver skottas mer snö mot huset.

Tänkte på en annan sak.
I torpargrunden finns det små galler,så luften ska kunna cirkulera i grunden.
Nu med all snö mot gallren,så saknas ju den genomluftningen i grunden.

Tänkte på det. Bra eller dåligt?
 
L
Kolla vad som sas i "# 10;an Öringen
Vintertid är luften som torrast
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.