Status
Tråden går ej att kommentera.
Slutade skriva här för ett tag sedan, men för mail om uppdateringar i trådar jag varit med i. Läser lite vidare och inser att.det hänt mycket och litet.
Den stora förändringen är att tonen är hårdare och moderingen är obefiftlig.
Varför tillåts vissa medlemmar gå OT direkt, eller bara ha detta som ett socialt forum ?
Visst besvaras frågor, men inte på det sättet som förr då det var mycket met ödmjukt och öppet, då diskuterades det frågor istället för att hävda sig.

Nu hårdrar jag, men min åsikt är att många medlemmar som bidragt har slutat på samma anledningar som mig, mycket tjafs och off-topic
 
  • Gilla
Bigfoot och 14 till
  • Laddar…
Beskriver du inte utvecklingen i samhället som helhet..?
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Det är den naturliga evolutionen av alla internetforum, i början befolkas de av en liten samling eldsjälar och intresserade besökare och med tiden växer de och drar till sig fler och fler som kanske hittade dit för något relaterat men inte är djupare intresserade utan änger kvar bara för opptopicsektionerna, med fler besökare/större publik kommer också de rena trollen som ett brev på posten.
Moderatorerna mäktar inte med, eldsjälarna som var med från början går vidare i livet till annat o.s.v.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
Det är den naturliga evolutionen av alla internetforum, i början befolkas de av en liten samling eldsjälar och intresserade besökare och med tiden växer de och drar till sig fler och fler som kanske hittade dit för något relaterat men inte är djupare intresserade utan änger kvar bara för opptopicsektionerna, med fler besökare/större publik kommer också de rena trollen som ett brev på posten.
Moderatorerna mäktar inte med, eldsjälarna som var med från början går vidare i livet till annat o.s.v.
Har full förståelse för att moderatorerna inte hinner med. Kan bara hoppas att alla seriösa skärper sig och att vi slutar mata trollen. Misstänks troll, så vänta på nästa inlägg innan ni/ vi svarar TS.Tråkigt om forat försvinner ( vilket det kommer att göra om det fortsätter i samma riktning). Personligen lär jag mig fortfarande mycket och försöker dela med mig av de erfarenheter och den kunskap jag besitter. Slutsats : skärpning alla och LÄS alltid TS första inlägg, för att förstå frågan.
Erkänner skamset att även jag har " spårat ur" vid något tillfälle.
 
Redigerat:
A
GoForIt GoForIt skrev:
Beskriver du inte utvecklingen i samhället som helhet..?
Det spelar väl ingen roll om vi diskuterar forumet här? Jag håller med TS. Det verkar mest tramsas i de flesta trådarna redan efter ett par inlägg.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
P pbengtsson skrev:
Slutade skriva här för ett tag sedan, men för mail om uppdateringar i trådar jag varit med i. Läser lite vidare och inser att.det hänt mycket och litet.
Den stora förändringen är att tonen är hårdare och moderingen är obefiftlig.
Varför tillåts vissa medlemmar gå OT direkt, eller bara ha detta som ett socialt forum ?
Visst besvaras frågor, men inte på det sättet som förr då det var mycket met ödmjukt och öppet, då diskuterades det frågor istället för att hävda sig.

Nu hårdrar jag, men min åsikt är att många medlemmar som bidragt har slutat på samma anledningar som mig, mycket tjafs och off-topic
När jag läste ditt inlägg i går kväll pbengtsson, så var min spontana tanke att det du säger inte stämmer alls. Jag skummade snabbt igenom två sidor av senaste inlägg och såg bara människor som ställer frågor och får jättebra svar på kort tid.

Men så tänkte jag efter och fick dåligt samvete, för jag har inte mäktat med att moderera i tråden om Donald Trump tillräckligt, i off topic-forumet som tillkom för ett par år sedan. Där stör jag mig på diskussionen, men vet inte riktigt vad jag ska göra. Yttrandefrihet kontra läsvärde. Jag stängde tråden nu, så slipper vi den också.

När den och tråden om #metoo var ingång samtidigt var det inte så roligt att läsa här, tycker inte jag heller. Efter det införde vi funktionen att blocka bort medlemmar och trådar man inte vill läsa. Kanske vi borde puffa för de funktionerna mer?

Sedan tycker jag att det är en balansgång mellan att hålla ett ämne on topic gentemot att låta alla tycka till och trivas i forumet.

Vi har också haft en explosiv besökarutveckling, det är många fler som vill tycka till om en fråga idag än vad det var när du var som mest aktiv pbengtsson. Det är ju oftast positivt, att fler läser ett problem och har möjligt att komma med en lösning. Jag tror att det leder till att fler får hjälp snabbare.

Jag ser att du 2012 startade en tråd liknande den här. Då tyckte du att tonen hade blivit så hård, att forumet hade ändrat sig. En del i det kanske är en fråga om vad man råkar läsa just för ögonblicket vilket är en slump, att det råkar komma många off topic inlägg just då. Kan du ge ett exepmel på en tråd där tonen är hård? Jag tycker i alla fall inte att tonen är särskilt hård, utan att det är riktigt trivsamt i forumet. Vi har så otroligt många hjälpsamma och kunniga medlemmar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johnsvi och 4 till
  • Laddar…
Som gammal återvänd medlem konstaterar jag att kunskapsnivån är fortsatt väldigt hög, och även att mängden off-topic ökat. Vilket jag enbart ser som positivt!

Här finns en mängd oerhört kunniga människor inom massor av olika ämnesområden. Varför inte kunna diskutera även "annat" i här för avsedda kategorier? Vore ju väldigt tråkigt om man måste leta rätt på ett enskilt forum i varenda liten detaljfråga, då all kompetens redan finns samlad.

Forumet har massor med underrubriker som vuxit fram under åren, och en mängd "specialtrådar". Gillar man inte dem så öppna dem inte. Läs det som är intressant! Personligen har jag inte ens öppnat tex "Trump-tråden" då jag får högt blodtryck av att bara se hans namn.

Då det gäller modereringen har vi medlemmar lika stort ansvar som moderatorerna. För det första att dels uttrycka oss hövligt, dels att inte falla in och "ge svar på tal" när någon går över gränsen. Moderatorerna kan omöjligt se allt, det finns en funktion att anmäla otrevliga i lägg, använd den.

Och då det gäller moderering och yttrandefrihet. Ja, vi har yttrandefrihet i Sverige. Men byggahus har, lika lite som någon annan sajt eller skrift, publiceringsskyldighet. Du kan skriva ett inlägg eller en insändare, men den som äger sajten/tidningen är inte skyldig att publicera den. Så moderera på, den som hojtar som sin yttrandefrihet kan göra det på sin egen sajt ;)
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Jag har hängt på diverse forum sedan 90-talet och jag påstår att det är ganska bra nivå här på byggahus. Visst finns det ett gäng individer som ska hävda sig och ifrågasätta för sakens skull, men det är ju inte direkt några personangrepp eller liknande som förekommer på andra forum.

Däremot så förekommer det väldigt mycket sexism och gubbslemfasoner på byggahus jämfört med andra forum, men det är nog för det är så mycket medelålders karlar här. :rofl:
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Däremot så förekommer det väldigt mycket sexism och gubbslemfasoner på byggahus jämfört med andra forum, men det är nog för det är så mycket medelålders karlar här. :rofl:
Och de får rätt bra mothugg! Mvh drygt medelålders kärring
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Däremot så förekommer det väldigt mycket sexism och gubbslemfasoner på byggahus jämfört med andra forum, men det är nog för det är så mycket medelålders karlar här. :rofl:
Är det? Har du några exempel för jag känner inte igen den beskrivningen.
 
Jag brukar radera.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Däremot så förekommer det väldigt mycket sexism och gubbslemfasoner på byggahus jämfört med andra forum, men det är nog för det är så mycket medelålders karlar här. :rofl:
Och de får rätt bra mothugg! Mvh drygt medelålders kärring
Här har du sånt som gör att jag stundtals blir trött!!

OBS att detta gäller absolut inte bara detta forum. Medelålders gubbar får man säga & tycka vad fan man vill om, och det är inga problem att generalisera heller, typ "men det är nog för det är så mycket medelålders karlar här".

Om nån skulle uttrycka att "det är ju väldigt mycket hemmafruporr där, men det är väl för att det är en massa gummor i övergångsåldern som hänger där" så gissar jag att det hade modererats rätt snabbt....
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Tja jag modererar ett forum för kattfolk och där blir det gnälligt för att det är för mycket kärringar. Det konstaterande hade vi inte modererat bort om det framförts i avsedd tråd. Det är nog olika på olika ställen. Jag står för mitt uttalande men respekterar om det moderera bort. För visst är det förutfattade meningar. Dock baserat på erfarenhet.
 
Korvgubbe
Att man inte "mäktar med" att moderera i den takt som krävs tycker jag faktiskt är en dålig ursäkt. En riktigt dålig sådan till och med.
Jag har varit med och modererat andra forum, och har full förståelse för vad det innebär och att moderatorer faktiskt bara är människor som har liv utanför skärmen att sköta. Men, känner man att man avstår från att moderera sådant som borde modereras så har man ett allvarligt problem. Får urspårningarna och språkbruket dra iväg för mycket kommer den kompetenta kärnan att lämna, och då dör forumet ut.
Den självklara lösningen på detta problem är att "anställa" fler moderatorer. På ett forum av denna storlek borde det inte vara några som helst problem att hitta fler användare som är beredda att ställa upp och ta den uppgiften. Så nej, att man "inte mäktar med" duger inte som ursäkt för att trådar tillåts gå omodererade.

Sen håller jag inte med om nivån så som den beskrivs i trådstarten. Tycker det är mycket kunnigt folk här som gärna besvarar frågor.
 
Jag har också noterat att forumet generellt tappat kvalitet.

Dock är det ju stor skillnad mellan forumen. T.ex. så fungerar elforumet mycket bra, ställer man en fråga där så får man snabbt bra och relevanta svar. Det är heller inte så mycket moraliserande över vad man får och inte får göra, om trådskaparen inte verkar ha koll på vad som är tillåtet så kanske någon gör ett litet påpekande och om det är uppenbart att frågan ställs av någon som har noll koll så lägger någon fram några anledningar till att denne faktiskt borde ringa en elektriker. Diskussioner om behörighetsregler och liknande hålls i egna trådar och smittar inte ner resten av delforumet, de spårar heller inte ur även fast folk har motsatta åsikter.

I juridikforumet däremot så är det mer regel än undantag att trådar spårar ur p.g.a. att folk har starka moraliska åsikter som inte har så mycket att göra med juridik. Ett inlägg kan få hundratals svar som alla går ut på "om man älskar varandra så behöver man väl inget äktenskapsförord", "prata med grannen" eller "det är inte ens fel att två träter". (Dessa följs av motsvarande mängd inlägg som argumenterar emot.) Detta blandas upp med diverse inlägg där den som svarar inte har den minsta koll på vad lagen faktiskt säger utan hur man gissar att det bör vara utifrån vad man tycker är rätt eller fel. Det dränker de vettiga inläggen. Ibland är ju även frågorna mera av moral- än juridik-karaktär, där man behöver skriva av sig skilsmässoproblem och liknande, så kanske ett moralforum vore på sin plats.

Jag tycker mig även märka att på sista tiden har det blivit fler forummedlemmar som i varierande grad drabbats av "jag tänker inte sluta skriva i den här tråden förrän jag fått sista ordet"-syndromet. När två sådana kommer in i samma tråd och råkar ha motsatt uppfattning så är den tråden mer eller mindre körd. Förr var det mera "vi är tydligen överens om att inte vara överens" och sedan var det klart.

Jag tycker även att "kränkthets-/PK-faktorn" har blivit högre. Ibland är det ju motiverat att ta illa upp, men man borde kunna acceptera (men inte nödvändigtvis gilla) att t.ex. ordet "kärringen" för vissa bara är en synonym till "min fru" och inte nödvändigtvis betyder "en gnällig mindre värd honvarelse som jag har all rätt att förtrycka".

Ibland kommer någon lustigkurre och vitsar till det i en tråd. Förr var det inga problem utan kunde snarare bidra till en gemytlig stämning. Men nu hakar ofta fler på och så blir det en skoj- & trams-tråd.

När trådar börjar spåra ur på något av ovanstående sätt så har det dessutom en tendens att accelerera. Folk orkar inte läsa alla inlägg utan läser de tio första och tio sista inläggen och skriver sedan ett svar utan att inse att samma sak redan skrivits i inlägg nummer 157, 173, 180, 193 och 212.

Förslag till förbättringar:

Vissa delforum behöver uppenbarligen modereras mer.

Inför en regel att klagomål enbart ska framföras till moderator (eller i pm till den man stör sig på om man vill reda ut det själv). D.v.s. i exemplet där någon använde ordet "kärringen" så ska detta rapporteras till moderator om man tycker det är oacceptabelt, istället för att det ska börja tjafsas i tråden.

Inlägg ska vara on-topic och tillföra något nytt. (Gilla någon annans inlägg istället för att skriva ett nytt med samma innebörd.) Ett tips är att kolla lite på stackoverflow där man skiljer på kommentarer och svar och där användare sätter plus eller minus på inlägg och svar så att man lättare kan sortera bort inlägg som inte tillför något.

Sedan borde man bestämma vad som egentligen gäller politik på forumet. Ibland är det förbjudet att diskutera politik. Ibland är det tillåtet. Fast inte invandringspolitik. Det sistnämnda ställer till lite konstigheter då det är svårt att diskutera t.ex. bostadsbrist utan att komma in på att det faktiskt hänger samman med invandringspolitiken. Nu verkar det också variera extremt mycket hur mycket inlägg tillåts töja på politikregeln. Sätt ner foten istället och bestäm att antingen är det tillåtet att diskutera politik eller så är det inte det.

Det kanske borde finnas möjlighet att skapa spinoff-trådar. Om någon t.ex. skapar en tråd "Saltad faktura från hantverkaren, vad göra?" och någon känner en oemotståndlig lust att skriva ett generellt svar med innebörden "Alla hantverkare är minsann lurendrejare" som är off-topic men har en viss släktskap med frågan så kan denna eller ts markera att det ska hamna som en egen tråd istället. Vid den ursprungliga tråden så visas en länk till alla spinoff-trådar.
 
  • Gilla
koppla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.