Hej!
Renoverade min bastu och gjorde den som den var innan. Nu har jag börjat fundera på om ventilationen verkligen är rätt. Har läst mig till att utufft aldrig ska gå ut i det fria vilket min gör.
Har 2 alternativ som jag har funderar på att ändra till. Alternativ 2 känns mest rätt men vad tycker ni?
 
  • Handritad skiss som jämför befintlig bastuventilation med två alternativa lösningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För at avklara ventil ut mot det fria först...
Det är inga problem överhuvudtaget. Handlar mest om energiförlust. Sätt en justerbar/stängbar ventil som du kan regulera efter behov.
Det som är viktig är hur du upplever bastun. Känns det som att luften blir tung/kan inte sitta länge? Om så så har du för dålig ventilation. Om luften känns frisk och bra så har du inget problem.
I befintlig sitution står det "utluft til husets ventilation" - vad betyder det? Och var är ventilen-långt nede eller uppe på väggen?
Om utluft går bara ut i gången så är det en lösning som jag personligen inte hadde gått för...
luften från bastu är 70-90grader, och på grund av temperatur innehåller mycket mera fukt än vanlig rumluft. Vid möte med vägg/tak som håller 20grader får du kondens i angränsande rum.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Tack så mycket för svar!
Angående utventilen i det fria har jag en justerbart ventil. Jag testade att öppna den när jag bastade men då kom det in kall luft i bastun som kylde ner luften snabbt. Har läst någonstans att man kan leda denna utluften från typ golvet och sedan upp i ett rör och sedan ut i det fria. Då skulle tydligen inte kalluften kunna ta sig in.

När det gäller ventilen som står utluft till husets ventilation sitter den i takhöjd och leds via en kanal, gissar på att den sedan går ihop med andra rum i ett system för att sedan gå ut i taket på huset.
 
Ok, så det är mekanisk drag från bastun, då är det ju inte så märkligt att det dras inn mycket kall luft från den ventilen. Den ventilen ut i det fri är ju en tilluft nu när du har maskinell avluft.
Drar du den ned till golvnivå så dras det fortsatt kallluft inn, då blir det bara kallt på golvet.
Låter som att den som har byggt bastun inte har satt sig inn i saken något speciellt bra.
Maskinell frånluft bör ligga lågt i rummet, annars suger man ju ut den varmaste luften och aggregatet går hela tiden.
Är i och för sig ett mindre problem detta, du kan bara hålla ventilen ut helt stängd så är problemet löst.
Mvh
Sakke
 
Ok, så kan det ju vara. Ska testa bastun i kväll och stänga denna så får vi se vad som händer.
Tack för snabbt svar!
 
Menade altså ventilen ut i det fri stängt.
Du kan ju också justera maskinelt drag (du har väl justerbart ventil där också?) så att den inte står max öppen under bad.

Optimalt sett så skulle ventilerna vara placerade annorlunda, men å flytta på allt betyder väl att du måste riva alt?
Så tycker i grunden det blir lite väl häftigt om du inte efter lite experimentering upplever luftkvaliteten som något problem.
Mvh
Sakke
 
Jag får helt enkelt testa mig fram:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.