Skissar på ett nybygge. Frågan är: Kan en trappa placeras mitt i huset (ej längs med takstolarna)?

Det blir ju "under" bärande mittenvägg. Kan man placera bärande vägg vid sidan om?
 
  • Handritad planritning som visar placering av en trappa i mitten av ett hus med angivna mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen behöver ju bjälklagets konstruktion justeras, men det löser man ju vid ett nybygge.
 
Var är det du vill rita in en trappa?
Vad är vad på bilden?
Är det en övervåning eller en bottenvåning?
Entré, kök?
Kvartscirklarna, är det dörrar?
Du inser säkert att dörren mellan badrummet och 11,5-rummet inte får plats, det behövs utrymme för karmar och väggtjocklekar, en innerdörr bör vara 80 eller 90 cm.
Är det garderober mellan de två 11,5-rummen? De brukar normalt sett vara 60 cm djupa. Bättre att göra två KLK, en med dörr åt vardera håll än två långa garderobsrader, det blir bättre möblerbart.
 
Cheesen
T Trenpa skrev:
Skissar på ett nybygge. Frågan är: Kan en trappa placeras mitt i huset (ej längs med takstolarna)?

Det blir ju "under" bärande mittenvägg. Kan man placera bärande vägg vid sidan om?
Utan att ha förstått din skiss så har jag bara en reflektion.
Under en vägg är väl dumt, då slår du ju huvudet i väggen när du går upp och ner i trappan.
 
Trappan är det strecket som är emellan 11,5 rummen. Skissen är på en övervåning. Tar till mig synpunkterna kring planlösningen. Är främst intresserad av att veta om en trappa kan placeras mitt i huset på detta vis? Ny till detta, så sakfrågor mottages gärna för vidare förtydligande.
 
Det går att göra väggarna till trappan bärande istället. dock kan du inte ha en rak trappa sådär, du måste ju ha plats mellan trappan och ytterväggen, eller svänga trappan. Eller är bottenvåningen större än övervåningen?
 
Du kan i princip placera trappan var du vill. Men tänk på utrymme vid eventuellt snedtak.

Normalt är en innerdörr modul 9x21
 
Tack för snabba svar. Undervåningen är lika stor. Tanken är L-trappa. Bara inte skissat det så på denna skiss.
 
Cheesen
T Trenpa skrev:
Tack för snabba svar. Undervåningen är lika stor. Tanken är L-trappa. Bara inte skissat det så på denna skiss.
Tänk på att inte rita bjälklagsöppningen för snålt bara. Bättre att ha en rejäl öppning så du kan göra en bra trappa än att snåla med måttet och ha en trappa som blir trång eller svår att gå i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.