hscn hscn skrev:
Mattan på bilden var en "storsäljare" under sjuttiotalet, tillverkades med asbestbaksida i olika kulörer fram till förbudet. Efter förbudet med skumbaksida. Din beskrivning tyder på att du haft den asbestfria.
Det vore det bästa men vore skumt då huset är byggt ett bra tag innan förbudet.
 
Ser att jag var otydlig i tidigare inlägg.
Mattan som jag vet fanns med alternativa baksidor var den bruna medaljongmattan.
Bilderna på din matta vågar jag inte ha någon åsikt om men din beskrivning av mattan tyder på att den inte har något skikt med asbestkartong. Det fanns mattor utan asbest även före förbudet.
 
H
L Lane skrev:
Det vore det bästa men vore skumt då huset är byggt ett bra tag innan förbudet.
vill du vara säker antingen så skickar du in prov eller så river du allt och behandlar det som allt vore asbest.
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Hittade en bild (på asbestkartong) som på ett mycket bra sätt illustrerar hur såg ut i de gamla vinylmattorna med kartonglager. Kompakt och "dött", inte särskilt styvt, väldigt lätt att fibrer lossade och kanterna blev lite ojämna som på den översta biten i bild. Krävdes vass kniv.

Bit av gammal vinylmatta med kartonglager, visar ojämna kanter och fiberförlust som beskrivits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
henke_benke skrev:
dom enda rätta svaren får du genom att skicka in prov.
L Lärospånet skrev:
Som tidigare sagts - prov är det enda som man kan vara säker på
henke_benke skrev:
vill du vara säker antingen så skickar du in prov
Hur vore det om ni, som vet allt om detta, också talade om VART man skall skicka in dessa meterialprover.
Och gärna också vad det kostar att få analysen gjord. För det är väl knappast gratis eller :p
 
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur vore det om ni, som vet allt om detta, också talade om VART man skall skicka in dessa meterialprover.
Och gärna också vad det kostar att få analysen gjord. För det är väl knappast gratis eller :p
Vill verkligen inte påskina att jag vet allt om detta (eller något annat för den delen) - men en enkel slagning på Google ger flera olika alternativ på labb som utför detta. Har för mig att det "billigaste" pris jag hittat låg strax över 300 per prov, vissa tar uppåt 600 så det är värt att kolla och jämföra. Så nej gratis är det tyvärr inte även om det hade varit gott :) Går du själv i provtagartankar kanske?
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
L
hscn hscn skrev:
Hittade en bild (på asbestkartong) som på ett mycket bra sätt illustrerar hur såg ut i de gamla vinylmattorna med kartonglager. Kompakt och "dött", inte särskilt styvt, väldigt lätt att fibrer lossade och kanterna blev lite ojämna som på den översta biten i bild. Krävdes vass kniv.

[bild]
Mums, jag faktiskt en liten hög oanvända just sådana asbestpappbitar liggande i ett uthus i väntan på vidare åtgärd.
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur vore det om ni, som vet allt om detta, också talade om VART man skall skicka in dessa meterialprover.
Och gärna också vad det kostar att få analysen gjord. För det är väl knappast gratis eller :p
vet inte vart just du skall skicka det i din kommun. priser skiljer sig
 
L
henke_benke skrev:
vet inte vart just du skall skicka det i din kommun. priser skiljer sig
Behöver inte skickas inom kommunen - kan postas vart som helst. Bara att hitta någon som är billig och känns seriös! Om man inte är så oerhört lyckligt lottad förstås att man bor i en kommun som har det som service för att hjälpa invånarnas väl och ve - men sådana framsynta kommuner finns nog inte ens?
 
H
L Lärospånet skrev:
Behöver inte skickas inom kommunen - kan postas vart som helst. Bara att hitta någon som är billig och känns seriös! Om man inte är så oerhört lyckligt lottad förstås att man bor i en kommun som har det som service för att hjälpa invånarnas väl och ve - men sådana framsynta kommuner finns nog inte ens?
men då verkar du veta
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Går du själv i provtagartankar kanske?
Nej, det behövs inte, då vårt hus byggdes 2010 och är kemiskt rent map asbest.

Men det är ju intressant att se att ni som skriver om att "skicka in" ännu inte har kunnat visa en adress/ett företag att skicka till.
Från forumreglerna:
4.4.5 Svaret på en fråga är ALDRIG att säga till någon att googla för att hitta svaret. Har man ställt frågan här är det för att vill ha våra medlemmars synpunkter och inte googles sökträffar.
 
  • Gilla
BrageBaggins
  • Laddar…
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, det behövs inte, då vårt hus byggdes 2010 och är kemiskt rent map asbest.
Skönt!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det är ju intressant att se att ni som skriver om att "skicka in" ännu inte har kunnat visa en adress/ett företag att skicka till
Att låta analysera asbest är tämligen enkelt och inte som att stå i valet eller kvalet mellan vilken byggfirma man skriver kontrakt med eller vilken våtrumsskiva man bör välja. Man har helt enkelt bara att välja labb efter sina egna mer eller mindre ogrundade preferenser (pris, geografisk närhet, hur snabbt analysen kan genomföras, intryck utifrån webbplats eller telefonsamtal, mm) - slutresultatet bör ändå bli detsamma = svar på om ens prov innehöll asbest eller inte.

För min del har jag begagnat mig av dessa http://asbest-ident.se/beställ asbestanalys.html. som för närvarande tar 500 sek per prov, men det beror helt enkelt på att proverna gick genom en annan firma som hade avtal med just detta labb och var därför inte ett aktivt val från min sida (men de gjorde vad som förväntades alldeles utmärkt). Jag har därmed ingen anledning att rekommendera ett specifikt labb och har av erfarenhet lärt mig att vi ofta prioriterar olika.

Med det sagt, när jag kommer att skicka in prover nästa gång kommer jag för min del att söka fram den firma som erbjuder bäst pris vid den tiden, eftersom jag har ett helt litet knippe asbestkandidater och gärna håller nere kostnaden.

Jag förutsätter att andra som är i samma situation är fullt kompetenta att själva både hitta och välja labb utifrån kriterierna jag nämner högre upp, och har därför bara lämnat generella råd här, men hjälper så klart gärna på begäran till att söka fram lämplig aktör om man verkligen vill göra slag i saken!

Jag vet inte om det var något annat som skavde - men jag står fast vid att det är väl värt att göra en asbestanalys om man är det minsta osäker. Jag tycker nämligen att få visshet och ta det säkra före det osäkra när det gäller ens egen eller andra människors hälsa, är väl värt några hundralappar.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Från forumreglerna:
Citat:
4.4.5 Svaret på en fråga är ALDRIG att säga till någon att googla för att hitta svaret. Har man ställt frågan här är det för att vill ha våra medlemmars synpunkter och inte googles sökträffar.
Mina personliga synpunkter hade jag redan lämnat, och nu ägnat en bra stund att försöka förtydliga. Jag kan inte se att jag uppmanat någon att googla - jag redogör bara för exakt det jag säger, nämligen att OM man googlar på detta (vilket jag alltså tidigare har gjort) så får man upp flera olika alternativ som varierar i pris mm.

Men då nu den regeln kom på tapeten måste jag säga att den var trubbigt formulerad: Att tipsa någon om att googla ÄR ibland det bästa svaret just eftersom många frågor kan besvaras med "det beror på" snarare än tvärsäkra påståenden om X eller Y. Allt beror på situation och frågeställning naturligtvis, men viktigast av allt är i min bok den oskrivna regeln att man bör förutsätta att såväl den som frågar som svarar uppriktigt gör sitt bästa. Om man känner att man inte riktigt når fram hela vägen med sin fråga går det bra att omformulera eller förtydliga, på samma sätt som man ofta får göra när man kanske svarar lite hastigt.
 
  • Gilla
Marjatta Lakso och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
BrageBaggins och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Att tipsa någon om att googla ÄR ibland det bästa svaret
Det är väl just där som skon klämmer, och det som har föranlett regeln.
Alla är inte lika slängda på hur man formulerar sig och söker på Google och andra sökmotorer.
Därför kan en direkt länk ofta vara bättre.
Hade man varit så bra på att googla hade man förmodligen aldrig ställt frågan här.
 
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl just där som skon klämmer, och det som har föranlett regeln.
Alla är inte lika slängda på hur man formulerar sig och söker på Google och andra sökmotorer.
Därför kan en direkt länk ofta vara bättre.
Hade man varit så bra på att googla hade man förmodligen aldrig ställt frågan här.
Förstår din synpunkt och håller med i princip - men det är inte alltid så svart eller vitt. Just "asbestanalys" är en enkel sökterm, men det finns sannerligen gott om andra spörsmål som är mycket svårare att googla fram entydiga svar på. Å då är det ju skönt att man alltid kan fråga "di vise" här! :) Själv blir jag dagligen ytterligt imponerad av de verkligt djupa kunskaper som finns hos många här, vilket får mig att inse att det finns massor jag vet alldeles för litet om.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.