Verkar inte vara särskilt vanligt att man gör en besiktning då man köper radhus i bostadsrättsform. Men hur är det om ett badrum på ovanvåning läckt in i bjälklaget? Eller att en platta på mark har våta reglar under en plastmatta i källaren? Föreningen brukar ju ansvara för "skalet" men inte för sånt som är inuti bostadsrätten?

Villor har jag erfarenhet av, och bostadsttslägenhet. Och radhus med samfällighet. Men bostadsrättsradhus är något nytt att ta ställning till.
 
Man ska alltid kolla stadgarna för föreningen i fråga, men generellt ansvarar föreningen för allt utom ytskikten, så om bjälklaget blir skadat är det föreningens ansvar. Däremot måste man ju riva ytskikten i alla fall... Om föreningen av någon anledning ska bekosta återställning så är det till originalskick, inte till nuvarande standard. Ofta har man ju hunnit renovera ett par gånger. Men sitter det original plastmatta i en källare och föreningen ansvarar för skada under denna så ska plastmattan återställas. Gäller samma konstruktion i alla bostäder gör det knappast någon skillnad från eget ansvar eftersom samtliga medlemmar drabbas.

Enligt min erfarenhet från att ha varit ordförande i en medelstor brf.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Det är bra att göra en besiktning tycker jag, de kostar inte så mycket i en bostadsrätt.

Vad föreningen ansvarar för skiljer sig endel, där jag bodde förut var föreningen ansvarig för ventilationssystemet och uppvärmningen (luftvärmeväxlare) men hyresgästen var ansvarig för exempelvis varmvattenberedaren.

Hyresgästen var också ansvarig för underhåll och tvättning av fasad samt inspektion av tak, fast man fick material bekostad av brfn.
 
  • Gilla
Zhenhua Zou1 och 1 till
  • Laddar…
O
BRF radhus... villa och lgh i ett?
Börja med att ta reda på vad som styrelsen ansvarar för. Mycket är väl det samma från lgh, men det skiljer på andra punkter. Besiktning ska man alltid göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.