Hej
Hur nära tomtgränsen får man sätta upp staket, utan grannens medgivande???
Underhållsfritt o max 1,8 högt.
MVH
 
Vad menar du i detta fall med 'staket'? Genomsiktigt trådstaket? 180 cm verkar väldigt högt - har grannen rådjursuppfödning? Normalt sett kan du utan grannes medgivande sätta ett trådstaket på 80-100 cm tio cm från tomtgräns eftersom detta är underhållsfritt. Högre bör du ha grannes medgivande.
 
husolle skrev:
Hej
Hur nära tomtgränsen får man sätta upp staket, utan grannens medgivande???
Underhållsfritt o max 1,8 högt.
MVH
Beror nog en del på vart och hur du bor...

Detaljplaner och kommunala regler spelar stor roll vad gäller uppförande av staket och stängsel.

Senast när jag hörde med vår kommun så sa dom att trådstängsel, dvs nät och liknande med i princip full genomsiktlighet inte krävde några bygglov oavsett höjd, men att placering på delad tomtgräns kräver grannens medgivande, annars får man sätta upp det 50 cm in på den egna tomten.

Om det gäller staket eller plank med sämre genomsiktlighet så krävs det ofta bygglov att uppföra om de är högre än 110 cm. Vid bygglovsansökan så brukar kommunen ofta kräva in grannars godkännande vid uppförande av högre staket eller plank...

Plank/vindskydd (typ 180 cm höga) som är kortare än 3 meter får man dock uppföra utan bygglov om det är i anslutning till det egna huset/uteplats och minst 5 meter från egen tomtgräns har jag för mig... :-?
 
Fick du någon klarhet i vad som gäller i frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.