Har ett litet bekymmer då jag bytt taket hemma från tegel till svart betong. Dom snickare jag pratade med tyckte inte att det skulle behövas något bygglov då alla hus och tak i mitt område ser olika ut vad gäller material och färgval.
Så här i efterhand inser man ju att man kanske skulle ha lyft på luren och ringt å frågat hos kommunen för säkerhetsskull då vi bor inom detaljplanerat område och jag faktiskt börjar tro att bygglov skulle behövts..

Nu tänkte jag skicka en ett bygglov gällande ett annat ärende, nämligen fasadbyte där dom vill ha bilder på hur huset ser ut idag samt hur det skall se ut när det är klart och det kan ju bli lite knivigt med tanke på att jag redan bytt taket och det lär ju synas ganska så väl på bild..

Kan man lägga in ansökan om taket i samband med fasaden och skicka in gamla "före bilder" med det gamla tegeltaket eller skall man skicka in nya bilder med det nya taket och bara spela dum ifall dom märker det?

Har dom ens koll på sånt vad gäller gamla 60-talskåkar vad gäller material och färg?
Åker dom ut och tittat på plats i samband med byglovsansökningar?
Eller är jag bara paranoid i onödan?

Ibland önskar man att man bodde mitt ute i skogen istället..
 
Dom vet nog inte vad du hade så på nya bilder syns att det är ett nytt tak men det kan ju vara samma färg som innan! Jag skulle låtsas som det regnar...
 
Såhär står det i Boverkets regler
"Yttre eller inre ändringar av en byggnad

Om byggnaden ligger i ett område med detaljplan behöver du bygglov för att ändra utseende på byggnaden genom att

byta kulör på byggnaden, till exempel från gul till röd färg
byta fasadbeklädnad, till exempel från puts till trä
byta material på taket, till exempel från tegel till plåt."

Men kommunen kan öka/minska på vad som kräver bygglov.

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/
 
Allt som myndigheter inte vet lider de inte av.
 
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag skulle inte berätta om takbytet. Det är ändå en så pass liten förändring och kommunen har inte koll på vad just du har gjort med ditt hus. Om det mot förmodan kommer upp skulle jag ursäkta det hela med att du inte visste om att det krävdes bygglov, om det nu överhuvudtaget behövs.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Jag förvånas över att så många tar okunnigt tyckande på allvar och sedan gör fel och får bekymmer. Svar vid samtal med kommunen kan vara fel och registreras inte. Därför ska du inte nöja dig med ett samtal. Se till att ha skriftligt på både fråga och svar.

Alla förutsätts känna till gällande lagar, så påstådd okunskap är ingen ursäkt. Inte ens Boverket har alltid rätt och ger definitivt inte ut lagregler om bygglovsplikten. Bygglovsplikten för byggnader utläses i 9 kap. PBL och för andra anläggningar än byggnader finns bygglovsplikten i 6 kap. PBF. Observera att ökad eller minskad lovplikt, t.ex. för att ändra huset yttre utseende (tak och fasader) eller för trädfällning, kan finnas i detaljplan eller i områdesbestämmelser. Vilka gällande beslut som finns med bebyggelsereglerande bestämmelser framgår av Lantmäteriets fastighetsregister under rubriken "Planer". Ett utdrag ur det registret får man gratis via e-post om man ringer 0771-63 63 63 / knappval 1 (kundtjänst). Börja alltid där!
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Såhär står det i Boverkets regler
"Yttre eller inre ändringar av en byggnad

Om byggnaden ligger i ett område med detaljplan behöver du bygglov för att ändra utseende på byggnaden genom att

byta kulör på byggnaden, till exempel från gul till röd färg
byta fasadbeklädnad, till exempel från puts till trä
byta material på taket, till exempel från tegel till plåt."

Men kommunen kan öka/minska på vad som kräver bygglov.

[länk]

:) Du kapade citat från Boverket lite för tidigt, för så här står det i meningen efter:

För en- och tvåbostadshus finns undantag, som du kan läsa om på sidan Att bygga utan bygglov.
Om man följer länken så står det så här gällande vilka åtgärder man får gör på en- och tvåbostadshus utan att söka bygglov:

Fasadändringar
Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov. Byggnadsnämnden kan svara på om det du vill göra kräver bygglov.
Men visst bör man prata med byggnadsinspektören för området innan man sätter igång och byter tak, men det viktigaste är nästan att först läsa detaljplan och tillhörande planbeskrivning, där brukar det framgå vad som gäller. Det är nämligen inte säkert att byggnadsinspektören är helt påläst, vilket jag råkat ut för.

Kommunen kan minska eller utöka bygglovsplikten
Kommunen kan besluta om minskad eller utökad bygglovsplikt. Det framgår i så fall av detaljplanen eller områdesbestämmelserna för det aktuella området. Minskad bygglovsplikt innebär att det inte behövs bygglov för åtgärder som kräver det i vanliga fall. Utökad bygglovsplikt innebär att det behövs bygglov för åtgärder som inte kräver det i vanliga fall. Kontakta byggnadsnämnden i din kommun om du vill veta vad som gäller för din fastighet.
 
H heimlaga skrev:
Allt som myndigheter inte vet lider de inte av.
Nej, allt som myndigheter inte vet lider DU inte av...
 
harry73
visst kan kommunen ta reda på om du bytte färg på taket med hjälp av flygbilder. De kan även ungefärligt se när du bytte färg.
Men om du visar före och efter bilder och där syns tydlig att taket är svart, borde då inte automatiskt det svarta taket bli godkänt?
Jag skulle inte använda bilder med det gamla taket men bara använda bilder med det svarta taket. Och skriv vid bilderna.
Husets utseende innan fasadbyte och husets utseende efter fasadbyte.

Men är du osäker är det såklart bra att ringa kommunen och säga att du bytte tak och att entreprenören menade att inget bygglov behövdes men att du vill kolla om det stämmer, för att du tänker ansöka om bygglov för fasadbyte
 
O
Börja med att kolla vad som står i DP.
Ibland finns det krav på hur ett hus ska se ut, fasadtyp, kulör. Tak kan det finnas krav på typ av betäckning, plåt pannor kulör på dessa. (frågan är hur man egentligen ska tolka om det tegelpannor? så länge kulören är den samma? :) Med tanke på att betongpannor är väl "relativt nya" Dock så misstänker jag att man skulle få igenom det bytet. Som ett litet avsteg från DP. Det syns inte direkt om jag har betong eller tegel. Eller tja jag misstänker att de flesta inte skulle se någon skillnad.... Även om jag är övertygad om att en takexpert skulle se skillnad... Det kallas för yrkes skada :)
 
Jag skulle inte tagit upp det utan skickat in bilder på hur huset ser ut nu. Har kommun inte koll på att du bytt färg innan så lär de ju få det om du skickar in gamla bilder. Om någon ändå uppmärksammar färgbytet så spela dum, be så hemskt mycket om ursäkt och hopas på det bästa. Att lägga sig ner och blotta strupen funkade alldeles utmärkt för mig...

Liten kort anekdot som visar hur bra koll vissa kommuner har på sånt här:
Föräldrarna byggde nytt hus för ca 25 år sedan på en avstyckad tomt på min mammas föräldragård. De fick avslag på sin önskan om svart betongtak med motiveringen att huset skulle byggas i gammal jordbruksbygd, och alla lador och hus där hade minsann rött tegeltak. Om handläggaren, stadsarkitekten - eller vad nu vederbörande hade för titel - hade bemödat sig med att lyfta på arslet och ta en tur ut i verkligheten hade denne sett att i hela Lärjeåns dalgång fanns ganska få hus och inte en enda jämrans lada med rött tegeltak, inte heller den lada som hör till marken som tomten avstyckats från. ALLA lador hade svart plåttak, husen hade alla möjliga färger, inte minst svart. Huset har ändå rött tak....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.