Här är mitt vattenburna element bakom sängen. Men jag vill köpa en ny säng som är 20 cm bredare och har en 10 cm tjock sänggavel till så hela sängen behöver alltså 10 cm extra här bak. Vill bara reka lite frågor här innan jag kontaktar en rörmockare.

1. Visst är det en rörmockare jag ska kontakta?
2. Vilka alternativ finns? Kan elementet jag har idag sättas närmare väggen?
3. Tips på slimmat nytt element?
4. Vad är en rimlig arbetskostnad för byte av element?

Vattenburet element med termostat bakom säng, behöver utrymme för bredare säng och sänggavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, du är inne på rätt väg..
En rörinstallatör som kan föreslå en förändrad montering eller byte till ett annat element.
Kostnaden är svårbedömd beroende på val och förutsättningar. Några tusen..
 
byter du till ett mindre/tunnare element så kommer det att avge lägre effekt vilket kanske gör att det inte blir tillräckligt varmt i rummet.
 
useless useless skrev:
byter du till ett mindre/tunnare element så kommer det att avge lägre effekt vilket kanske gör att det inte blir tillräckligt varmt i rummet.
Det är ok då jag nästan aldrig har värme från det elementet ändå.
 
Kan du flytta det befintliga uppåt i bild eller sätta ett som inte är lika brett centrerat under fönstret?

Ytan på elementet avgör effekten. Vill du ha ett element i ett lager istället för två blir det dubbelt så stort. Kan du ha tre lager istället för 2 blir det 50% kortare.
 
Det befintliga kan flyttas uppåt men då hamnar det halvt utanför fönsterbrädan. Så det bästa vore om själva elementets längd isåfall kunde vara mindre. Så tre lager skulle ju funka. Finns det såna?

Här är förresten svar från en röris:

”Hej!
10cm smalare kan bli svårt. Storleken är uttagen för att klara -20 grader så, om det blir riktigt kallt så kan även rummet bli kallt.”
 
Fast om du sällan har värme från det elementet så är det kanske överdimensionerat idag? Då går det ju att byta till ett mindre utan problem.
 
useless useless skrev:
Fast om du sällan har värme från det elementet så är det kanske överdimensionerat idag? Då går det ju att byta till ett mindre utan problem.
Men rörisen menar att det ändå ska klara -20 och att det är dimensionerat för rummet.
 
Har han varit på plats och räknat på det? Hur stort är rummet? Hur många ytterväggar och fönster har det? Bottenvåning eller övervåning? Hur mycket isolering är det i väggar och tak? Vad har du för värmekälla?
 
Nej har bara skickat en bild. Och det är en lägenhet. 36 kvm. Sovalkoven är ca 4 kvm
 
Är det bara 4 kvadrat som ska värmas (utrymmet utanför har egen uppvärmning som räcker till) så behövs det ingen stor radiator. Hur stor (eller liten) skulle du vilja att den var?
 
S
Kolla med din brf också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.