Hej, vet någon var man kan köpa något sorts bockningsverkktyg för att böja en avlång och smal plåtbit, 90 grader, Bauhaus hade inte, Jula har rörböjare för att böja kopparrör men jag vet inte om det funkar för platta plåtbitar?
 
ja, det där funkar väl men priset är på tok för högt, tänkte något enkelt handverktyg, själva biten som ska böjas är ca 15 cm lång och 5mm tjock, 1 cm bred, typ.
 
kom nu på att jag kanske kan köra en annan lösning, 2 vinkeljärn fastskruvat på en träbit borde bli samma funktion :)
 
Skruvstäd och en liten slägga. Kanske att du får värma plåten lite så den blir mer välgörlig.
 
tack för svaren, ska fundera på vad som blir bäst :)
 
Om den är hela 5mm tjock så skulle jag glödga den ordentligt innan jag försökte bocka den. När den väl glöder så är det ju lättast att lägga den över ett städ och slå lite med en hammare. Om man inte har ett riktigt städ som dräller i garaget så bör ju ett skruvstäd fungera lika bra. :)
 
Föreslår bockverktyg för rännkrokar. Vill minnas att de krokarna är 5 mm och ca 20 mm breda så det funkar bra till din bit också. Fritt ur minnet så blir väl bockningsradien sådär 20 mm. Verktyget lånar du hos en bygghandlare (kanske inte Byggmax etc.), för det mesta gratis (i alla fall om du köper ett par krokar).

Bockverktyg för rännkrokar med en bockningsradie på cirka 20 mm och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.