5 203 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Betonghus prefab element
Jag och min sambo vill bygga hus och vi har kollat runt mycket hos olika tillverkare men vi har fastnat för betonghus. Prefab block som är isolerade i mitten, släta invändigt och en allternativ yta på utsidan. Men vi har lite svårt att hitta någon som tillverkar och levererar dessa till norra delen utav landet (sundsvall) så därför vänder vi oss till er i hopp om tips och råd om vilka vi skulle kunna prata med. Tacksam för svar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 635 inlägg
Jag känner till Abetong och strängbetong men vet inte om dom levererar norrut. Kanske är lika bra att mura upp en vägg. Isolera och sen putsa.
Tänk på att det framförallt är u-värdet på väggen som avgör energiförbrukningen och själva massan i betongen inte har så stor påverkan på totalen. Främsta skillnaden är att det jämnar ut temperaturtoppar under dagen lite.
Tänk på att det framförallt är u-värdet på väggen som avgör energiförbrukningen och själva massan i betongen inte har så stor påverkan på totalen. Främsta skillnaden är att det jämnar ut temperaturtoppar under dagen lite.
Okej tack, det som är smidigt med prefab är att montörerna reser huset på 2-5 arbetsdagar och sedan kan man göra resten utav arbetet själv. Ska jag mura blir det fler moment och tar längre tid. U-värdet i betong elementen ska vara väldigt bra också.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 635 inlägg
Jo jag förstår din tanke och håller med. Tänkte mest som en utväg ifall du inte hittar någon prefab. Det går att bygga motsvarande manuellt om man måste.
Absolut, se över hos strängbetong.se. De har det mesta när det gäller betong.D Dogge91 skrev:Jag och min sambo vill bygga hus och vi har kollat runt mycket hos olika tillverkare men vi har fastnat för betonghus. Prefab block som är isolerade i mitten, släta invändigt och en allternativ yta på utsidan. Men vi har lite svårt att hitta någon som tillverkar och levererar dessa till norra delen utav landet (sundsvall) så därför vänder vi oss till er i hopp om tips och råd om vilka vi skulle kunna prata med. Tacksam för svar.
Liknande trådar
-
Egna prefab betong element till kamininsats?
Värme allmänt -
Hur tjockt ska ett bjälklag vara i prefab betonghus utan gjutning
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips hustillverkare/stommar/prefabelement träfiber/ cellulosaisolering
Hustillverkare -
Tillverkare husmodul för utbyggnad/prefab huselement?
Hustillverkare -
Prefabricerade kantelement eller murblock av lättklinkerkulor?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus