Jag vill förbättra mina sköldpaddors solplatser och undrar följande.

Hur nära en 60w glödlampa behöver man vara för att rumstemperaturen det ska bli 30 till 35 grader. Om det är 19 grader i rummet i normala fall.
 
L
Hej , har du fått tillökning
Det med värme från en glödlampa kan vara diffust , kan bli lite koncentrerat , det bästa är nog en värmelampa som du sätter på en höjd och mäter tempen vid raringarna , du ska kolla med en riktig lampaffär , dom har lite koll på det , inte varuhuset .
Sen om det behövs dygnet runt eller inte vet jag inte , men går att ha en klockströmbrytare i uttaget som släcker och tänder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det beror på färg, form och material på det som är framför lampan. En blank reflekterande yta blir knappt varm alls till skillnad från en matt svart yta.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Om vi säger att det är en helt vanlig 60w lampa skruvad i en blank klämmspott.

Hur nära en sådan behöver man vara för att det ska bli 30 till 35 grader?
 
L Liteavvarje skrev:
Hej , har du fått tillökning
Det med värme från en glödlampa kan vara diffust , kan bli lite koncentrerat , det bästa är nog en värmelampa som du sätter på en höjd och mäter tempen vid raringarna , du ska kolla med en riktig lampaffär , dom har lite koll på det , inte varuhuset .
Sen om det behövs dygnet runt eller inte vet jag inte , men går att ha en klockströmbrytare i uttaget som släcker och tänder
Tillökning ja..men det är drygt 20 år sedan de blev en del av mitt liv. Jag bygger om åt dem lite och tänkte försöka göra det bättre än någonsin åt dem.

Samtidigt som att jag är medveten om att en 60w glödlampa är mycket billigare än en för ändamålet avsedd värmelampa och en 60w lampa blir varm den också.
 
Beror ju på hur stort utrymmet är och om luften kan röra på sig.
Det är nog bara praktiska prov som gäller.

Protte
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte att du kommer att få ut något vettigt på annat sätt än att prova. Ta en digital utomhustermometer, tejpa in proben och placera den en bit ifrån lampan. Tejpen behövs eftersom proben är blank och reflekterar värme mycket bättre än en sköldpadda. Sedan låter du den ligga i någon halvtimme eller så och ser vad termometern visar. Är det inte varmt nog så flyttar du lampan närmare och provar igen.

Är du säker på att det räcker med värme? Behöver inte sköldpaddorna UV-ljus? En glödlampa har ett mycket smalare ljusspektrum än dagsljus.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Tillökning ja..men det är drygt 20 år sedan de blev en del av mitt liv. Jag bygger om åt dem lite och tänkte försöka göra det bättre än någonsin åt dem.

Samtidigt som att jag är medveten om att en 60w glödlampa är mycket billigare än en för ändamålet avsedd värmelampa och en 60w lampa blir varm den också.
Som prototypen säger är det bara praktik som gäller
 
Får börja med att påpeka att jag inte är någon större expert på terrarium. Men de jag känner som har sådana brukar påpeka att de behöver både IR och UVA för att djuren ska trivas och må bra. En vanlig glödlampa innehåller väldigt lite av dessa jämfört med de speciallampor som finns i fackhandeln. En snabb googling visade att hornbach har anständiga priser på lampor för terrarium.

En nackdel med en vanlig glödlampa är formen. Både ljuset och värmestrålningen är helt oriktad. Om man istället väljer en pressglaslampa med E27 sockel såsom t ex en par 38 så får man ljuset och den mesta strålvärmen riktad.
PAR 38 pressglaslampa med E27-sockel för terrarium, riktar ljus och värme, 50W, dimbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var det Iofs inte vad som efterfrågades men den på bilden är på 50W och brinner ca 2000timmar, bör ge bättre värmeriktning och går att dimmra för att reglera "värmen"
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Får börja med att påpeka att jag inte är någon större expert på terrarium. Men de jag känner som har sådana brukar påpeka att de behöver både IR och UVA för att djuren ska trivas och må bra. En vanlig glödlampa innehåller väldigt lite av dessa jämfört med de speciallampor som finns i fackhandeln. En snabb googling visade att hornbach har anständiga priser på lampor för terrarium.

En nackdel med en vanlig glödlampa är formen. Både ljuset och värmestrålningen är helt oriktad. Om man istället väljer en pressglaslampa med E27 sockel såsom t ex en par 38 så får man ljuset och den mesta strålvärmen riktad.
[bild]
Nu var det Iofs inte vad som efterfrågades men den på bilden är på 50W och brinner ca 2000timmar, bör ge bättre värmeriktning och går att dimmra för att reglera "värmen"
Ja du har helt rätt det enda jag är ute efter från glödlampan är värme. Ljus i ett rätt spektrum tillför jag på annat sätt.

Jag är ingen expert på terarier jag häller. Men jag har hållit liv i samma sköldpaddor i drygt 20 år nu så allt jag gör är nog inte helt fel ;)

Ja en vanlig glödlampa är det sämsta alternativet men de är så enormt mycket billigare så jag prövar att experimentera med tanken. Och det enda jag är ute efter från dem i detta fall är som sagt värmen.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Vad är det för några sköldisar, rödörade? Fast då hade du väl haft akvarium och inte terrarium förstås.
rodoradskoldpaddanfokus.jpg
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om vi säger att det är en helt vanlig 60w lampa skruvad i en blank klämmspott.

Hur nära en sådan behöver man vara för att det ska bli 30 till 35 grader?
Det kan man inte svara på eftersom tempen bestäms av avstånd, luftcirculation mm. Men du vill ju veta vad djuren upplevere där. Håll dit handen där djuren brukar vara. Är det obehagligt då är det för varmt. Bygg en skuggplats då ser du vad dom föredrar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Kanske inte funkar alls för detta ändamål...men som alternativ till lampa kanske man kan ha sådana värmemattor man har under plantor som gror?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi hade ett 1,2 x 0,6 x 0,5 meters akvarium/terrarium med tre rödörade vattensköldpaddor några år för kanske 25 - 30 år sedan.
Några flata stenar stack upp ur vattnet så att de kunde ligga och sola där.
Vill minnas att en 60-wattare satt ca 50 cm ovanför, och det gav lagom värme åt dem.

(Sedan skänkte vi paddorna till Botaniska Trädgården i Göteborg, Änggården.
Där fick de det säkert bättre än i vårt lilla akvarium.)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.