Att få stången hamna utanför donen ser jag inte som nåt problem. Det jag undrar är om det finns några fästen som stången kan vila på som kan få stången att hamna över donen? Så stången ska gå över donen och framför underkant på taklisten.
 
BirgitS
På vilket sätt menar du att de fästen jag länkade till förut inte fungerar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt menar du att de fästen jag länkade till förut inte fungerar?
Jag ser inte hur de fungerar?
 
Konsolerna nere till vänster skruvas fast på väggen så högt man önskar sedan placeras stången i guppen, ingen raketvetenskap direkt.

Konsolerna är teleskopiska så stången kan komma utanför ventilen

Protte
 
De BirgitS länkade kommer fungera utmärkt. Finns motsvarande lite här och där.

Jag förstår egentligen inte vad problemet är?
 
nikasp
Det blir inget problem alls, se bilder.
 
  • Inomhusvy av ett fönsterparti med blommor på fönsterbrädan och leksaksmobil hängande från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit gardinräls som är installerad över ett fönster med en vit vägg och tak i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Jag tror inte ens jag behöver lätta på stången föe att ta bort ventilkåpan.
 
nikasp
Det där stämmer inte med intentionen med de här donen. Det finns en liten springa nedtill där det exakt n uhos oss (-2 grader) silar väldigt lite friskluft medan absolut största blåset sker upp mot tak och åt sidorna.

”Spridningsbilden är noggrant utvecklad för att passa till golvvärmesytem, ventilen släpper luften uppåt och år sidorna. Inblandningen av rumsluft är mycket effektiv, redan någon deci- meter från donet har starkt nedkyld luft fått behaglig temperatur.”


BirgitS BirgitS skrev:
Ni behöver också tänka på hur gardinerna hänger i förhållande till ventilerna så att ni inte blockerar luftströmmen som är tänkt att gå från ventilerna snett neråt till ventilationsspringan under dörren. Om luftströmmen tvingas gå en annan väg så kan det bli dålig luft och kondenserings- och fuktproblem på fönsterbågarna.
 
BirgitS
nikasp nikasp skrev:
Det där stämmer inte med intentionen med de här donen. Det finns en liten springa nedtill där det exakt n uhos oss (-2 grader) silar väldigt lite friskluft medan absolut största blåset sker upp mot tak och åt sidorna.

”Spridningsbilden är noggrant utvecklad för att passa till golvvärmesytem, ventilen släpper luften uppåt och år sidorna. Inblandningen av rumsluft är mycket effektiv, redan någon deci- meter från donet har starkt nedkyld luft fått behaglig temperatur.”
Utmärkt :)
Det jag skrev hänger ihop med att jag trodde det skulle vara gardiner som var helt täta upptill mot taket så att man inte skulle se ventilerna, typ
gardiner_vardagsrum6.jpg
fast uppe vid taket, men så var det ju inte tänkt.
 
Hittade svaret på annan sida så det är löst! Men när jag ändå håller på och skriver. Vet ni om det finns annorlunda ventilationsdoner med annat utseende som man kan sätta dit istället?
 
Kan man få veta vad svaret var på andra sidan?

Protte
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Kan man få veta vad svaret var på andra sidan?

Protte
Houzz.com
 
Var ju väääääldigt lätt att hitta, är det en produkt eller på forumet eller var?
Lika lätt som att hitta dig, västra götaland är stort.

Protte
 
Jag sökte på forumet bara.
 
BirgitS
Ett forum bygger ju på att man delar med sig av sin kunskap. Det kan ju komma andra som vill veta samma sak som du.

Om det är en bostadsrätt är det normalt föreningen som är ansvarig för ventilationen och att lägenheterna uppfyller ventilationskraven i OVK, så då bör man prata med styrelsen om vad de ställer för krav. Men som nikasp skrev i inlägg 23 är de mycket bra konstruerade.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.