När jag kom till mitt torp på Tjörn i november var det hundratals flugor som satt på fönsterkarmarna. Kanske 2-300 stycken. Ser ut som vanliga flugor. I storlek mellan 0,7 och 1 cm, se bilder. Ganska svarta och breda. Torpet är uppvärmt till 16 grader vintertid och har alltid varit så. Vattenlåsen fyllda. Har aldrig haft flugor i någon större omfattning inomhus tidigare, utan bara enstaka .Efter saneringen av de 2-300 är det nu kontinuerligt 3-5 flugor varje helg.

Vad har hänt? Var kommer de ifrån? Varför? Vad göra?

Fluga på en fönsterkarm i ett torp, storlek cirka 0,7-1 cm, något suddig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en enskild vanlig svart fluga på en vit fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sannolikt är det s.k. Vindsflugor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindsflugor
De övervintrar gärna i springor runt fönsterbågar och dörrar, där det är lagom svalt och skyddat.

Vad göra: Dammsug, dammsug, dammsug!
(Och sätt en plastpåse för dammsugarröret, så de inte kan krypa ut igen.
Och se till att ventiler och annat är tätat med insektsnät, så de inte kommer in.
 
Troligen vindsflugor som tagit sig in för att övervintra. Någon solig dag och de vaknar till och vill ut, men kommer bara fram till fönstren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindsflugor

Tvåa på den, för KoW var snabb!
 
Vindflugor stämmer inte tycker jag... mitt i vintern? flera hundra? Något måste ha hänt... Vindsflugor kommer ju med vårvärmen... och jag har aldrig haft flugor tidigare...
 
Det räcker att solen ligger på en dag, så kommer de, i och med att du har värme i huset också.
 
JOHGUN JOHGUN skrev:
Vindflugor stämmer inte tycker jag... mitt i vintern? flera hundra? Något måste ha hänt... Vindsflugor kommer ju med vårvärmen... och jag har aldrig haft flugor tidigare...
Blir det varmt en dag så börjar de leta sig ut. Jag var på min vind och fixade skorstenen. Hade en stor halogenlampa för att få bra lyse och flugorna vaknade till liv och flög in i den varma lampan. Efter några timmar låg de flesta döda på isoleringen under lampan.
 
Förr kallades dom för julaflugor, efter som man elda i storstugan som normalt var kall inför julen. Då vaknade dom.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det räcker att solen ligger på en dag, så kommer de, i och med att du har värme i huset också.
Har konstant 16 grader i huset under vintern...
 
Calliphora vicina finns en art som heter. En spyfluga som är svart (se nedan) och lägger ägg i döda djur om jag förstått det hela rätt. Nån som vet något om den? 1280px-Calliphora_vicina.jpg
 
JOHGUN JOHGUN skrev:
När jag kom till mitt torp på Tjörn i november var det hundratals flugor som satt på fönsterkarmarna. Kanske 2-300 stycken. Ser ut som vanliga flugor. I storlek mellan 0,7 och 1 cm, se bilder. Ganska svarta och breda. Torpet är uppvärmt till 16 grader vintertid och har alltid varit så. Vattenlåsen fyllda. Har aldrig haft flugor i någon större omfattning inomhus tidigare, utan bara enstaka .Efter saneringen av de 2-300 är det nu kontinuerligt 3-5 flugor varje helg.

Vad har hänt? Var kommer de ifrån? Varför? Vad göra?

[bild] [bild]
Hej Har inte haft 300 men helt plötsligt varje dag 10-20 st som sitter på mina fönster, vi har alla dörrar och fönster har varit stängda (jag vet det är endast jag som varit hemma) huset är relativt tätt, när jag stängt den enda ventil. Hade sådana på vinden för 20 år sedan en vinter, inte efter det. Jag har dödat och dödat och i kväll endast 5 st. fattar inte vart de kommit in......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.