Hej, tänkte byta alla våra el-element från 70-talet. De är alla 220v, och jag undrar om det är någon ide att köpa 400v istället? Bevisligen hanterar ju säkringarna samt kablarna redan de strömmar som nu går där, så ser ingen poäng med det förutom att man här och där på nätet läser att man borde uppgradera till 400v om man byter.
 
Inte säkert att du har fler faser är en framdragen till kopplingspunkten vid dina radiatorer.
I så fall skulle det innebära merarbete på elsidan om du väljer 400V elementspänning.
Och mer effekt får du inte ut av dina huvudsäkringar i vilket fall.
Stanna du vid 230V

Eller rentav byta till vattenburet och förbereda för värmepump eller annan uppvärmning kanske?
 
  • Gilla
rollebollen
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Inte säkert att du har fler faser är en framdragen till kopplingspunkten vid dina radiatorer.
I så fall skulle det innebära merarbete på elsidan om du väljer 400V elementspänning.
Och mer effekt får du inte ut av dina huvudsäkringar i vilket fall.
Stanna du vid 230V

Eller rentav byta till vattenburet och förbereda för värmepump eller annan uppvärmning kanske?
Har varit inne på det men efter pratat med vvsare etc inser vi det kommer bli väldigt dyrt, så vi tänkte köra väldigt välisolerat + smarta element och se hur långt det tar oss.

En relaterad fråga, vi har ojordade kontakter på ovanvåningen men elementen måste väl ändå ha en jordledare framdraget till sig? Är så övermålade så ser inte
 
R rollebollen skrev:
Har varit inne på det men efter pratat med vvsare etc inser vi det kommer bli väldigt dyrt, så vi tänkte köra väldigt välisolerat + smarta element och se hur långt det tar oss.

En relaterad fråga, vi har ojordade kontakter på ovanvåningen men elementen måste väl ändå ha en jordledare framdraget till sig? Är så övermålade så ser inte
Har nu verifierat att mina gamla element har en jordledare framdragen. Jag kan bara tolka det som att det är safe att köpa moderna jordade element utan att mer eljobb behövs, eller?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Under förutsättning att installationen är i god kondition i övrigt så tycker jag det.
Men vi kan ju avvakta om nån installatör/elektriker uttalar sig (jag är el-ingenjör i botten, men inte yrkesverksam inom den branschen ;) )
 
R rollebollen skrev:
Har nu verifierat att mina gamla element har en jordledare framdragen. Jag kan bara tolka det som att det är safe att köpa moderna jordade element utan att mer eljobb behövs, eller?
Nej, ska du köra 400V behöver du en fas framdragen till. 400v är mellan 2 faser. 230v är mellan en fas och nolla.

Vet inte varför du ska köra 400v element istället för 230v? det skulle vara om du behöver få ut mer effekt, men så varmt ska du inte det?
 
R rollebollen skrev:
En relaterad fråga, vi har ojordade kontakter på ovanvåningen men elementen måste väl ändå ha en jordledare framdraget till sig? Är så övermålade så ser inte
Är uttagen ojordade så måste elementen vara ojordade.
Man får absolut inte blanda ojordat & jordat i samma rum.

Bäst är att montera dubbelisolerad element, då kvittar det om ni senare vill byta till jordade uttag.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Största anlednignen till att köra 400v element är att det är lättare att få strömmen jämnt fördelad över de tre faserna. Så länge dina 230v element ligger jämnt spridda är det samma effekt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan bara hålla med Kent85, läs hela den tråden, främst Bo’s pedagogiska inlägg.
 
Som sagt din nuvarande installation är felaktig. Enklaste sättet att få det rätt är att köpa dubbelisolerade element.

Förr (60 - 70 talet) så fuskade man en del när det gällde just jordning av element. Grundförutsättningen för elsäkerhet i hus med ojordade uttag, är att de får bara finnas i rum där ingenting är jordat. Det blir farligt om en person samtidigt rör vid något jordat, och håller i en ojordad apparat. Då räcker det med en enda fel i form av skadad isolation i apparaten så blir situationen livsfarlig.

All elsäkerhet bygger på att inget skall bli farligt om ett enkelfel inträffar, man accepterar risken med samtidigt fel på två punkter.

Men förr, innan vi hade elelement, så fanns i praktiken inga ojordade rum, vi hade vattenradiatorer i de flesta rum, dessa står via rörsystemet i kontakt med jord. Detta såg man mellan fingrarna med.

När elradiatorerna började komma, så ville man skyddsjorda dem, det var dålig isolation i dem. så att det gick nästan alltid krypströmmar mot höljet i äldre element, isolationen tålde inte värmen. Då var det viktigt att elementen är jordade, så krypströmmarna leds bort. Det kan bli direkt farligt om krypströmmen inte leds bort. Därför valde man att ofta se mellan fingrarna även med elelement i rummen. Allt var ojordat utom elementet.

Moderna jordade element har bra isolation i de flesta fall, det är inte farligt att koppla in dem i en ojordad miljö, utan inkopplad skyddsjord. MEN tillverkarna brukar i installationsanvisningarna ange att de skall jordas. Därför faller de bort i ojordade miljöer. Fast det är inte ovanligt att man bryter mot tillverkarens anvisningar i det fallet.

Väljer du ett dubbelisolerat element (symbol, två kvadrater i varandra), så får ett sådant element inte jordas, oavsett om det installeras i en jordad eller ojordad miljö. Det har alltså ett eller flera extra isolationskikt, så det behöver bli flera fel på isolationen innan det blir farligt.

Med det valet så har man inte kompromissat om elsäkerhetsreglerna.

Numera är det inte tillåtet vid nybyggnad eller ombyggnad av elsystem att välja ojordat. Man får dock renovera utan att uppgradera till jordat.
 
  • Gilla
rollebollen
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Men förr, innan vi hade elelement, så fanns i praktiken inga ojordade rum, vi hade vattenradiatorer i de flesta rum, dessa står via rörsystemet i kontakt med jord. Detta såg man mellan fingrarna med.
Nu tror du för gott om elektrikerna, både då som nu, så fanns det massor av elektriker som faktiskt inte förstod vad skyddsmetoden "isolerad miljö" betyder. ;)

Men visst, vi som förstår metoden får ändå problem med den praktiska tillämpningen ibland, ändå.
 
Ska du byta till 400V kommer det att krävas omkopplingar, jag skulle bli förvånad annars.
Välj dubbelisolerade raddar så slipper du huvudbryet om jord eller inte.
 
Det här valet att "föra in" jord i ett annars gammal ojordat rum har man ju bara med elradiatorer.
Hade du tagit dit en VVS:are och dragit kopparrör istället för pex så hade radiatorerna blivit jordade vare sig man vill eller inte.
 
Tack för alla jättebra svar. Jag såg fel, hade inte jordade element. Vi har inte så mycket val med element, vill tex ha en central controller för dom vilket verkar vara ovanligt till el-element. Dom vi hittat nu är inte dubbelisolerade men generellt, skulle jag bara kunna strunta i att koppla jord till dom och dom funkar ändå? Är Lvi Digital jag är inne på. Jag kan ju självklart bara jorda hela huset men inte bestämt exakt när det blir bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.