Ametrin
C Chris11 skrev:
Beror hur du är belånad, obelånad så är eget kapital 2 msek och du har förlorat 500k så en förlust om 25%. Normalt belånas såna affärer 100% vilket gör 50% förlust. Förutsatt att OMX är +-0
Jag gillar terminer. :cool:
 
Helt rätt uppställt men lite feltolkat eller så säger vi samma sak men på olika sätt.

När jag säger obelånat så menar jag oaktat vilken finansiering det har 100% EK eller 100% lån. Eftersom räntekostnader inte medräknas i driftsnetto så är detta mått obelånat (unlevered). Det är också därför totala fastighetsvärdet används i nämnaren för direktavkastningen eftersom man då inte tar hänsyn till belåningsgrad.

Tror det bar exakt det här du menade men vi säger det på lite olika sätt
 
  • Gilla
Ametrin
  • Laddar…
Ametrin Ametrin skrev:
Jag gillar terminer. :cool:
Såg ny att jag kanske missförstod dig lite, att underliggande aktie (hm) gör ner 50% och du är 100% kort men 0% net long totalt. Isåfall är net exposure 200% och du tjänat 50% på din position i HM. Dvs omvänt resultatet jag innan när jag tolkade det som positionen tappade 50%
 
Ametrin
C Chris11 skrev:
Tror det bar exakt det här du menade men vi säger det på lite olika sätt
Nä brädan är inte en tum, den är 25,4mm;)
 
Hosse Hosse skrev:
Sist gick den väl upp i 2011. Se tex här: [länk] eller här: [länk]
Visst, det var i efterdyningarna av finanskrisen men kom ju fort ned igen.
Jag ser dock ingen som helst korrelation mellan den kortvariga uppgången från 1.5 til 2.25 som snabbt reverserades och hyrespriserna?? Det var mer det förhållandet jag ifrågasatte, sorry om jag var otydlig.
 
Z Zodde skrev:
Visst, det var i efterdyningarna av finanskrisen men kom ju fort ned igen.
Jag ser dock ingen som helst korrelation mellan den kortvariga uppgången från 1.5 til 2.25 som snabbt reverserades och hyrespriserna?? Det var mer det förhållandet jag ifrågasatte, sorry om jag var otydlig.
Var det den lilla räntehöjningen du
Z Zodde skrev:
Visst, det var i efterdyningarna av finanskrisen men kom ju fort ned igen.
Jag ser dock ingen som helst korrelation mellan den kortvariga uppgången från 1.5 til 2.25 som snabbt reverserades och hyrespriserna?? Det var mer det förhållandet jag ifrågasatte, sorry om jag var otydlig.
Var det verkligen den lilla höjningen du refererade till då du skrev:
"Går räntan upp går till slut också hyrespriserna upp. Det händer i Norge iallafall."
 
Z Zodde skrev:
Var det den lilla räntehöjningen du


Var det verkligen den lilla höjningen du refererade till då du skrev:
"Går räntan upp går till slut också hyrespriserna upp. Det händer i Norge iallafall."
Nej, det var ett svar på din fråga "när gick räntorna i Norge upp?".
 
Z Zodde skrev:
Var det den lilla räntehöjningen du


Var det verkligen den lilla höjningen du refererade till då du skrev:
"Går räntan upp går till slut också hyrespriserna upp. Det händer i Norge iallafall."
När vi köpte vår första lägenhet i Oslo 2002/2003 (kommer inte ihåg exakt) gick vi från att hyra. Därefter sjönk räntan ganska så brant. Då såg vi också att hyrespriserna sjönk en del över tid. Säkert flera grunder till det. Fler väljer att köpa i stället för att hyra tex.
 
Om du lyckas att få 17% vinst på aktiehandeln med som du säger mycket låg risk så är det imponerande! Hur bär du dig åt?? Då kan du ju låna 2,5 miljoner och få över 400.000 i vinst. Och slipper att leta hyresgäster och få bekymmer om de blir besvärliga missskötsamma så småningom ! Eller har jag misdufattat det hela....??
 
Hosse Hosse skrev:
När vi köpte vår första lägenhet i Oslo 2002/2003 (kommer inte ihåg exakt) gick vi från att hyra. Därefter sjönk räntan ganska så brant. Då såg vi också att hyrespriserna sjönk en del över tid. Säkert flera grunder till det. Fler väljer att köpa i stället för att hyra tex.
Precis! Räntan i Norge sjönk från 7% hösten 2002 till 1.5% våren 2004.
Alltså minskade räntekostnaden för uthyrarna med upp till 80%, självklart finns det då utrymme att ta ut lägre hyror med bibehållet eller ökat avkastningskrav.
Men en sådan ränteändring du refererar till är exceptionell och särnorsk, i Sverige var vi aldrig i närheten av nåt sånt. Därför bör man heller inte använda det som skedde då som nåt rättesnöre eller norm.
Den kortvariga uppgången 2011 som du refererar till hade minimal inverkan.

Bor själv i Norge och äger lägenheter för uthyrning, därav mitt Intresse :)
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Om du lyckas att få 17% vinst på aktiehandeln med som du säger mycket låg risk så är det imponerande! Hur bär du dig åt?? Då kan du ju låna 2,5 miljoner och få över 400.000 i vinst. Och slipper att leta hyresgäster och få bekymmer om de blir besvärliga missskötsamma så småningom ! Eller har jag misdufattat det hela....??
Vad jag menar med låg risk är att jag inte hoppar på en massa chansningar med nästa Facebook osv utan stabila bolag. Investerar, säljer nästan aldrig utan snarare bara ökar innehav när jag sparat ihop mer pengar. Har inte vågat låna pengar att handla för utan bara sparpengar jag är beredd att förlora eller inte röra på 10år.
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
Nu är det inte helt jämförbart, men jag köpte en lägenhet för sju år sedan, i spekulationssyfte. Jag bodde där i ett halvår och hyrde därefter ut den. Hyran gav ca 10-15% per år. Nu har jag precis renoverat den, material, elektriker och "min" timlön för renovering av slitaget åt i princip 20% upp den förtjänsten och för mig hade det nog inte varit värt det med hyresgäster som kommer och går och jobbet runt dem. Som villaägare slipper ts dock få problem med förening. Min förtjänst är att utgångspriset på lägenheten nu är 260% av inköpsvärdet. Det är givetvis en spekulation men det är även värdepapper. Återgiven läge, läge, läge.
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.