jag håller på och bygger ett varmgarage på ca 60kvm med 3,70m i takhöjd.
Ovanför garaget byggs en lägenhet på 60kvm med 2,40m o takhöjd.

Det kommer vara vattenburen golvvärme på bägge våningarna.

Till detta behöver jag en lämplig lösning för uppvärmning, tappvatmvatten och ventilation och tar tacksamt emot era tankar och idéer kring detta.

Jag har varit inne på att installera en frånluftsvärmepump till detta men funderar nu på ifall det finns nån bättre lösning?
 
Hmm, hur mycke kommer man att vara i garaget (verksamhet)
När man inte är där, behöver man inte ventilera bort värmen..

Jag skulle nog föreslagit två ventaggregat...
 
Luftvärmepump med dubbla inomhusenheter?
 
Det var precis den tanken som slog mig att man kommer ju inte att vara så mycket i garaget Och då finns det ju ingen värme att återvinna förutom den man tillför med elpatron.

Vad menar du med ventaggregat?


R Rigor skrev:
Hmm, hur mycke kommer man att vara i garaget (verksamhet)
När man inte är där, behöver man inte ventilera bort värmen..

Jag skulle nog föreslagit två ventaggregat...
 
GoForIt GoForIt skrev:
Luftvärmepump med dubbla inomhusenheter?
Luft/luft går bort då jag vill ha golvvärme, däremot kanske luft/vatten kan vara ett alternativ.
 
M MantaTIC skrev:
Luft/luft går bort då jag vill ha golvvärme, däremot kanske luft/vatten kan vara ett alternativ.
Sorry! Jag missade det i din trådstart..
 
Luft vatten är nog bästa lösningen här. Kanske en fuktstyrd frånluftsfläkt i lägenhetens badrum?
 
Klarar man BBR kraven utan att ha återvinning på frånluften?
Fuktstyrd fläkt i badrummet och självdrag i övrigt är en simpel lösning annars.
 
Är det permanentboende måste man ha återvinning på frånluften. Kanske man klarar sig på ett garage. Annars kan man ju installera en FTX eller "ful ftx" nån billig variant som inte behöver ha enorm verkningsgrad?
 
M MantaTIC skrev:
Det var precis den tanken som slog mig att man kommer ju inte att vara så mycket i garaget Och då finns det ju ingen värme att återvinna förutom den man tillför med elpatron.

Vad menar du med ventaggregat?
En frånluftsvärmepump en en typ av ventilationsaggregat.
Det finns flera varianter hur man löser ventlationen i en byggnad..

Man kan köra ett vanligt FTX aggragat till Garaget, som kan tex styras via ljuset. När man är där har man ett läge, och när man inte är där bara en grundventilation.
Sen kör man FVP till bostadsdelen(där man gör varmvatten och värme till golvet i hela byggnaden.

Med en FVP återvinner man bara värmen man redan tillfört med elpatron ja. Eventuellt kan man ha ett extra återvinningsbatteri på luften från garagen, men som kopplas mot lägenhetens FVP..
 
GoForIt GoForIt skrev:
Sorry! Jag missade det i din trådstart..
Räkna inte bort en luft luft än (Till garagedelen) En luft/luft har fördelen att den värmer vistelse zonen betydligt snabbare än golvvärme. Det blir en fråga om hur mycke man är i garaget och komfort samt kostnad för att ha en viss temperatur när man är där.
Med bara golvvärmen måste man nästan ha värme på där hela tiden, då det tar väldig tid att få upp värmen. Med en L/L vp också kan du köra tex grundvärme med golvvärmen, men få upp temperaturen snabbt när du ska mecka en kväll..

Att ha varmt i garaget altid kostar en hel del..
 
En luft/luft som komplement fungerar givetvis men som huvudkälla vill jag ha något som värmer golven.

Är en FVP som sköter hela byggnaden dumt? Planen var att installera en sådan och att den även skulle ta luft från garaget (brandspjäll mellan brandcellerna ska då installeras).
En FVP är relativt enkel att installera och kostnaden för en sådan relativt låg men om det blir ineffektivt så är det ju inte så kul.

Kanske en FVP kopplad enligt plan och en luft/luft till garaget kan vara en bra lösning som blir kostnadseffektiv och möjliggör snabb uppvärmning när garaget används och möjlighet att sätta en grundtemp via golvvärmen när det inte används?
 
M MantaTIC skrev:
En luft/luft som komplement fungerar givetvis men som huvudkälla vill jag ha något som värmer golven.

Är en FVP som sköter hela byggnaden dumt? Planen var att installera en sådan och att den även skulle ta luft från garaget (brandspjäll mellan brandcellerna ska då installeras).
En FVP är relativt enkel att installera och kostnaden för en sådan relativt låg men om det blir ineffektivt så är det ju inte så kul.

Kanske en FVP kopplad enligt plan och en luft/luft till garaget kan vara en bra lösning som blir kostnadseffektiv och möjliggör snabb uppvärmning när garaget används och möjlighet att sätta en grundtemp via golvvärmen när det inte används?
Kör man bara ett aggregat så bör/ska man kunna styra ner flödet från bara garagedelen(närvaro)... Man kan få problem med injusteringen, men det kan man lösa med ett styrt spjäll kom jag att tänka på..
Sen ska man tänkta på att man inte bör/ska ha roterande växlare i aggregatet (läckagerisken mellan FL/TL) Hur täta roterande e nuförtiden vet jag inte (jobbar nästan bara på VS sidan, men ibland på V)
 
En ren FVP har väl ingen roterande värmeväxlare?
Det är väl endast om man tillför värmen till tilluften som en sådan kan tillämpas.

Varför ska man styra ner flödet i garaget när man inte är där?
Stryper man i garaget ökar väl flödet i andra
frånluftsdon eller behöver man en FVP som styr spjället och samtidigt sänker flödet i systemet?
 
Som sagt är inte en frånluftsvärmepump lämplig här eftersom du blir beroende av ett konstant ventilationsflöde. Då är det bättre med en billig luft-vatten värmepump och en separat lösning för ventilationen.
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.