Hejsan!

Vi är nyblivna husägare (vårat första hus).
Och eftersom vi bara har bott i lägenhet innanr vi helt nollställda när det gäller värmepannor och dylikt.

Vi har elpatron, som vi övennkan stödelda med från en kamin.
Golvvärme i alla rummen nästan, och element.

Är dock inte helt säker på hur man smidigast ställer in allt, och vad som ska justeras när det behövs.
Vi har flyttat från Gbg till Östersund, så nu när vi dippar ner på -25 vill man gärna kunna hantera pannan. Kan ni tyda på bilderna vad som är vad?
Och vad man ska reglera för att höja eller sänka värmen effektivast i huset?
Kanske löjlig fråga, men som sagt är vi helt novisa

Värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump, mätare och reglage mot en OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rör, mätare och en elpatron i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med kopparledningar, gauges och en grön pump, möjligvis en värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med kopparledningar, ventiler och manometer i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna med mätare, rör och elpatron i ett pannrum, söker hjälp med inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som att det behövs fyllas på vatten i värmesystemet...
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Fösta frågan har ni bara golvvärme GV
 
L
useless useless skrev:
Det ser ut som att det behövs fyllas på vatten i värmesystemet...
Jepp letar efter ventilen , kan inte se den kan du
 
Mätaren i bild två ser ut att vara en som visar temperatur och trycket i mvp (meter vattenpelare). Men den är gammal, så den kanske inte fungerar...
Har ni slutet eller öppet expansionskärl?
 
L Liteavvarje skrev:
Fösta frågan har ni bara golvvärme GV
Element + golvvärme

Hur ser ni att det behövs fyllas på vatten?
Det rinner ur skvallerröret titt som tätt
 
useless useless skrev:
Mätaren i bild två ser ut att vara en som visar temperatur och trycket i mvp (meter vattenpelare). Men den är gammal, så den kanske inte fungerar...
Har ni slutet eller öppet expansionskärl?
200L expansionskärl tror jag det är
 
L Liteavvarje skrev:
Fösta frågan har ni bara golvvärme GV
Vi har golvvärme+element.

Och det rinner vatten ur skvallerröret emellanåt, och jag fyllde på det nyligen.
 
Redigerat:
L
Dåligt tryck enligt mätaren på bild 2 , men kanske trasig som sägs . har ni fyllt på så säkerhetsventilen läcker ut på golvet , den öppnar på 1,5 bar som det heter , fyll inget mer nu
när ni eldar så blir vattnet större och kan inte komprimeras , när trycket ökar så kommer det att läcka vatten där
PS fyll inget mer se ovan
 
L
Återkommer med lite mer på era foton
 
L Liteavvarje skrev:
Återkommer med lite mer på era foton
Tack! :)
 
L
nu kanske jag missade något , har ni bara el-patron i tanken eller kan ni ladda tanken med kaminen , är det så , har jag kallat er kamin för pannan
Shunten som sitter på bild 2 rakt fram nu , där ställer ni in värmen , men det blir lite tokigt att springa och ändra den efter utetempen , rekomenderar till att sätta en motor med reglering efter utetemp , då får ni ett bra värmeklimat inne , och tankvärmen räcker bättre
Sen kan se på reviderade foton och hoppas att det kan ge lite info
ANNARS KOM TILLBAKA
 
  • Värmesystem med kopparledningar och reglage för tempinställning, patron och cirk för golvvärme märkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med märkta delar: cirkulationspump, termometrar och shuntventil mot OSB-skivvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med märkt laddomat, pumpanordning och rörledningar, samt textförklaringar för inställningar och funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
nu kanske jag missade något , har ni bara el-patron i tanken eller kan ni ladda tanken med kaminen , är det så , har jag kallat er kamin för pannan
Shunten som sitter på bild 2 rakt fram nu , där ställer ni in värmen , men det blir lite tokigt att springa och ändra den efter utetempen , rekomenderar till att sätta en motor med reglering efter utetemp , då får ni ett bra värmeklimat inne , och tankvärmen räcker bättre
Sen kan se på reviderade foton och hoppas att det kan ge lite info
ANNARS KOM TILLBAKA
Tack som fan!
Men är det inte mätaren längst upp på ”din” första bild som visar tempen till elementen?
 
L
Det är lite dubbelt där , ungefär som att ha flera utetermometrar
Kan tänka mig just nu , att med att shunta för hand , så får ni lite för varmt eller kallt i huset
därav rekomendationen med en shuntautomatik , den shunt som sitter där , är fabrikat ESBE och det finns regeleringsdon som passar direkt på , tror det är bra att ha på den breddgrad ni bor
Är ni nöjda , kom gärna tillbaka på forumet och fråga om det är något ni funderar över , om jag inte svarar så finns det andra som vet här
 
L Liteavvarje skrev:
Det är lite dubbelt där , ungefär som att ha flera utetermometrar
Kan tänka mig just nu , att med att shunta för hand , så får ni lite för varmt eller kallt i huset
därav rekomendationen med en shuntautomatik , den shunt som sitter där , är fabrikat ESBE och det finns regeleringsdon som passar direkt på , tror det är bra att ha på den breddgrad ni bor
Är ni nöjda , kom gärna tillbaka på forumet och fråga om det är något ni funderar över , om jag inte svarar så finns det andra som vet här
Stort tack för hjälpen!
Ska absolut kolla upp automatiken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.