Det är många här som har stora kunskaper om hur överklaganden fungerar, så jag tänkte försöka få bilden klar för mig, och för andra som har liknande funderingar.
Kommun har skickat ett vitesföreläggande till mig, rörande ett byggnad.

Jag har överklagat det till länsstyrelsen (ls).
1. Hur länge har ls på sig att inte göra någonting åt min överklagan, innan den blir "för gammal" ?
2. Vad händer om de inte hinner behandla min överklagan innan det är för sent för ls att ha synpunkter på min överklagan ?
Dvs blir min överklagan det som gäller, eller är det kommunens åsikter som vinner ?
 
Om du har överklagat i tid så ska LST behandla din överklagan, om det tar 1 månad eller 1 år har ingen betydelse i det avseendet, det viktiga är att du fått in din klagoskrift i tid.
Sen säger ju förvaltningslagen att dom ska hantera ärenden (bland annat) snabbt.

punkt 2 förstår jag inte riktigt, med hänvisning till mitt svar ovan.

Det som "gäller" blir det länsstyrelsen kommer fram till, antingen anser dom att kommunen gjort rätt i sitt beslut, eller så anser man att du har rätt och att det inte ska vara något vite.
 
Kravet om vite blir inte i laga kraft förrän länstyrelsen eller senare överklagande instanser har avgjort ärendet.

Här i området startades ett ärende om ovårdat hus 2004, det utfärdades rivningsföreläggande mot fastighetsägaren, han överklagade först beslutet om viteshot i alla instanser, därefter föll vitet ut (totalt 400 000), även beslutet att debitera vitet överklagades, och där fick han rätt på något konstigt sätt i mark o miljööverdomstolen, efter drygt 8 år. Men 2014 revs huset "frivilligt".
 
C Centermonterad_tumme skrev:
Om du har överklagat i tid så ska LST behandla din överklagan, om det tar 1 månad eller 1 år har ingen betydelse i det avseendet, det viktiga är att du fått in din klagoskrift i tid.
Sen säger ju förvaltningslagen att dom ska hantera ärenden (bland annat) snabbt.

punkt 2 förstår jag inte riktigt, med hänvisning till mitt svar ovan.

Det som "gäller" blir det länsstyrelsen kommer fram till, antingen anser dom att kommunen gjort rätt i sitt beslut, eller så anser man att du har rätt och att det inte ska vara något vite.
Ok. Anledningen till fråga 2 är att jag har hört att i exv stockholms skärgård är det svårt att få bygglov. Då har en del av de som ansökt överklagat det nekade bygglovet från kommunen, till länsstyrelsen. Eftersom de (ls) enligt det jag hört, inte hinner med alla ärrenden inom en viss tid, så går ansökningarna om bygglov igenom, då kommunernas nekanden inte hinner behandlas inom en viss tid.
Om detta är sant eller inte, vet jag ej.
 
Det låter som en skröna. Det som möjligen kan hända är att om det går tio år så får inte kommunen begära rivning av en svartbyggd fastighet. Men jag är övertygad att bara beslutet om rviningsföreläggande är fattat inom 10 årsperioden, så gäller det när det vinner laga kraft, även om lagakraft kan bli om ytterligare 10 år. För folk som är lite proffs på det så är det inga större problem att hålla ett ärende flytande i domstolarna i 10 år eller mer.

Dessutom så handlar det i skärgården oftast om brott mot strandskyddet, och då finns ingen preskriptionstid. Allt som byggts efter 1972 (eller när det nu var lagen trädde i kraft), utan strandskyddsdispens, kan få rivningsföreläggande.
 
O
L liketlever skrev:
Ok. Anledningen till fråga 2 är att jag har hört att i exv stockholms skärgård är det svårt att få bygglov. Då har en del av de som ansökt överklagat det nekade bygglovet från kommunen, till länsstyrelsen. Eftersom de (ls) enligt det jag hört, inte hinner med alla ärrenden inom en viss tid, så går ansökningarna om bygglov igenom, då kommunernas nekanden inte hinner behandlas inom en viss tid.
Om detta är sant eller inte, vet jag ej.
Det skulle väl snarare innebära att kommunens beslut vinner laga kraft. Det är ett beslut som fattats. Eftersom det är ett myndighetsbeslut får man överklaga det. Om överklagan inte kommer in inom utsatt tid så vinner det laga kraft. Det är en rättighet att kunna överklaga beslut, men det är inte säkert att ens överklagande går igenom. En bygglovsansökan är ett ärende som sedan resulterar i ett beslut. Lagt beslut ligger, tills en högra instans kanske ändrar det.
Nä det är ett roligt rykte du hört talas om!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.