dd88 dd88 skrev:
Tror inte en ensam handläggare får bevilja bygglov som avviker från detaljplan (tex prickat mark) här i Göteborg, det lär tas upp i nämnden.
Jodå. De har nån typ bedömningsmöte när de diskuterar luriga fall. Så de har en mininämnd. Jag vet, vi har byggt 50 kvm mer än godkänt. Allt på prickad mark.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
L Lane skrev:
Jodå. De har nån typ bedömningsmöte när de diskuterar luriga fall. Så de har en mininämnd. Jag vet, vi har byggt 50 kvm mer än godkänt. Allt på prickad mark.
Det var ju precis det jag skrev.
 
C cpalm skrev:
Japp, precis detta jag menade.
Risken är att det gav mer än du tror. Tänk på att det är samma handläggare som sköter rådgivningen som sedan bedömer ansökan, så sannolikheten är väldigt stor att utfallet blir som rådgivaren siat. Sen kan du ju alltid dra det till nämnden, men det låter ju som att du är ute efter att avbryta om det barkar åt avslag.
Fråga i stället vad det är de ser som hinder och be om förslag på hur du kan göra istället.
Att det skulle bli svårt att få bygglov visste jag ju redan. Men visst, anledningen till att hon ändrade sig från att det inte skulle gå till att hon tyckte att jag skulle skicka in en ansökan kanske var för att bli av med mej.

Just nu lutar det kanske åt att försöka få till vettiga ritningar och dra det så långt det går...
 
M mlkjhr skrev:
Att få bygglov på prickad mark är ju extremt ovanligt såvitt jag vet så det jag skulle göra är att ta en karta upp till byggnadskontoret och fråga en handläggare om det finns någon chans eller inte. Förmodligen får du ett definitivt nej men att tro är ju som bekant att inte veta.
Kan peka ut ett 20-tal garage i närområdet som strider mot DP (dvs är byggda på prickmark/och eller mindre än 4,5m från gatan) och jag har kollat att flera av dem had bygglov. Problemet är att alla är från innan nya plan och bygglagen, och tyvärr missade jag att denna skulle påverka mina garagemöjligheter så mycket.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu vet vi ju inte detaljerna i dina planer, och inte heller hur markförhållandena är, men
Det skulle inte gå att få ett bygglov för en carport, dvs bara ett tak med ett par stolpar?

För att sedan kanske "smyga upp" ett par väggar och förvandla carporten till ett riktigt garage :)

Luktar lite fulspel, jag vet men...
På flyg/satelitfotona ser man väl inte skillnaden mellan ett garage och en carport?
Har vid tidigare funderingar skissat lite på hur det ser ut:
https://www.byggahus.se/forum/threa...argumentera-med-kommunen.251719/#post-2184421

Vår tomt tillåter tyvärr inte några utsvävelser. Har funderat mycket på carport också, men får inte till någon vettig lösning då marken sluttar så mycket ner mot gatan.

Hade en carport funkat hade jag mer än gärna slagit på väggar på den som chansning. EN granne 3 hus bort har precis byggt en dubbelcarport (egentligen ett garage, det saknas bara portar) i tomtgräns mot gatan på prickmark så det verkar inte som att så många grannar anmäler svartbyggen.
 
L Lane skrev:
Jodå. De har nån typ bedömningsmöte när de diskuterar luriga fall. Så de har en mininämnd. Jag vet, vi har byggt 50 kvm mer än godkänt. Allt på prickad mark.
Låter ju lovande. Handlar det om ett nybygge?
 
dd88 dd88 skrev:
Det var ju precis det jag skrev.
Då missuppfattade jag. Jag trodde du menade den riktiga byggnadsnämnden.

Handläggarna får stöd av varandra i svåra ärenden. Men det är fortfarande den enskilda handläggaren som formellt fattar beslutet.
 
  • Gilla
dd88
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Låter ju lovande. Handlar det om ett nybygge?
En utbyggnad av huset i en gammal plan.
De tog hänsyn till att den del av tomten som inte var prickade (berg och sluttning) inte var möjlig att bygga på och samtidigt få till en rimlig planlösning.

Den nya plan och bygglagen ska enligt förarbetena inte påverka mindre avvikelse i äldre planer så alla tidigare godkända avvikelser enligt förra lagen går att hänvisa till i ert ärende. Detta enligt Boverket som vi hade mailkontakt med. Vi skickade med fem sidor med alla avvikelser som medgivits sen dess (tror det var 86 eller 87)
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
O
Byggnadsnämnden kommer inte kunna fatta något beslut så länge det inte finns ordentliga handlingar. Alltså kommer du inte undan bygglovsritning.
Prickad mark blir med största sannolikhet nekad. Men ett attefalls garage? Får man inte bygga dessa på prickad mark?
Personligen skulle jag inte bry mig om att söka bygglov om det trillar ut på prickad mark. Hur mycket skulle det stå på prickad mark?
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
O
L Lane skrev:
En utbyggnad av huset i en gammal plan.
De tog hänsyn till att den del av tomten som inte var prickade (berg och sluttning) inte var möjlig att bygga på och samtidigt få till en rimlig planlösning.

Den nya plan och bygglagen ska enligt förarbetena inte påverka mindre avvikelse i äldre planer så alla tidigare godkända avvikelser enligt förra lagen går att hänvisa till i ert ärende. Detta enligt Boverket som vi hade mailkontakt med. Vi skickade med fem sidor med alla avvikelser som medgivits sen dess (tror det var 86 eller 87)
Jag skulle inte vara så säker på den tolkningen boverket gör. Det måste hålla i de högre instanserna. Det är dessa som "bestämmer" hur lagen ska tolkas. Vad är det för avvikelser?
Hur stora är dessa? Om något strider mot en ny DP så blir det med största sannolikhet avslag.
 
O Odjuret skrev:
Jag skulle inte vara så säker på den tolkningen boverket gör. Det måste hålla i de högre instanserna. Det är dessa som "bestämmer" hur lagen ska tolkas. Vad är det för avvikelser?
Hur stora är dessa? Om något strider mot en ny DP så blir det med största sannolikhet avslag.
Ja ny DP. Där ska de vara stenhårda. Jag pratade samma DP men nya lagen. Juristen på Boverket skrev rätt ut att flera kommuner gjort skärpningar med nya lagen vilket inte skulle ske. Utan att alla äldre domar om det som förr var liten avvikelse är giltiga att hänvisa till. Han skickade med domar att hänvisa till.
 
Om du återtar ansökan kostar det dig inget, oavsett om de gjort grannehörande osv. Källa: handläggare på Stadsbyggnadskontoret. Om du vill lämna in en skiss först, så se ändå till att de har nog för att göra en bedömning, typ avstånd till gränser osv, så de kan se var det hamnar i förhållande till prickmarken osv.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
L Lane skrev:
En utbyggnad av huset i en gammal plan.
De tog hänsyn till att den del av tomten som inte var prickade (berg och sluttning) inte var möjlig att bygga på och samtidigt få till en rimlig planlösning.

Den nya plan och bygglagen ska enligt förarbetena inte påverka mindre avvikelse i äldre planer så alla tidigare godkända avvikelser enligt förra lagen går att hänvisa till i ert ärende. Detta enligt Boverket som vi hade mailkontakt med. Vi skickade med fem sidor med alla avvikelser som medgivits sen dess (tror det var 86 eller 87)
Som sagt, mycket intressant. Hur gammal är din plan? Här är den från -39/41 så det har ju gått några år...
 
O
D Dsl skrev:
Som sagt, mycket intressant. Hur gammal är din plan? Här är den från -39/41 så det har ju gått några år...
Tja det spelar ingen roll hur gammal dp är
Den är lika giltig oavsett
 
O Odjuret skrev:
Byggnadsnämnden kommer inte kunna fatta något beslut så länge det inte finns ordentliga handlingar. Alltså kommer du inte undan bygglovsritning.
Prickad mark blir med största sannolikhet nekad. Men ett attefalls garage? Får man inte bygga dessa på prickad mark?
Personligen skulle jag inte bry mig om att söka bygglov om det trillar ut på prickad mark. Hur mycket skulle det stå på prickad mark?
Får väl ta tjuren vid hornen och lära mej rita då :)

Hade jag haft yta att kunna smälla upp ett attefallsgarage hade jag varit mycket nöjd. Tyvärr får jag inte till det om jag skall hålla mej 4,5m från gatan också.

Det är svårt att se exakt i en gammal scannad plan eftersom vårt hus inte finns med i planen utan det prickade området är dragit utmed en stuga som stod där innan. Dock uppskattar jag att ett hörn av befintligt garage eventuellt redan står lite på prickat område. Så i stort sett hela tillbyggnaden skulle hamna på prickmark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.