Hej, håller på att bygga en gäststuga och nu har vvs:aren jobbat två dagar med att dra vatten och avlopp innan snickarna fortsätter med badrummet. Jag kan inte så mycket om vvs så tänkte jag kunde få hjälp här med att avgöra om det ser rätt ut.

Uponor-emballage i ett hörn av ett byggprojekt som indikerar pågående VVS-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Systemet som använts verkar vara uponor som består av plast(?) slangar istället för kopparrör. Erfarenheter av detta? Är det vad som används i nybyggen nu för tiden? Kopparrör kanske bara används för utanpåliggande dragningar?

Installation av Uponor VVS i torpargrund med synliga plastslangar för vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dragningar för toalett.

Installation av Uponor VVS-rör i väggstomme för vatten och avlopp i ny gäststuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dragningar för duschen, verkar vara cc 160.

Installation av Uponor VVS-rör och avlopp i en gäststuga med dragningar för toalett, dusch och tvättställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dragningar för handfat och tvättmaskin.

VVS-installation med Uponor-plaströr för vatten och avlopp i en gäststugas grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla slangar går ihop i golvet och sedan ner i torpargrunden där det är tänkt att varmvattenberedaren ska stå. Vatten in är även i grunden.

VVS-installation i torpargrund med Uponor-plaströr och mässingskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut nu i grunden. Alla kallvatten är sammanlänkade och alla varmvatten likaså.
 
Vi har nyligen gjort om vårt badrum och det såg likadant ut med plaströr både i vägg och golv (även för golvvärmen). Har inte någon VVS behörighet men jag tänker logiskt att det blir svårt att dra kopparrör genom golvåsar, vägg och annat material om det är fler än en vinkel(?)
 
Det är så man gör nuförtiden. Man får inte skarva i väggar och trossbotten om det är inbyggt så Cu-rör är svårt.
Jag hade dock isolerat vv-rören. Det gör ni lätt själva med rörisolering, iaf på raksträckor.

På nästsista bilden ser man att en balk har ett jätteurjackning där fyra rör passerar. Den balken har förlorat stora delar av sin bärkraft samt att golvet precis över den delen kan svikta lite. Det kan åtgärdas genom att skruva plywoodremsor (minst 20 mm tjocka) på varje sida av urjackning så att dessa livar med överkant balk.
 
tommib
Helt normala dragningar.

Det man kan anmärka på är att säker vatten inte tillåter dragning i en krypgrund/torpargrund som inte är aktivt uppvärmd. Jag fick lite veka protester från min röris men när jag påtalade att jag mäter temperaturen där nere kontinuerligt (alltid >10 grader) och att jag inte avser hålla honom ansvarig för att rören fryser installerade han gladeligen som jag ville.
 
Är inte proffs men glad amatör som läser på mycket. Tycker också att det ser vettigt ut. Håller med tidigare kommentar om det stora urtaget i golvregeln, jag hade nog förstärkt lite där.

Ser kanske lite klent ut med klamring, rören ska fixeras i början och slutet av varje böj. Tänker speciellt på bilden av duschstället. Ska även sitta bleck som fixerar rören där de passerar genom reglar (varje 1200 mm), svårt att se på bilderna om det finns. Så säger monteringsanvisningen. Vet inte hur stor roll det spelar i praktiken eller om det är paragrafrytteri. Men det sistnämnda ska man ju gärna ägna sig åt när det gäller våtrum.
 
Och se gärna till att hantverkare städar efter sig. Inget bråte i torpargrunden, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.