useless useless skrev:
Imponerande bygge måste jag säga. (y)

Vad blir det för takhöjd i en container när golv och väggar är på plats? Var det svårt att övertyga kommunen om att det var ett bra bygge?
240cm blir det, då är det cirka 12cm isolering sprutad i taket och 10 på olv :)
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Så varför bygga med containrar alls?
För att man kan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jonas Svensson74 och 86 till
  • Laddar…
E EI30-SaC skrev:
Mycket snyggt och spännande projekt. Såg avsnittet för länge sen men minns det väl. Blev väldigt nyfiken när jag läste rubriken. Om man bortser från markarbetet som jag förstod var inräknat i totalkostnaden så känns det som ett grymt bra jobb på den budgeten!
Tackar :)

Den är inräknad ja, m2 priset är ju rätt dyrt men man får rätt mycket design för pengarna så att säga!
 
  • Gilla
Greasemonkey och 3 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Tackar :)

Den är inräknad ja, m2 priset är ju rätt dyrt men man får rätt mycket design för pengarna så att säga!
Ja ett hus värde är inte enbart räknat i valuta!
 
  • Gilla
n0zen och 3 till
  • Laddar…
Har följt projektet på rejsa, riktigt mkt bang for the buck idag skulle jag säga.
Har ju fantiserat om nått liknande länge men hamnade i en gammal kåk istället som jag inte kommer ifrån.
 
  • Gilla
Björn Ö och 1 till
  • Laddar…
Vad kostade isoleringen?
Vad har den för u-värde?

Coolt bygge (y):)
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vad kostade isoleringen?
Vad har den för u-värde?

Coolt bygge (y):)
Tack :), Det kostade exakt 154.000kr att isolera allting, golv, väggar tak , 353m2 10-12cm tjockt.

Uvärdet har jag inte forskat så mycket i, men man brukar säger 2-3 ggr bättre än vanlig ull + att vi har noll köldbryggor i princip.

Här är produkten vi använt: http://www.foamking.se/se/sluten-cell-polyuretan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Coolt. Var i landet är det byggt?
 
Det är beläget i Söderby-karl Norrtälje.
 
  • Gilla
DannyMoto och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Uvärdet har jag inte forskat så mycket i, men man brukar säger 2-3 ggr bättre än vanlig ull
Ja, reklamen brukar hävda det... Enligt deras egna specifikationer har skummet ett Lambda-värde på 0,025-0,028 W/(m·K). Glasull ligger runt 0,035, så jag skulle säga att skummet är 20-30% bättre snarare än 2-3 gånger. Sen vinner man iofs lite på att det är lättare att undvika köldbryggor.
 
Helt rätt att lägga upp det här och inte bara på rejsa
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E
Wow vilket projekt, grymt jobb och riktigt snyggt blir det. Man kan ju inte räkna allt i kronor och ören när man bygger på detta sättet. Istället så får man en jävla massa design och har förmodligen grymt kul under resans gång.
 
  • Gilla
DannyMoto och 4 till
  • Laddar…
Verkligen fantastiskt kul att se en svensk variant av ett av de mer intressanta byggena man sett på Grand Designs!

Kostade cortenpanelerna mycket?
Det pratas alltid om att stål i byggen är så dyrt, så att klä hela utsidan i stål borde ju öka på kostnaden rejält?

Hur är ljudet inuti huset?
Eftersom det är containrar kan jag inte låta bli att inbilla mig eko och trampljud, men så kan det väl inte vara?
 
  • Gilla
M95 och 3 till
  • Laddar…
Cortenstålet kostade 42k , kompispris, 61k i vanliga fall.

Ljudet inne i huset är bra, men detta är en ytterst lätt konstruktion, ingen betong som dämpar, så nog är det lite burkigare än ett vanligt hus, det kan jag inte sticka under stol med.

Dock ligger det inte bjälklag direkt över varandra så ljudet försvinner ut såattsäga.

Vad kul att ni tycker om det :)
 
  • Gilla
Reyhn och 4 till
  • Laddar…
Intressant projekt!

Eftersom du har kortenplåt på utsidan, försvinner inte lite med vitsen att det är en container då?

Hade det varit enklare att bygga i lösvirke trä istället?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.