Köp en nibe, de har högsta verkningsgraden
Hej Rickard.
Hur 17 kan Nibe försätta fysikaliska lagar ur spel?
De använder väl samma kylmedia R407C och kompressorer (Coupland) som de flesta andra VP-byggare?
Olika s.k. COP-värden fås genom att räkna inmatad effekt med eller utan cirk-pumpen.
 
Hmmmm tror inte det är så enkelt.......... du får inte glömma värmeväxlarna....
dom ger olika COP..... även kompressortyphar betydelse.... tex gammaldags kolvkompressor
stånkar på med bättre COP vid högre framledningstemperatur (oftast)
och Thermias nya (Diplomat) har bevisligen bättre COP än Villa classic och den hade bättre verkningsgrad i sin tur än pumpen dom kallar Villa.
Kolla effektdiagram och teknisk specifikation. på dom tre!!!!!
Skillanden mellan villa och villa classic den beror enl uppgift på en värmeväxlare till som dom kallar underkylare.... samma kompressor Copelands.....
NIBE får bra värden utan extra värmeväxlare jag gissar att deras är mera väldimensionerad...
Med en "äkta" underkylare som tex värmer garageuppfarten (vanligt i kommersiella byggnader)
då får man ut MYCKET mera energi ur värmepumpen.... den jobbar då med lägre temperatur
och det ger med automatik bättre COP.......... eller hur.......
Du har iofs alldeles rätt i att en del räknar med cirkpumpars effekt och en del utan....
Men det återstår ändå skillnader.... NIBE är riktigt konkurenskraftig, lågt pris bra styr ok verkningsgrad...... sagt av en MYCKET nöjd ägare till en Thermia!!!!!!!
 
BAS skrev:
Hej Rickard.
Hur 17 kan Nibe försätta fysikaliska lagar ur spel?
De använder väl samma kylmedia R407C och kompressorer (Coupland) som de flesta andra VP-byggare?
Olika s.k. COP-värden fås genom att räkna inmatad effekt med eller utan cirk-pumpen.
Vi kör inte med copeland scroll utan med bristol kolvkompressor.

"Nibe-Jani"
 
glader skrev:
Till den som föreslog jordvärme vill jag bara tillägga att det kan försvåra för växtligheten på området där man lägger ner slingorna.

Vill också tillägga att vi i november installerat en IVT greenline HTC7, bergvärme (140m djup). Är helnöjda. Det har iofs varit milt i Göteborg där vi bor.......som mest -10 grader men det pallade den......ingen tilläggs-el.
Hej
På denna tråd finns många referenser till Stockholm
Kanske dags att vi som bor i Göteborgstrakten börjar dela med oss av erfarenheter t ex on bra installörer.
Vi bor i Mölndal och har ingen pump än, tänkte ev skaffa pump men får vänta till 2005 eftersom det fortfarande finns 2700 liter i tanken. Man lär bara få 2000 kr kubikmetern om man vill byta in oljan
Snälla ni som installerat jordvärmepumpar eller luft-vätska pumpar, var snälla o berätta om era erfarenheter av lämpliga installatörer
Hälsar Sarastro

PS
Vårt Hus är från 1965, så även pannan som är lika gammal och drar 2500 liter olja
Vi funderar på begvärme, eftersom vi har ett enrörssystem verkar högtemperaturpumpar intressanta eftersom de kan leverera 60 grader.


 
BAS skrev:
Scrollkompressorn låter mindre och håller längre enligt sakkunniga, därför brukar de användas av de flesta VP-leverantörer.
Med risk för att bli klappad på lilla flick-huvudet, måste jag ändå ge mig in i dansen med de stora elefanterna.

IVT säljer både scroll- och kolvkompressorer, men det pratar de inte så högt om. Typ av kompressor väljs efter bästa värmefaktor och livslängd i förhållande till pumpens storlek. IVT Greenline 4-8 kW har kolv, 9-16 kW har scroll. IVT- säljare säger att pumpar med scroll kompressor låter ungefär som ett kylskåp och kolv något mer, dock inte så mycket att man behöver fundera på hur den placeras (mot innervägg tex). Nibe-säljare rekommenderar att man absolut inte ska ha pumpen mot en innervägg. Betyder det att Nibes kolv-kompressor låter mer än IVTs? Vem ska man tro på?

IVT skryter gärna om sina HT-pumpar. En IVT säljare tyckte däremot att köpa en HT-pump var bortkastade pengar för oss. Den ger varmare vatten vilket inte är en fördel om man har huvudsakligen golvvärme, verkningsgraden blir bara sämre istället. Således inga egentliga fördelar, men det dyrare priset en nackdel. Var han bara ärlig eller har han fel?

Sen vill jag slänga in en fråga till: Gäller det fortfarande att man ska akta sig för att överdimensionera värmepumpar? Som jag förstått det leder en överdimensionerad pump till fler start och stopp vilket kortar livslängden. Vill minnas att någon säljare sagt att detta bara gällde för äldre pumpar med sämre kompressorer.
Hur ska man tänka? Är det enbart en kostnadsfråga eller finns det andra aspekter på vilken pumpstorlek man bör välja?

För att knyta an till min första mening vill jag slutligen rekommendera alla tjejer/tanter att ta gubben med om de tänker gå på villamässa och prata värmepumpar. Min make stannade hemma med sjuka dottern, och jag blev behandlad som luft i de flesta värmepumpsmontrar (bara i dessa). Tjejer förväntas helt enkelt inte vara tekniskt intresserade antar jag, eller så ses vi inte som potentiella kunder... :p
 
Sarastro skrev:
Hej
På denna tråd finns många referenser till Stockholm
Kanske dags att vi som bor i Göteborgstrakten börjar dela med oss av erfarenheter t ex on bra installörer.
Vi bor i Mölndal och har ingen pump än, tänkte ev skaffa pump men får vänta till 2005 eftersom det fortfarande finns 2700 liter i tanken. Man lär bara få 2000 kr kubikmetern om man vill byta in oljan
Snälla ni som installerat jordvärmepumpar eller luft-vätska pumpar, var snälla o berätta om era erfarenheter av lämpliga installatörer
Hälsar Sarastro

PS
Vårt Hus är från 1965, så även pannan som är lika gammal och drar 2500 liter olja
Vi funderar på begvärme, eftersom vi har ett enrörssystem verkar högtemperaturpumpar  intressanta eftersom de kan leverera 60 grader.
Jag föreslår att ni allvarligt funderar över att se över radiatorsystemet. Bara för att vissa pumpar *kan* leverera några grader varmare vatten så betyder det inte att det är "bra". Ditt problem blir att pumpen är väldigt oeffektiv vid dessa framledningstemperaturer och alla energikalkyler med rosenkant kan kastas i sopen.

Installera bergvärme, men i kalkylen bör ni nog inkludera kostnaden för att ge radiatorsystemet en översyn.
 
Vilma skrev:
Med risk för att bli klappad på lilla flick-huvudet, måste jag ändå ge mig in i dansen med de stora elefanterna.

IVT säljer både scroll- och kolvkompressorer, men det pratar de inte så högt om. Typ av kompressor väljs efter bästa värmefaktor och livslängd i förhållande till pumpens storlek.  IVT Greenline 4-8 kW har kolv, 9-16 kW har scroll. IVT- säljare säger att pumpar med scroll kompressor låter ungefär som ett kylskåp och kolv något mer, dock inte så mycket att man behöver fundera på hur den placeras (mot innervägg tex). Nibe-säljare rekommenderar att man absolut inte ska ha pumpen mot en innervägg. Betyder det att Nibes kolv-kompressor låter mer än IVTs? Vem ska man tro på?

IVT skryter gärna om sina HT-pumpar. En IVT säljare tyckte däremot att köpa en HT-pump var bortkastade pengar för oss. Den ger varmare vatten vilket inte är en fördel om man har huvudsakligen golvvärme, verkningsgraden blir bara sämre istället. Således inga egentliga fördelar, men det dyrare priset en nackdel. Var han bara ärlig eller har han fel?

Sen vill jag slänga in en fråga till: Gäller det fortfarande att man ska akta sig för att överdimensionera värmepumpar? Som jag förstått det leder en överdimensionerad pump till fler start och stopp vilket kortar livslängden. Vill minnas att någon säljare sagt att detta bara gällde för äldre pumpar med sämre kompressorer.
Hur ska man tänka? Är det enbart en kostnadsfråga eller finns det andra aspekter på vilken pumpstorlek man bör välja?

För att knyta an till min första mening vill jag slutligen rekommendera alla tjejer/tanter att ta gubben med om de tänker gå på villamässa och prata värmepumpar. Min make stannade hemma med sjuka dottern, och jag blev behandlad som luft i de flesta värmepumpsmontrar (bara i dessa). Tjejer förväntas helt enkelt inte vara tekniskt intresserade antar jag, eller så ses vi inte som potentiella kunder... :p
Det är svårt att höra skillnad på scroll och kolv (beror så mycket på omgivningen och resonanser som uppstår just där Din pump står). Att höra skillnad på olika tillverkares pumpar av samma typ (tex kolv) tror jag är att betrakta som överkurs. Det finns nog viktigare saker att fundera på!

Din IVT-säljare verkar vara en ärlig prick. Den enda fördelen med denna typ av pump är för dom som ligger precis på gränsen att klara sig med det varmvatten som pumpen levererar (vanligen 160liter inbyggd beredare). Dom extra graderna värme kan göra att man klarar sig från att komplettera anläggningen för att fixa vv-behovet. För uppvärmning (värme - ej vv) är denna högtemp finess av akademiskt intresse - det är, precis som säljaren påpekar, mindre begåvat att driva pumpar vid så höga temperaturer - bättre då att se över radiatorsystemet och få ner önskad temperatur i rören. Har man golvvärme uppstår aldrig behovet av dessa temperaturer - har man ett blandat system är det förstås så att det är den del av systemet som kräver högst temp som styr vad pumpen måste leverera.

Dimensionering: Jag föreslår att principen "Lagom är bäst" gäller även i detta sammanhang (vi är ju ändå i Sverige). För små pumpar ger för hög elräkning. Tidigare har man lärt sig att stora pumpar dör en tidig död pga många start och stopp men det är antagligen så att moderna pumpar har så många skyddssystem att detta problem kanske inte är så stort. Det finns dock ingen anledning att ta i så man spricker för det är ändå förknippat med en kostnad att öka pumpstorleken (framförallt blir borrandet dyrare). Jag lever därför i tron att en lagom dimensionerad pump är det "bästa". Några timmars eltillskott per år är ok - inte mer.
 
Tack Mathias, för ett väldigt bra svar. Du har rätat ut flera frågetecken.

Dimensioneringen av pumpen och vattenmängden är en knivig historia. Jag tycker det är svårt att veta vad som är en vettig uppskattning av energibehovet av ett nybyggt hus man inte hunnit bo i. Hur ofta tänker man bada bubbelbad tex?

Huset är ett 1 1/2-plans trähus på 200 kvadratmeter. Golvvärme 113 kvadrat nere och radiatorer (vattenburet) uppe. 2 vuxna och (snart) 2 småbarn i hushållet, bubbelkar på 300 liter. Låter det som 7 eller 9kW?
Någon typ av varmvattenberedare lär det också finnas behov av. CTC:s pump Ecoheat har en kapacitet på 223 liter varmvatten, med möjlighet att boosta upp temperaturen och därmed vattenmängden med el vid behov. Det kanske räcker?
 
Vilma skrev:
Tack Mathias, för ett väldigt bra svar. Du har rätat ut flera frågetecken.

Dimensioneringen av pumpen och vattenmängden är en knivig historia. Jag tycker det är svårt att veta vad som är en vettig uppskattning av energibehovet av ett nybyggt hus man inte hunnit bo i. Hur ofta tänker man bada bubbelbad tex?

Huset är ett 1 1/2-plans trähus på 200 kvadratmeter. Golvvärme 113 kvadrat nere och radiatorer (vattenburet) uppe. 2 vuxna och (snart) 2 småbarn i hushållet, bubbelkar på 300 liter. Låter det som 7 eller 9kW?
Någon typ av varmvattenberedare lär det också finnas behov av. CTC:s pump Ecoheat har en kapacitet på 223 liter varmvatten, med möjlighet att boosta upp temperaturen och därmed vattenmängden med el vid behov. Det kanske räcker?
Då försöker vi räta ut några frågetecken till då.....:)

Om jag byggde ett nytt hus skulle jag förlita mig på vad tillverkaren säger om energiförbrukning - sådant går att räkna på och beräkningarna blir exakta. Om det är en 7a eller en "nia" kan jag inte svara på - själv har jag för avsikt att värma 280kvm med en "sjua" och vårat hus är byggt 47 och nu tilläggsisolerar vi. Jag tror fortfarande att det kommer att räcka när all isolering är på plats och hela huset värms. Kanske blir det några timmar epatron när det är som allra kallast (var tredje år när vi har riktigt kall vinter!) det skulle jag slippa med en snäppet större pump - men lagom är ju bäst....

Rörande varmvatten resonerade vi som att det är värt några kronor att ALLTID ha tillgång till varmvatten. Det skall aldrig ta slut och vi vill inte vänta med att duscha etc för att det skall räcka. Vi är bara två nu men det duschas och (kommer att) badas en hel del så vi ville ta i på vv sidan. Det resulterade i 160liter i VPn och en 200liters elberedare seriekopplad med VPn. Ett annat alternativ vore att ha en dubbelmantlad tank på 500/300liter.

CTCn har INTE 223liter varmvatten. CTC arbetar med genomströmningsprincipen och lagrar inget tappvarmvatten i värmepumpen. De 223litrarna är en acktank för radiatorvatten. I denna tank finns en slinga för uppvärmning av tappvarmvatten. Därefter finns en liten tank på (vill jag minnas) 21 liter där varmvattentempen spetsas till rätt temperatur. Bra med legionellasäkrat vatten i alla lägen, men lösningen är mindre bra vid stora störttappningar (stort badkar) - då får man komplettera med en elektrisk beredare.

Jag tror att många är överens om att 160liter 55 gradigt vatten räcker för de flesta 4pers-familjer med normala badkar. Man får kanske tänka sig lite för ibland men det fungerar. Förbrukar man mer av någon anledning bör man nog utöka kapaciteten på något vis.


 
Det bidde en 7:a utan tank, och en 300 liters VVberedare. Vi flyttar in nästa vecka, men grejerna kommer inte förrän i mitten av juni :( Vi har en 100 liters elberedare till låns så länge, får hoppas att det blir lite mer sommar så vi slipper frysa första veckorna i nyhuset. Hade vi väntat en månad till kunde vi fått en nyare pump, men vi vill gärna ha allt färdigt så snart som möjligt, i alla fall innan bebben kommer...
Tack än en gång för dina kunniga svar Mathias :D
Nu åker datorn ner i låda!
 
Se där, till slut faller alla pusselbitar på plats!

Börjar förlora hoppet på sommaren, fick starta pumpen idag efter att ha stängt värmen för sommaren - 17 grader inomhus är inget kul.....

Lycka till med flytten!
 
Hummm och jag ärinte så långt ifrån Dig Sarastro fast vi har upptäckt att det finns något som heter Comfortzone :D
så bergvärme blir det nog inte med tanke på hur otroligt mycket de fläskar på i Gbg-trakten för t ex borrning-total uppskörtning!
Som en arbetskamrat sade - man kan leva länge på löjrom för de pengarna!
 
Jag har ett litet hus som fick en bergsvärmepump IVT Greenline E9 med VVB och 177m borrhål för 167k sek, det blev mer än bra tycker jag, innan förbrukade vi 4 kubik olja men nu är det nere på 17k kwh beräknad årsförbrukning, tror det hamnar på 16k kwh, då skall man räkna på att jag har 3 våningar hus varav 70 kvm källare, oisolerad grund, nya fönster på övervåningen.

Oisolerat 35kvm garage med lecaväggar (isolerat nu), använder mycket elverktyg (renoverar porschar).

Jag är nöjd, men givetvis är 167.000 kr mycket pengar men jag ler varje gång jag får elräkningen..
 
Hej

Jag har fått en offert på 97 000  kr för en 10kW VP "SMART G10" inkl installation , pumpar , rör , borrning ( 180m inkl slangar och glykol )  samt 500L VV tank. Låter detta rimligt eller har priserna dumpats ännu mer ?

mvh
Poca/Blekinge


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.