Hej!
Jag planerar på att bygga en vedeldad bastu i en gammal friggebod och har kollat på lite olika bastuugnar. Harvias modeller verkar vara de som det finns mest av. Jag tycker dock deras ugnar känns aningen skrangliga i ugnsluckan, de känns inte så gedigna. Undrar hur de håller i längden? Skulle gärna vilja höra folks erfarenheter samt om det finns något annat märke som är bättre/stabilare?
 
Vi har en Harvia och upplever inte nåt rackligt med den. Uppskattningsvis bastat minst 300 gånger på 8 år.
 
  • Gilla
johnhenrik
  • Laddar…
Har inte haft några problem med min bastuugn och det är en Harvia. Ska möjligen vara det att man får reglera draget med hjälp av asklådan, men det funkar ju bra. Är helnöjd, men det kan finnas andra fabrikat, som är minst lika bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
OK, låter bra tackar för svar!
 
murak
  • Gilla
johnhenrik
  • Laddar…
murak murak skrev:
Jag planerar också bygga vedbastu i en friggebod (vilket år som helst nu) och är inne på en Harvia ES Pro [länk]

Kan således inte uttala mig om kvalitén men den är ju finsk så hur dålig kan den va? :)
Det är precis en sådan vi har som jag nämner i mitt förra inlägg. En bra kamin.
Det enda som är lite negativt är att utloppet från vattentanken inte sitter i botten utan i sidan av tanken. Det blir kvar en liter vatten i botten när man tömmer den. Men det kan man leva med.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
"Det blir kvar en liter vatten i botten när man tömmer den. Men det kan man leva med."

Inte om det finns risk för isbildning väl?
En liten bastu ( friggebod) är inte så ofta uppvärmd hela tiden på vintern.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
H
Ang tanken.
Jo det blir en iskaka i botten. Säker en liter vatten kvar när man har tömt via kranen.

Jag brukar lämna kran öppen så får den frysa i öppet läge. Det är aldrig några problem vid nästa bastning å andra sidan.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Bastun jag byggde sommaren 16 har Harvia 20 pro kamin. Den värmer bra även om den inte har haft så lång tid på sig att visa sin hållbarhet. Framför allt värmesköldarna som man kan montera för att den skall få stå närmare väggen upplever jag som ganska skrangliga. Men å andra sidan är det inte meningen att man skall sparka på dem.
 
J
Har också en harvia 20 es PRO och e nöjd. Får också reglera med askluckan som Hasse teknik. Att det blir kvar lite vatten gör inget, det mälter nästa gång, lämna med stängd kran så du kan fylla på vatten innan allt tinat :).

För mig blev det samma pris med denna modell, som för en mindre (och med tunnare gods) instegsmodell Harvia med separat vattenvärmare. Lätt val...

PS ! Håller med ovan om harvias plåtar, köpte andra.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Har en Harvia M3 sen nåt år. Tycker den funkar bra och tvärt emot vissa andra här gillar jag att skyddsplåtarna är relativt smäckra. Deras jobb är ju att isolera strålningsvärmen, inget annat.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med andra, det vatten som blir kvar i botten har fått ligga och frysa där, det är inte så mycket att tanken tar nån skada.
 
Någon som har problem med att få vattnet varmt i sin 20 ES pro? Hos svärfar tar det 30-40 minuter sedan är även hinkarna som står bredvid varma. Min som levererades för någon vecka sen får jag inte att bli varm. 60 grader efter 60 minuter när det är plusgrader ute...
Barrelformad bastu med skorsten i skogsmiljö och hinkar bredvid, problem med uppvärmning diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet att man enligt instruktion inte ska elda direkt under vattentanken på Harvia 20ES PRO men om det är bråttom brukar jag fuska och lägga lite små pinnar/ved där till en början. Det får fart på vattnet snabbare än att endast elda enligt instruktion. Jag hoppas att vattentanken inte tar för mycket stryk av detta.

Det får framtiden utvisa, min kamin är endast en säsong gammal.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
J
Jag har inte vetat om det detta, men det stod faktiskt längst bak i instruktionen på nätet. Inte heller sett här på forumet att nån haft problem.

Tycker det låter väldigt konstigt att man inte kan elda i hela kaminen. 20 PRO har dessutom tjockare gods än mindre modellerna. Har eldat > 100 ggr i vår, ibland rätt hårt (oisolerad bastu) och inte fått problem. Vi har iofs alltid vatten i. Antar ev problem bara uppstår om man eldar hårt direkt under tanken när den e tom.
 
  • Gilla
Tom_Höör och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.