Man bör kanske inte bli hyresvärd enbart för att tjäna pengar - man måste väl gilla den verksamheten och "fritidssysselsättningen" också. Det är inget för mig, men jag är glad att det finns andra som vill hålla på med det.
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
Med det antagandes säger du att alla bubblor är homogena. Inte riktigt så. Gemensamt för dessa ”bubblor” innan var märkliga utbud efterfrågefunktioner där tillgångsproxys användes då den verkliga varan hade nått fullt utbud. Tex så handlades lastutrymme på fraktbåtarna under tulpankrisen som ett derivat av tulpaner vilket i sin tur ökade utbudet av ”tulpaner” och fler investerare än vad som normalt skulle kunna eller vilja investera gjorde det och eftersom den underliggande tillgången (tulpaner) inte har något eget kassaflöde förutom vid realisation så var värdet egentligen obefintligt.

Samma gäller egentligen IT kraschen då onoterade bolag handlades som riktiga bolag och alla saknade kassaflöde.

Nu till fastigheter, där har vi en, iallafall i mellanlång tid, bestämt utbud och alla tillgångar har ett underliggande kassaflöde (kassaflödet är det vi betalar för att nyttja tillgången). Dvs det är ingen bubbla, det är som mest en hög värdering av en tillgång i en trång sektor.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Värt att nämna är att vi idag gör 17% per år (skattat och klart) i snitt på det som är i värdepapper .
Kanske fel forum men mer intresserad av hur ni placerar, 17% är helt fantastiskt!
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Super! Massor av bra input.
 
P Pons skrev:
Kanske fel forum men mer intresserad av hur ni placerar, 17% är helt fantastiskt!
De senaste åren har kanske varit för lätta att lyckas. Så mycket uppgång och räntor som bara går ner. Är inte så duktig utan har bara försökt tänka långsiktigt och säkert.
 
Redigerat:
M Markarbetaren skrev:
Jag har svårt att se nån större ekonomisk vinning i det. Ett ganska normalt kvadratmeterpris på hyresboende idag är dryga 100-lappen, varmhyra. 130m2, 13.000kr/mån, nån tusenlapp eller två extra kan motiveras av garage och egen tomt. 15.000kr/mån, nybyggd standard kanske adderar en tusenlapp ytterligare, 16.000kr/mån.
En insats på 3Msek och 16.000kr/mån ger 6,4% avkastning. Sedan försvinner driftkostnader osv. Jag vill inte vara sån men idag kan du få 6% direktavkastning på börsen i bolag med tillväxt och +50 årig fantastisk historik.
Bra förklarat! Då låter det helt klart som att vi ska fortsätta som vi gör istället. Kanske våga satsa vidare på börsen med en del lånade pengar. Inte mer än att vi kan våga förlora de.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Bra förklarat! Då låter det helt klart som att vi ska fortsätta som vi gör istället. Kanske våga satsa vidare på börsen med en del lånade pengar. Inte mer än att vi kan våga förlora de.
Hmm, vet inte riktigt hur det är räknat men jag får det till betydligt mer än 6,4%.

Ett exempel

Total byggkostnad 3 500 000
85% belåning 2 975 000
Eget kapital 525 000

Räntekostnad 2% * 0,7 * 2 975 000 = 41 650kr
Hyresintäkter 12 * 13 000 = 156 000kr

Övriga kostnader (avsättningar) 20% = 31 200kr

Nettointäkter 156-41,65-31,2=83 150

NV/EK 83 150/525 000 = 15,84%

Sen får man ta hänsyn till skatten baserat på vilket upplägg man har
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
harry73
Men i denna beräkning tar du hänsyn till ränteavdraget, och sedan lämnar du lämpligtvis skatten som man ska betala utanför.

Sedan är det en stor skillnad mellan att tjäna 80tkr på en investering av 500tkr och att låna 3 miljoner och tjäna 80tkr på en investering av 3,5 miljoner.

Sedan bygger hela kalkylen på att man inte stöttar på berg eller lera med dyrare grundläggning som följd. Inte blir tvångsansluten till VA efter några år, inte får betala gatukostnader man inte räknade med.
 
harry73 harry73 skrev:
Men i denna beräkning tar du hänsyn till ränteavdraget, och sedan lämnar du lämpligtvis skatten som man ska betala utanför.

Sedan är det en stor skillnad mellan att tjäna 80tkr på en investering av 500tkr och att låna 3 miljoner och tjäna 80tkr på en investering av 3,5 miljoner.

Sedan bygger hela kalkylen på att man inte stöttar på berg eller lera med dyrare grundläggning som följd. Inte blir tvångsansluten till VA efter några år, inte får betala gatukostnader man inte räknade med.
I kalkylen ingår allt och det ska inte vara några större överraskningar. Marginal måste så klart finnas.

Kalkylen bygger på vad en kompis betalat för precis samma bygge på tomten brevid nu.
Men det ska så klart finnas med marginaler men vilka anslutningsavgifter som ingår samt markförhållanden är klart.
 
För att summera så är att bygga för 3milj och sälja för 3,3-3,4milj och all risk det innebär blir ingen vidare investering.

Samma sak att bygga för 3milj och sedan hyra ut för 15.000kr inkl allt ger för låg avkastning.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
harry73 harry73 skrev:
Att fastighetspriser alltid går upp och i det långa loppet alltid är en bra investering är en myt (såklart)
I holland cirkulerar prisstatistik för ett typhus längs Amstedams kanaler. Statistiken sträcker sig över flera hundra år.
Vad man ser är att priset just nu slår rekordet, men att det även tidigare fanns höga priser, följd av långa perioder med mycket lägre priser.
Historiskt är det inte omöjligt att priserna halveras och stannar där kommande 50 år.
[bild]
Hittade även prisstatistik från USA (NY Times)
 
  • Linjediagram som visar historik över bostadsvärden i USA från 1890 till 2005 med historiska noteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
C Chris11 skrev:
Samma gäller egentligen IT kraschen då onoterade bolag handlades som riktiga bolag och alla saknade kassaflöde.

Nu till fastigheter, där har vi en, iallafall i mellanlång tid, bestämt utbud och alla tillgångar har ett underliggande kassaflöde (kassaflödet är det vi betalar för att nyttja tillgången). Dvs det är ingen bubbla, det är som mest en hög värdering av en tillgång i en trång sektor.
Ericsson var väl både noterat på Stockholmsbörsen och hade några miljarder i kassaflöde när dom tappade 96% av sitt börsvärde i it-krashen? Kursen gick från 830kr till 23kr.
 
  • Gilla
mangea
  • Laddar…
M
C Chris11 skrev:
Hmm, vet inte riktigt hur det är räknat men jag får det till betydligt mer än 6,4%.

Ett exempel

Total byggkostnad 3 500 000
85% belåning 2 975 000
Eget kapital 525 000

Räntekostnad 2% * 0,7 * 2 975 000 = 41 650kr
Hyresintäkter 12 * 13 000 = 156 000kr

Övriga kostnader (avsättningar) 20% = 31 200kr

Nettointäkter 156-41,65-31,2=83 150

NV/EK 83 150/525 000 = 15,84%

Sen får man ta hänsyn till skatten baserat på vilket upplägg man har
Så du räknar bara avkastning på eget insatt kapital? Den har jag aldrig sett förut, intressant! Så dom lånade pengarna ingår inte i risk/rewarden? Hur kan man vara garanterad att få tillbaka vad objektet kostat?
Det normala förfarandet är väl ändå att man får beräkna avkstningen på vad den totala insatsen i investeringen är? Om jag köper en bil för 100.000 med 10.000 i kontantinsats och sedan säljer den för 90.000 så är mitt utfall av affären 100% förlust?
 
M Markarbetaren skrev:
Så du räknar bara avkastning på eget insatt kapital? Den har jag aldrig sett förut, intressant! Så dom lånade pengarna ingår inte i risk/rewarden? Hur kan man vara garanterad att få tillbaka vad objektet kostat?
Det normala förfarandet är väl ändå att man får beräkna avkstningen på vad den totala insatsen i investeringen är? Om jag köper en bil för 100.000 med 10.000 i kontantinsats och sedan säljer den för 90.000 så är mitt utfall av affären 100% förlust?
Absolut, det är ditt egna kapital som avkastar inte bankens, de har ingen rätt till någon del i avkastningen
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
M
Suhagg Suhagg skrev:
Bra förklarat! Då låter det helt klart som att vi ska fortsätta som vi gör istället. Kanske våga satsa vidare på börsen med en del lånade pengar. Inte mer än att vi kan våga förlora de.
En förlust uppstår inte förrän man säljer. Så långe man håller sig till tillväxtaktier som har hög utdelning så kommer dom oftast tillbaka ganska fort till samma kurs som innan ett eventuellt fall.

Kan ta som exempel D&G aktiefond, som investerar i bra lönsamma bolag, som sjönk 40% på typ 8 månader vid Lehmankraschen. Efter ytterligare 8 mån så hade den återhämtat sig och efter ytterligare ett år så var den upp 33%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.