Hej,

Jag undrar om det är någon som vet var man som privatperson kan få tag på 15 mm melaminbelagd björkplywood?

Har fått ett projekt som jag helst bara vill få avklarat så snabbt så möjligt och tycker att det hade varit en lämplig produkt att lösa mitt problem. Melamin på spån och mdf verkar inte så svårt att få tag i men de kräver båda två att jag hanterar kanterna medans jag kan tänka mig exponerade kanter på en plyfa. Detta dels för att jag gillar looken, men framför allt för att spara tid. Det här är ett projekt som måste göras och som jag helst bara skulle vilja få ur vägen snarast möjligt.
Dessutom känns plyfa lite roligare att jobba med. Men det bygger förstås på att det går att få tag i.
 
Sådana skivor är trevliga, hade lite planer på att göra ett bord med en sådan skiva men det har som så mycket annat inte blivit av (än). Men jag vill minnas att de kostar en slant också.

Jag tror Fredricsons hade sådana i sortimentet då för ett par år sedan men jag vet inte om det var lagervara. Sliparebackens finsnickeri säljer ju skivmaterial ur deras sortiment till samma priser, om jag uppfattat det rätt, så enklast är väl att kolla där. Öppettiderna är ju betydligt generösare än Fredricsons och så kan man få hjälp med kapningen också om det behövs. Jag tror knappast det finns "över disk" någon annan stans så det är antagligen snabbast också även om det skulle vara lite leveranstid.

EDIT: Är projektet hemligt eller tänker du avslöja vad det ska bli? :)
 
Jo, det var förstås högtryckslaminat jag tänkte på när jag läste frågan och svarade. :oops:

Det var ett bord liknande det i länken ovan som jag också hade i tankarna den gången. Fast i slutänden fick det bli enkla limträskivor istället. Men jag fick ivarjefall känna på skivan eftersom @vectrex hade den stora vänligheten att skicka ett zero-clearance insert gjort av spill från bordsbygget. Därav min kommentar om att det är ett trevligt material.
 
Skivorna med högtryckslaminat är trevliga. Har säljv använt dem till skrivbordsskivor. Till bordsskivor är de toppen.

Denna gång är det mer något gardrobsliknande jag är efter och tänkte att melamin passade bättre, tror ytan på laminatet ser lite hård ut. Dessutom är de andra skivorna för tjocka, har bara sett dem i 20mm. Hittade dem för övrigt inte på fredricssons sida när jag letade innan ikväll.
 
Rigawood (hittade på nätet) har något de kallar rigamel som är melaminbelagd plywood. Finns i 15mm. Alltså precis det jag vill ha, men var kan man köpa det som privatperson?
 
jac jac skrev:
Sådana skivor är trevliga, hade lite planer på att göra ett bord med en sådan skiva men det har som så mycket annat inte blivit av (än). Men jag vill minnas att de kostar en slant också.

Jag tror Fredricsons hade sådana i sortimentet då för ett par år sedan men jag vet inte om det var lagervara. Sliparebackens finsnickeri säljer ju skivmaterial ur deras sortiment till samma priser, om jag uppfattat det rätt, så enklast är väl att kolla där. Öppettiderna är ju betydligt generösare än Fredricsons och så kan man få hjälp med kapningen också om det behövs. Jag tror knappast det finns "över disk" någon annan stans så det är antagligen snabbast också även om det skulle vara lite leveranstid.

EDIT: Är projektet hemligt eller tänker du avslöja vad det ska bli? :)
Projektet är på inget sätt hemligt, men det är så tråkigt att jag tänkte att ingen nog var intresserad. Vi fick bytt värmeväxlare i veckan och har nu några fula rör placerade på ett olämpligt ställe i tvättstugan. Dessa måste kapslas in snarast, och helst kombineras med någon form av förvaringslösning i ett utrymme med märkliga mått. Så jag tänkte försöka åstadkomma något som ser anständigt ut på kortast möjliga tid med minsta möjliga arbetsinsats. Detta är ett projekt jag helst hade sluppit. Har många roligare saker som jag hellre skulle lägga tid på, men med "nakna" värmerör i golvhöjd och små barn så är detta högsta prio att hantera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.