Det är väl så det blir när man vil belysa saken med utförlig info. Blir ofta långa skriv. Och när man inte får svar på motargument. Behövs inte följdfrågor från honom direkt för det, Är så diskution fungerar.
Det som jag ville var at få en komment från dig til det fakta at när man INTE kan bygga korrekt med luftspalt så att det fungerar som tänkt, varför då rekommendera ett sätt som är svår/omöjlig att genomföra? För det är just TS:s bastu vi diskuterar, inte generelt.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
A
D drsakke skrev:
Det är väl så det blir när man vil belysa saken med utförlig info. Blir ofta långa skriv. Och när man inte får svar på motargument. Behövs inte följdfrågor från honom direkt för det, Är så diskution fungerar.
Det som jag ville var at få en komment från dig til det fakta at när man INTE kan bygga korrekt med luftspalt så att det fungerar som tänkt, varför då rekommendera ett sätt som är svår/omöjlig att genomföra? För det är just TS:s bastu vi diskuterar, inte generelt.
Mvh
Sakke
Du ifrågasätter på för lite information läs hela inlägget så ser du att man inte kom in djupare i den dialogen. Tycker fortfarande oavsett oorganiska medel eller ej luftspalt som gäller, alla vet vi att inget material gillar fukt och även betong kan skadas om den inte andas. Förutsättningarna gäller och jag byggde så även fast det var nydränerat samma år.
 
”Du ifrågasätter på för lite information läs hela inlägget så ser du att man inte kom in djupare i den dialogen”
Hur då? Har läst många gånger -inget oklart där?
Bilderna i starten på trådet visar tydligt hur rummet är byggt. Det är lösningen för just denna rum vi snackar om, inte generelt runt olika byggsätt.
Och då när det är tydligt att å bygga rum i rum just här leder til en oluftat spalt (som inte är ngn bra lösning) så funderar jag hur du tänker. Har fortsatt inte fått svar på det. Därav långa skriv för att belysa argument hur man ska lösa det och varför.
Mvh
Sakke
 
A
D drsakke skrev:
”Du ifrågasätter på för lite information läs hela inlägget så ser du att man inte kom in djupare i den dialogen”
Hur då? Har läst många gånger.
Bilderna i starten på trådet visar tydligt hur rummet är byggt. Det är lösningen för just denna rum vi snackar om, inte generelt runt olika byggsätt.
Och då när det är tydligt att å bygga rum i rum just här leder til en oluftat spalt (som inte är ngn bra lösning) så funderar jag hur du tänker. Har fortsatt inte fått svar på det. Därav långa skriv för att belysa argument hur man ska lösa det och varför.
Mvh
Sakke
Läs mina kommentarer inte TS fråga, luftspalt kan du fortfarande bygga med. Som vi kom överens om finns det flera olika sätt att jobba på och jag tror det är dem alternativen TS vill veta för att själv ta egna beslut. Sen får TS och andra fråga vidare om dem vill för vidare information. Jag har själv hänvisat till mitt bygge för att kunna fråga vidare om man så vill. Jag tror att du antar saker lite för fort.
Tror ingen i byggahus vill någon illa på något sätt utan detta är den enda platsen vi har mot andra riktiga skojare där ute som vill tjäna pengar på vår okunskap och goda tro.
 
Har nu läst genom ännu en gång.
Visst kan man bygga med luftspalt,ser du fortsatt går inn för det. Men som jag försökte få fram, i TS fall blir det instängt om man inte gör större ingrep. Då är inte luftspalt till någon nytta då eventuell kondens inte torkar. Luftning är förutsättning för denna konstruktion.
Tycker inte att jag har antagit något som helst. Du hänvisar til att luftspalt är det du föredrar och rekommenderar och visar till ditt bygge (som är korrekt utfört och fint) men som har helt andra förutsättningar än TS. Då måste man komma med förslag hur du har tänkt lösa problemet just kring detta.
Det är förutsättning på att TS kan ta valet på rätt grundlag. Visst kan man vänta på att han frågar själv, men nu är det jag som ställer den frågan för honom.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
Men om man nu antar att han vill bygga med luftspalt så är stålregel och rockwool riktig, också menar jag att då måste man laga öppningar överst längs taket och nedert golvet till angränsande varma rum. Jag personligen hadde då också använt folie i tillägg för att minimera fuktbelastningen/kondensrisk
Mvh
Sakke
 
Nu är sauna satu monterat på yttervägg, högra sidovägg samt tak. Kan ni rekommendera vad för massa jag bör använda som i videon, där han skär bort en rad längst ner av aluminiumet, för klinkring av sockel? Är det någon form av primer, eller tätningsmassa/membran?
När vi sedan kaklar/skiffrar resten av väggarna, behövs bara primer och fix? Tycker ni jag borde montera in glasdörr innan kakling?
 
Det er normal våtrumsmembran som används.
Kaklar resten av väggarna? Vad är det du ska kakla i tillägg till sockel?
Mvh
Sakka
 
En rad 15x15 klinker runt om som sockel, två väggar med liggande träpanel (var sauna-satu är) , 2 st 60cm bred skiffer i vinkel bakom aggregat, resten av väggar kaklas
 
Ok, direkt på murvägg? Är väl nog med primer och fix. Fix måste tåla temperaturer som kan vara i en bastu.
Mvh
Sakke
 
Nu är bastun färdig så lägger ut lite byggbilder för er som är intresserade :)
 
  • Inredning av nyligen färdigställd bastu med lila belysning, träbänkar, bastuhink och doftflaska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd bastuinteriör med svarta väggar, röda bänkar och temperaturkontroller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt och inbjudande hörn av en bastu med träväggar och svart kakel, inklusive en sauna termometer på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bastuugn belagd med stenar inne i en nyligen färdigställd bastu med mörkt kakel och träbänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jockeping och 3 till
  • Laddar…
Rå betongvägg och golv i ett mindre rum sett genom en öppen vit dörr, förrenoveringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutgjuten betonggolv i ett hörn av ett rum med synliga väggar och dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdigt isolerat rum med skumisolerskivor på väggen och en arbetslampa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Isoleringsplattor monterade på vägg och golv i ett pågående byggprojekt, delvis oskarp bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum under renovering med oputsade väggar och en nyinstallerad svart kakelsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat källartak med reflekterande folie och synliga rör framför elcentral på förvaringshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis genomförd vattentätning och isolering i duschhörna med synlig avlopp och fogskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av badrum med installation av svarta kakelplattor och vattentätning på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart kakel i en dusch med vattenskada och mögel på väggarna och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hörn i ett rum under renovering med svarta kakelplattor på väggarna och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isoleringsarbete i ett rum med synlig ångspärr och inställda träreglar, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprojekt med nyinstallerade träbjälkar under en isolerad takyta bredvid en vägg med svarta kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett rum under renovering med synlig träpanel och en stol framför en skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kult!! Väldigt stiligt och genomfört!!!
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.