L Liteavvarje skrev:
En glödlampa bryr sig inte om fas ( plus ) eller noll ( minus ) kommer på den ena eller andra skruven , den lyser ändå , men som någon sa , bryt säkringen , ingen som vet hur det är i strömbrytaren , kan var noll ( minus ) som bryts , då kan du få en smäll om Fas ( plus ) går direkt upp till tak
Tack för att du försöker vara pedagogisk, det uppskattas. Men för att verkligen förstå rätt menar du att slå av huvudströmbrytaren i lägenheten, koppla in gul/brun och svart/blå, sedan slå strömmen igen? Eftersom ni menar att det finns en risk även om jag slår av huvudströmbrytaren och kopplar in lampan har jag bestämt mig för en elektriker iaf :)
 
L
Du kan göra vad du vill med att slå ifrån allt , då är du 100% på att inte få en smäll , eller tar du bort säkringen ( proppen ) för kök eller annat så måste du vara helt säker på att det inte finns ström i taket , tar ju inte lång tid att skruva dit , och gör det på den ljusa tiden av dygnet med allt avstängt , så blir det inga problem eller risker
 
  • Gilla
Andreas Söder
  • Laddar…
Nu börjar ju tråden likna en parodi på temat ”hur många forumdeltagare behövs för att koppla in en lampa”, så jag fortsätter i samma tema.
Du skriver att det finns jordade uttag i en del rum, kanske alla. Om det ska vara rätt ska i så fall jorden också vara framdragen till den här lampan. Det är olämpligt och otillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum. Oavsett jordfelsbrytare.
 
Blanda inte i plus och minus i växelströmssystem. Det blir bara tokigt.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag raderat tjafs här. Man måste tåla att bli emotsagd och man måste inte alltid ha rätt eller sista ordet.

/Moderator
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Gul - Brun och Blå - Svart. Gick fint! Tack för insatserna :)
 
  • Kök med öppna vita skåp visande glas och porslin, svart matbord och taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.