Totalrenoverar stort 60talshus.
Källaren kommer att få golvvärme- men vad är bäst på entre- och övervåning- golvvärme eller radiatorer? Tack på förhand!
 
L
Beror nog lite på vad du tänker med totalt , det brukar innebära tom stomme , källaren verkar det som att tänker gjuta , men uppe då ??
 
Vi ska lägga helt nya golv pp övervåningarna!
 
År ni medvetna om att golvvärme i källaren kommer att dra en hel del energi eftersom det antagligen är helt oisolerat under sulan.
Eller kommer ni att sätta isolering innifrån?
 
B BrokenArrow skrev:
År ni medvetna om att golvvärme i källaren kommer att dra en hel del energi eftersom det antagligen är helt oisolerat under sulan.
Eller kommer ni att sätta isolering innifrån?
Vi isolerar - vi har bilat ur befintlig platta o låter gjuta en ny, isolerad
 
  • Gilla
BrokenArrow
  • Laddar…
Mitt hus är från -62 och jag har dragit golvvärme i hela markplanet (eller nästan, ett rum återstår) och det är det bästa som jag någonsin har gjort. Kör på golvvärme, du kommer inte att ångra dig!
 
L
S s07 skrev:
Totalrenoverar stort 60talshus.
Källaren kommer att få golvvärme- men vad är bäst på entre- och övervåning- golvvärme eller radiatorer? Tack på förhand!
Eftersom du totalrenoverar , har du bra golvbjälklag då , och det blir nya tak , jag byggde om mitt och la in GV på makplanet
Jag rev taken i källaren och la in GV med plåtar underifrån , lite bökigt men gick bra , sedan isolering 100 mm , som jag hade kvar från föregående byggen , det fungerar bra med värmen
Bra mycket billigare än att bryta upp och lägga allt nytt golv
 
L Liteavvarje skrev:
Eftersom du totalrenoverar , har du bra golvbjälklag då , och det blir nya tak , jag byggde om mitt och la in GV på makplanet
Jag rev taken i källaren och la in GV med plåtar underifrån , lite bökigt men gick bra , sedan isolering 100 mm , som jag hade kvar från föregående byggen , det fungerar bra med värmen
Bra mycket billigare än att bryta upp och lägga allt nytt golv
Aha, smart! Jadå vi har tagit in konstruktör för att se över golvbjälklaget!
 
  • Gilla
Shatrawi
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Mitt hus är från -62 och jag har dragit golvvärme i hela markplanet (eller nästan, ett rum återstår) och det är det bästa som jag någonsin har gjort. Kör på golvvärme, du kommer inte att ångra dig!
Tack! Vad gör golvvärmen särskilt bra jämfört med elementen? Har du kvar elementen som stödvärme vid behov?
 
L
Nej inge element , det vad total EL förut 35000 KW/h
GV gör att det blir jämn värme på golvet , en nackdel är som nu i moderna ungdomars tycke
så få mattor som möjligt , dom stoppar upp en del värmeavgivningen , annars bra .
Källaren gjöt jag in slangarna det som kan bli lite udda är att det är betong nere och trä uppe
då bör man ha 2 system oberoende av varandra som shuntas ut , så har jag .
Ett tips om du har funderingar på att lägga underifrån eller i källargolvet , slangarna är lite bångstyriga det finns ett minne i dom som gör att dom vill gå tillbaka , fyll dom med varmvatten och slå en plugg i ändarna , dom blir väldigt snälla då och ligger kvar
Kom gärna tillbaka med frågor som du har
 
S s07 skrev:
Tack! Vad gör golvvärmen särskilt bra jämfört med elementen? Har du kvar elementen som stödvärme vid behov?
Jag hade vattenburna element tidigare men de var underdimensionerade så när det blev under -15 grader ute så orkade de inte med. Nu med golvvärme har jag inte haft några problem alls med värmen inne oavsett vilken temperatur det är ute.

den stora vinsten med golvvärme är dels att jag slipper fula radiatorer vid varje fönster, huset ser helt enkelt behagligare ut. Men framför allt så tycker jag att komforten i huset är mycket högre. Det är kanske en rent subjektiv åsikt men då vi bara har 80mm isolering i ytterväggarna så känns det lite kallt även om en termometer visar att det är 21 grader inomhus, sedan vi skaffade golvvärme så motverkar de varmare golven den känslan. Så även om termometern visar på samma innetemperatur nu som före konverteringen så känns huset varmare och mer behagligt.

Kan väl nämna att vi la golvvärmen ovanpå undergolvet med spårade skivor. Den enda nackdelen är att vi tappade lite takhöjd men läggningen var väldigt enkel och smidig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.