Hej.
Har väldigt dåligt tryck i duschen framförallt, märks inte lika mycket på övriga kranar i huset men märks ändå. Ska såklart rensa filtrena i duschblandaren också men hydroforen behöver fyllas på, utan tvekan. Förstår att det är hydroforen som förmodligen har för lite luft i sig.
Jag spolar en kran för fullt och trycket sjunker i ca 2 minuter från 3,6 (frånslag, för lågt inställt?) till 1,8-1,9 (tillslag, för lågt även där eller?) Sen fyller pumpen i ca 1 minut innan den når 3,6 bar igen.

Hur ska jag göra för att få bra tryck igen och slippa att pumpen går för jämna i stort sett? Siktröret är omöjligt att se något i, har en luftnippel på toppen och avtappning under hydroforen. Tillgång till kompressor.

Jag googlade lite för ett tag sen och försökte mig på detta, men det gick sådär: stängde av pump, tömde (en del) vatten, inte tillräckligt tror jag men manometern visade ca 1 bar (började tömma vid 2,2 ungefär) innan jag stängde avtappningen. Fyllde på luft till strax över frånslagstryck, på med pump, och jäklar vad det "sprutade" luft från kranarna sen när jag skulle använda dom.
Min inte alltför vågade gissning är att jag fattade fel från google ;)

Snälla, kan nån hjälpa mig med detta. Helst ett så smidigt sätt som möjligt, kanske t.o.m utan att tömma hela hydroforen, utan bara det som behövs, om man nu kan se det Irans siktrör. Tack på förhand, sambon blir galen här när hon inte kan duscha ordentligt! :D
 
Stäng av pumpen.

Släpp ut trycket.

Öppna hydroforen och släpp ut allt vatten.

Låt hydroforen vara öppen och blås in luft så allt vatten kommer ut.

Fyll på med tryckluft till 1,5 bar.
 
Tack! Råkade posta detta ämne 2 gånger, dvs 2 olika trådar, och har fått svar i den andra :) Har försökt radera denna tråd men inte lyckats.

Men iallafall, svaret i den andra tråden var hur jag ska göra utan att behöva tömma hela hydroforen, utan tömma vatten ner till 1 bar på hydrofor, fylla på luft till ca 2,9 bar (0,8 x frånslagstrycket på 3,6 bar) och sen starta pumpen igen. Ska prova detta imorgon och hoppas på det bästa :)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Nja - inte ska du väl fylla på luft till 1,5bar i en hydrofor? Möjligtvis i en hydropress.

En hydrofor räcker gott att man tömmer ut allt vatten, stänger igen ventilerna som användes för att tömma och startar pumpen. Du vill ha ca 1/4 luft i när den är ”full”.
 
M
M Mike the farmer skrev:
Tack! Råkade posta detta ämne 2 gånger, dvs 2 olika trådar, och har fått svar i den andra :) Har försökt radera denna tråd men inte lyckats.

Men iallafall, svaret i den andra tråden var hur jag ska göra utan att behöva tömma hela hydroforen, utan tömma vatten ner till 1 bar på hydrofor, fylla på luft till ca 2,9 bar (0,8 x frånslagstrycket på 3,6 bar) och sen starta pumpen igen. Ska prova detta imorgon och hoppas på det bästa :)
Går precis lika bra att göra så - jag gör enligt min beskrivning då jag inte hat någon kompressor :)
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Nja - inte ska du väl fylla på luft till 1,5bar i en hydrofor? Möjligtvis i en hydropress.

En hydrofor räcker gott att man tömmer ut allt vatten, stänger igen ventilerna som användes för att tömma och startar pumpen. Du vill ha ca 1/4 luft i när den är ”full”.
Så, OM jag nu tömmer allt, räcker det att öppna i botten, vänta tills det slutar rinna, trycka i luft i toppen men kompressor så att det sista vattnet kommer ut? Helt enkelt tills luft kommer ut ur botten?
 
M
M Mike the farmer skrev:
Så, OM jag nu tömmer allt, räcker det att öppna i botten, vänta tills det slutar rinna, trycka i luft i toppen men kompressor så att det sista vattnet kommer ut? Helt enkelt tills luft kommer ut ur botten?
Det räcker att du öppnar i botten och någon annanstans så att det kommer in luft. I toppen t ex. Sen kan jag ju säga att det är inte någon vacker syn det som rinner ut i slutet, det är det inte :D

Jag brukar låta det vara öppet och låta pumpen gå en liten stund så det fyller upp en bit, låta det rinna ut och göra om och om igen tills vattnet har sköljt ur det värsta ur bottengeggan.
 
M
Har du som jag en avtappningskran på motten så räcker det att öppna den med t ex
 
M Marcussjogren skrev:
Det räcker att du öppnar i botten och någon annanstans så att det kommer in luft. I toppen t ex. Sen kan jag ju säga att det är inte någon vacker syn det som rinner ut i slutet, det är det inte :D

Jag brukar låta det vara öppet och låta pumpen gå en liten stund så det fyller upp en bit, låta det rinna ut och göra om och om igen tills vattnet har sköljt ur det värsta ur bottengeggan.
Jag förstår! Haha, okej tack för förvarningen :D
Dock vill jag helst inte öppna i toppen då det sitter med gängtejp och att riskera att inte få helt tätt där efteråt är nåt jag helst slipper, därav min fråga om kompressorn :)
 
M
Ska du ändå ha dit kompressorn så räcker det nog att du gör enligt rådet att fylla från 1-2,9 med luft.
Sitter den skruvad med gängtejp så är det nog lika bra att låta den sitta, minst problem för dig.

Motten = mitten, skrev fel :)
 
  • Gilla
Mike the farmer
  • Laddar…
M
Förresten - stäng kranen mot huset också, så får du minimalt problem med luft och skräp i systemet, det får du säkert lite av ändå :)
 
M Marcussjogren skrev:
Förresten - stäng kranen mot huset också, så får du minimalt problem med luft och skräp i systemet, det får du säkert lite av ändå :)
Motten - mitten, fan det borde jag förstått själv haha, men tusen tack, ger mig på detta imorgon direkt efter jobbet! :D
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Lycka till, lätt som en plätt :)
 
M Marcussjogren skrev:
Lycka till, lätt som en plätt :)
Hej igen! Sitter här i källaren och började tömma hydroforen ner till 1 bar, men kom vatten först men nu sprutar det bara luft ur avtappningen?? Vad händer och vad görs? Har sprutat luft nu i ca 2 minuter, trycket på hydrofor ligger på 1,6 bar och sjunkande långsamt.
Tacksam för snabbt svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.