Har hört att den bästa placeringen är ovanför fönstret, eller bakom elementet. Detta för att undvika kallas. Håller ni med? Men det är inte alltid möjligt att placera ventilerna enligt ovan. Så vart bör man då placera dom?
 
En vanlig placering är ju bredvid fönstret, så långt upp det går att få till en genomföring utan att behöva göra uttag i bärande regelverk.
 
GoForIt GoForIt skrev:
En vanlig placering är ju bredvid fönstret, så långt upp det går att få till en genomföring utan att behöva göra uttag i bärande regelverk.
Ja en sån placering har man sett många gånger. Kanske blir en lite enklare installation jämfört med att placera den ovan fönstret..
Det här med bärande regelverk, hur ska man med säkerhet kunna undvika det? Finns det nåt bra instrument som kan "se" reglar i väggen?
 
Det finns ju regelletare som kan ge en hyfsad bild av läget. Dyrare ofta med bättre precision.
I många fall fungerar det att knacka med fingret också..
 
Har just fixat med sånt. Verkar bero på vad man har för ventlilation. Hos mig är det mekanisk frånluft, satte dem högt vid sidan av eller ovan fönstret. Köpte dyra ventliler med bra spridare/luftriktare och det är inget kalldrag. Se till att ventilen inte hamnar på samma sida som elementets termostat, annars kan den börja "gå fel" om kall luft sjunker ned och rör sig runt den.
Eftersom frånluften är kontrollerad och konstant funkade det bra att sätta ventilerna högt även på ovanvåningen, även om det blir ett lägre flöde där. Har man inte tillräcklig frånluft eller självdrag kommer det inte att fungera att sätta dem högt, de på ovanvåningen blir då skorstenar där luften går ut istället.

Reglar finns ofta runt om fönstret och mitt över. Kontrollera med en regeldetektor (billig pryl), jag kackade mig fram på några ställen det gick också bra. Jag kunde inte sätta dom ovanför på alla ställen för gallret och ramen fick inte plats på utsidan. Sen kan man ju behöva ta hänsyn till hur utomhusdelen skall ligga i ev panel för att det skall bli snyggt.
 
  • Gilla
Vempaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.