Hallå,

Jag ska gjuta platta för garage. Min markentreprenör har föreslagit en 30mm betongplatta. Det är dock lite berg i bakre kant som i så fall skulle behöva sprängas bort. I bakre kant av garaget (där berget är) ska jag ha ett förråd. Markentreprenören har därför föreslagit att göra en 10mm platta i bakre kant för förrådet men fortfarande 30mm där bilen ska stå.
På så sätt bygger plattan 20mm lägre i bakre kant och vi klarar oss över berget även med ett kapillärbrytande skikt mellan 10mm plattan och berget.
Alternativet är att ge sig på berget och försöka spränga bort det.

Låter det som en dålig idé att lägga en tunnare platta för förrådsdelen? Något speciellt jag bör tänka på?
 
Du menar väl cm och inte mm ?
 
H
ingen kant balk?
 
30 är tunt..........eller väldigt tjockt! :thinking:
 
Jag menar såklart cm. Jag tycker också 30cm låter väldigt tjockt men det kanske är kantbalken som de avser? Sen fyller man med isolering och betong.
Delen med 10cm kanske är utan isolering vilket jag antar är helt OK för ett förråd?
 
H
J JockeEriksson skrev:
Jag menar såklart cm. Jag tycker också 30cm låter väldigt tjockt men det kanske är kantbalken som de avser? Sen fyller man med isolering och betong.
Delen med 10cm kanske är utan isolering vilket jag antar är helt OK för ett förråd?
ingen kantbalk?
 

Bästa svaret

Jag tror entreprenören menar 100mm betongplatta och 200mm cellplast.
300mm betong låter helt galet.

Bak i förrådet blir det i så fall ingen isolering vilket inte är helt bra, alt kanske man kan tillåtas göra plattan lite tunnare än 100mm just där.
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Jag tror entreprenören menar 100mm betongplatta och 200mm cellplast.
300mm betong låter helt galet.

Bak i förrådet blir det i så fall ingen isolering vilket inte är helt bra, alt kanske man kan tillåtas göra plattan lite tunnare än 100mm just där.
Tack för svar. Helt rätt, så måste det vara och med facit i hand har jag nog hört det mellan raderna. Tror inte heller de sätter kantbalk eftersom jag ska uppföra ett "enklare" trägarage utan övervåning men jag vet inte.

På vilket sätt är det inte helt bra att det inte är någon isolering i bakre kant? För att det läcker för mycket värme så att det inte blir energieffektivt?
Att gjuta 5cm platta med 5cm isolering kanske är att föredra.
 
En ide är att ha 2 olika nivåer på golvet i garaget, mao höj upp förrådsdelen 20cm så får det plats med isolering och sen kör du med ett var leca i den lägre delen.

Har själv en liknande lösning på min entre.
 
Du kanske ska ta reda på vad entreprenören egentligen föreslagit. Det verkar inte som om du har riktigt koll på det?
 
M mlkjhr skrev:
Du kanske ska ta reda på vad entreprenören egentligen föreslagit. Det verkar inte som om du har riktigt koll på det?
Ja, de håller på att ta fram förslag men det kommer ta 1-2 veckor så jag vill vara förberedd.
 
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
En ide är att ha 2 olika nivåer på golvet i garaget, mao höj upp förrådsdelen 20cm så får det plats med isolering och sen kör du med ett var leca i den lägre delen.

Har själv en liknande lösning på min entre.
Bra förslag! Vad menar du med "leca" i den lägre delen? Ovanför betongen? Jag har tänkt att ha bilen i den delen som inte är direkt ovanpå berg. Där blir det alltså 20cm isolering + 10 cm platta. Om jag höjer förrådsdelen 10 skulle jag kunna ha ett trappsteg från bilens plats till förrådet. Eller tänkte du att jag ska fylla upp bilens del med något material uppepå betongen för att undvika trappsteg?
 
J JockeEriksson skrev:
Bra förslag! Vad menar du med "leca" i den lägre delen? Ovanför betongen? Jag har tänkt att ha bilen i den delen som inte är direkt ovanpå berg. Där blir det alltså 20cm isolering + 10 cm platta. Om jag höjer förrådsdelen 10 skulle jag kunna ha ett trappsteg från bilens plats till förrådet. Eller tänkte du att jag ska fylla upp bilens del med något material uppepå betongen för att undvika trappsteg?
Leca = murblock, en liten sockel kring den ev. lägre delen. Så fasaden är på jämn nivå.
Alltså en mur runt den lägre delen som går ihop med den höjda delen så syllen ligger i samma nivå.

Förutsätt att plattan skall ha samma snitt över hela ytan, är det då berg i vägen och man höjer en del med 20-35cm så man får plattas med kantbalk vilket behövs för lasterna ifrån väggarna.

Jag gjöt min platta i 0 höjd och sedan en högre del 34cm högre, så jag får göra ett steg på 17cm så det blir en trappa 0-17-34.
 
Ja det är inte snyggt men det visar principen
Teknisk ritning av byggisolering med mått och lager av betong, Styrofoam, och dränerande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Mikael_L
Det är för mig oerhört oklart hur plattan är tänkt att se ut.

Men såhär är det i alla fall.
Själva plattan för ett personbilsgarage är som regel 100mm tjock och enkelarmerad, det är sprickarmering bara.
Plattan görs exakt 100mm tjock, nästan alltid. Det finns liksom ingen anledning att konstra till det.

I förrådsdelen skulle man kunna tänka sig att ha en 80mm platta. Tunnare än så är i princip inte möjligt då armeringen måste täckas av tillräckligt betongskikt.

Till detta kommer kantbalkarnas höjd, dessa ligger i ytterkanterna av plattan. Dessa kan vara gjorda utav betong (brukar då vara 20 eller ibland 30cm hög betongbalk med armering i både över och underkant. 30cm gäller om det är stora laster och/eller dålig mark. Stora laster blir det om man bor i snözon5, parkerar sin stridsvagn, har en ovanlig utformning av byggnaden)
Kantbalken kan bestå av annat också, t.ex ALBA-balken.

Mitt förslag är att fokusera på där ni har berg högt, satsa på 100mm frigolit där, öka frigolittjockleken på andra ställen där det går. 200mm är fullt tillräckligt för garage och förråd, ja redan 100mm är rätt OK om man inte tänker värma upp så mycket.

Sen sätter ni byggnadens höjd gentemot omgivande mark efter detta. Dvs höj garaget och förrådet 5-10 cm om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.