J jocke31 skrev:
Är det inte läge att han tecknar en livförsäkring med dig som förmånstagare? Jag och min sambo bor iofs i bostadsrätt, men har tecknat ömsesidiga livförsäkringar för att skydda varandra vid ev. dödsfall
Låter som det klassiska upplägget i gamla engelska detektivromaner; X tar en stor livförsäkring på Y,
Y avlider mystiskt, X får miljonerna när försäkringen löser ut, vem är mördaren :cool:

Nej, det skulle jag inte våga :rolleyes:
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
H Hutton skrev:
Du tycker inte att du går lite väl långt nu när du uppmanar TS att flytta isär från sin man?
Jo kanske men å andra sidan så är skilsmässor väldigt vanliga speciellt om bägge har barn med sig sedan tidigare. TS är helt beroende av sin man när det gäller boendet. Det är alltså barn som inte har någonsom helst rätt till sitt hem om (när) det blir en skilsmässa. TS och ts barn har inte ens besittningsskydd som det skulle haft om det åtminstone hade ett hyreskontrakt. För barnens skull tycker jag TS ska ordna ett säkrare boende.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Låter som det klassiska upplägget i gamla engelska detektivromaner; X tar en stor livförsäkring på Y,
Y avlider mystiskt, X får miljonerna när försäkringen löser ut, vem är mördaren :cool:

Nej, det skulle jag inte våga :rolleyes:
Hahaha, du har rätt. Ska vara uppmärksam om sambon kommer med en inkopplad brödrost när jag ligger och badar…:D

Den galna Arbogatanten kan ju få en att bli lite fundersam...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Den galna Arbogatanten
Vem är det?
Den enda galna tant jag känner är från Roslagen, och vi har varit gifta i x decennier nu.

Men jag har ingen livförsäkring (och inget badkar) :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Johanna Möller - mördade sina föräldrar (och troligen sin man också) med hjälp av sin pojkvän för att casha in försäkringen.
OK, jaså hon :worried:

Ja, gillar man lite spänning för att göra livet intressant så...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det beror på hur testamentet är formulerat. Enligt det jag läst i tråden säger testamentet att avkastningen är enskild egendom, men det framgår inte om det är skrivet att det ska tillfalla hans barn. Om testamentet inte specificerar något om vem som ärver, så ärver hustrun hälften med fri förfoganderätt, det får hans barn när hon dör.

Men står det att barnen ärver den enskilda egendomen så får de allt, de får dessutom hälften av det gemensamma lösöret (giftorättsgods), allt lösöre som är inköpt för hans pengar (enskild egendom), samt hälften av hennes besparingar och egendom (giftorättsgods). Samma sak vid skilsmässa med skillnaden att han får det, inte hans barn. Och det är det som är hela dilemmat.
Jag har bara sett i tråden att det finns ett äktenskapsförord, inget testamente med formuleringar om enskild egendom. Men det spelar inte så stor roll.

Om man är gift och en dör. Då görs först en bodelning där hälften av giftorättsgodset tillfaller den efterlevande, giftorättsgods är allt som inte uttryckligen är enskild egendom (uttryckt i äktenskapsförord, eller om man ärvt/fått egendomen så kan det stipuleras i testamentet/gåvohandlingen). Detta är inget arv i vanlig bemärkelse, det är helt enkelt den personens egendom.

Sedan ärver den avlidnes arvingar den halva av egendomen som skiftats till dödsboet. Det som ärvs av gemensamma barn, ärvs först till den efterlevande, som ärver även den delen, men med fri förfogande rätt, vilket innebär att barnen ärver det som efterarv när sista föräldern går bort. Om man ser det som en normalsituation att man är gift, och bara har gemensamma barn, eller inga barn alls. Då kan man lite förenklat säga att när en dör så "ärver" den efterlevande allt, oavsett om det finns enskild egendom.

Särkullsbarn får ut sitt arv direkt. Dvs. i ett fall där den avlidne bara har egna barn, inga gemensamma med den efterlevande så ärver de barnen all enskild egendom direkt. Har man ett särkullsbarn och ett gemensamt, så ärver den efterlevande hälften med fri förfoganderätt.

Den med enskild egendom kan skriva testamente som gör om den enskilda egendomen till giftorättsgods vid dödsfall, på så sätt skyddar man sig vid en separation, men arvingar behandlas som om ingen egendom var enskild.

Ungefär detsamma gäller om man är sambos, med skillnaden att "sambogodset" är mycket mer begränsat, i princip den gemensamma bostaden, om den anskaffats som gemensam. Och jag tror att även gemensamma barn räknas som särkullsbarn om man inte är gift.

Och den stora skillnaden, en sambo ärver inget av sin sambos egendom, oavsett om man har barn eller inte, en sambo är inte arvinge.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har bara sett i tråden att det finns ett äktenskapsförord, inget testamente med formuleringar om enskild egendom. Men det spelar inte så stor roll.

Om man är gift och en dör. Då görs först en bodelning där hälften av giftorättsgodset tillfaller den efterlevande, giftorättsgods är allt som inte uttryckligen är enskild egendom (uttryckt i äktenskapsförord, eller om man ärvt/fått egendomen så kan det stipuleras i testamentet/gåvohandlingen). Detta är inget arv i vanlig bemärkelse, det är helt enkelt den personens egendom.

Sedan ärver den avlidnes arvingar den halva av egendomen som skiftats till dödsboet. Det som ärvs av gemensamma barn, ärvs först till den efterlevande, som ärver även den delen, men med fri förfogande rätt, vilket innebär att barnen ärver det som efterarv när sista föräldern går bort. Om man ser det som en normalsituation att man är gift, och bara har gemensamma barn, eller inga barn alls. Då kan man lite förenklat säga att när en dör så "ärver" den efterlevande allt, oavsett om det finns enskild egendom.

Särkullsbarn får ut sitt arv direkt. Dvs. i ett fall där den avlidne bara har egna barn, inga gemensamma med den efterlevande så ärver de barnen all enskild egendom direkt. Har man ett särkullsbarn och ett gemensamt, så ärver den efterlevande hälften med fri förfoganderätt.

Den med enskild egendom kan skriva testamente som gör om den enskilda egendomen till giftorättsgods vid dödsfall, på så sätt skyddar man sig vid en separation, men arvingar behandlas som om ingen egendom var enskild.

Ungefär detsamma gäller om man är sambos, med skillnaden att "sambogodset" är mycket mer begränsat, i princip den gemensamma bostaden, om den anskaffats som gemensam. Och jag tror att även gemensamma barn räknas som särkullsbarn om man inte är gift.

Och den stora skillnaden, en sambo ärver inget av sin sambos egendom, oavsett om man har barn eller inte, en sambo är inte arvinge.
Jäpp, det är just särkullsbarnen som har rätt att få ut sin laglott direkt. Detta kan ställa till det för efterlevande som kanske inte har råd att lösa ut barnen. En livförsäkring med partnern som förmånstagare kan därför vara en bra lösning i dessa fall.

T ex här finns lite info om detta:
http://www.lawline.se/answers/tillvagagangssatt-for-att-skydda-egendom-mot-sarkullbarn

"Teckna livförsäkringar
Särkullbarn har som tidigare nämnt alltid rätt till sin arvslott när en förälder avlider. För att undvika denna ekonomiska svårighet så bör ni använda er utav livförsäkringar. En livförsäkring är en dödsfallsförsäkring som ger ekonomisk ersättning, ett engångsbelopp, till dig som efterlevande.

Ni kan teckna en livförsäkring och ange varandra som förmånstagare. Livförsäkringar ger den efterlevande ett bra skydd för att när någon av er dör får ni en större summa pengar."
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hempularen: Jag vet. Jag har redan redogjort för detta i tråden och blivit tackad av TS för klargörandet, särskilt för tipset att be sina föräldrar att skriva ett testamente där det står att det hon ärver ska vara enskild egendom.

Och jo, det framgår att det finns såväl testamente, som äktenskapsförord, dock har det inte framkommit om det är specificerat i testamentet att barnen ska ärva den enskilda egendomen eller inte.

Hur som helst är avsikten med den enskilda egendomen att barnen ska ha det i slutänden, inte hustrun, så det finns inte på kartan att den enskilda egendomen ska göras till giftorättsgods, då faller ju hela tanken med att ha äktenskapsförord för att behålla egendomen i hans släkt.

Så:
All hans egendom är enskild egendom, som vi kan räkna med tillfaller hans barn vid dödsfall, möjligen får hon hälften som arv med fri förfoganderätt, som hans barn får när hon dör, beroende på testamentets formulering.
All hennes egendom är i nuläget giftorättsgods, om hon dör får han hälften som giftorättsgods, sedan ärver han halva återstoden och hennes barn andra halvan (dvs var sin åttondel, för det var två barn tror jag), sedan får de varsin åttondel till när han dör, medan HANS barn får den andra halvan av hennes ägodelar eftersom han fick det som giftorättsgods.

Vid skilsmässa blir det i nuläget så att han får hela sin egendom, plus hälften av hennes pengar och saker, eftersom allt han äger är enskild egendom medan allt hon äger är giftorättsgods.Hon får hälften av det som är hennes.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Detta påverkar såklart inte ägandet av huset, men vad jag har sett i dessa 10 sidor med inlägg så har det aldrig nämnts att det knakar i fogarna på äktenskapet. Att föreslå att gå isär eller skaffa ett separat boende som särbos känns ju lite väl pessimistiskt. Om de "lever lyckliga i alla sina dagar" i 20 år så har ju ändå TS bott både billigare och säkrare än flera andra i det här landet även om denne inte fått äga sin halva av huset.
Att redan i början utgå från att det ska gå åt skogen känns som en trist inställning (även om jag har förståelse för båda parterna när det kommer till ägandet av huset).
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hempularen: Jag vet. Jag har redan redogjort för detta i tråden och blivit tackad av TS för klargörandet, särskilt för tipset att be sina föräldrar att skriva ett testamente där det står att det hon ärver ska vara enskild egendom.

Och jo, det framgår att det finns såväl testamente, som äktenskapsförord, dock har det inte framkommit om det är specificerat i testamentet att barnen ska ärva den enskilda egendomen eller inte.

Hur som helst är avsikten med den enskilda egendomen att barnen ska ha det i slutänden, inte hustrun, så det finns inte på kartan att den enskilda egendomen ska göras till giftorättsgods, då faller ju hela tanken med att ha äktenskapsförord för att behålla egendomen i hans släkt.

Så:
All hans egendom är enskild egendom, som vi kan räkna med tillfaller hans barn vid dödsfall, möjligen får hon hälften som arv med fri förfoganderätt, som hans barn får när hon dör, beroende på testamentets formulering.
All hennes egendom är i nuläget giftorättsgods, om hon dör får han hälften som giftorättsgods, sedan ärver han halva återstoden och hennes barn andra halvan (dvs var sin åttondel, för det var två barn tror jag), sedan får de varsin åttondel till när han dör, medan HANS barn får den andra halvan av hennes ägodelar eftersom han fick det som giftorättsgods.

Vid skilsmässa blir det i nuläget så att han får hela sin egendom, plus hälften av hennes pengar och saker, eftersom allt han äger är enskild egendom medan allt hon äger är giftorättsgods.Hon får hälften av det som är hennes.
All hans egendom är inte enskild egendom, det som regleras i äktenskapsförordet är det, dvs hans skog och huset. Du resonerar dessutom i termer av att giftorättsgodset är hennes egendom, det är det inte, det är deras gemensamma egendom och ärvs därefter.

Hennes misstag i detta fallet var att investera pengar i något hon inte äger, dvs huset. Dessutom kan hon skydda sitt sparande i ett äktenskapsförord.

Som du kanske förstått vid det här laget är skogen hans yrke och inkomst. Sånt drivs alltid i någon form av företagande som AB, enskild firma eller kanske HB. Det betyder att han måste skriva äktenskapsförord för att kunna ha kvar sitt jobb vid en eventuell skilsmässa. Hon som anställd behöver inte det skyddet.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M
MissMuffet skrev:
Ok Här är mitt råd till TS: Bli särbos istället. Har du barn sedan tidigare (och han också) så trassla inte i dig mer i det här. Bostaden är hans. Punkt. Skilj er och flytta till ett boende du har råd med långsiktigt. Ni kan ha en jättemysig relation utan att flytta ihop och dra in barn i det hela.
Ha ha ha...du är för underbar med dina inlägg! Var det inte du och din man som delade 67/33% på alla inköp till bostaden?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Ha ha ha...du är för underbar med dina inlägg! Var det inte du och din man som delade 67/33% på alla inköp till bostaden?
Jodå 67/33% stämmer ;)
... men vi har också bara gemensamma barn. Om vi skiljer oss så kommer barnen att ha sitt hem kvar åtminstone varannan vecka. Den tryggheten har inte ts barn. Eftersom det finns barn inblandade tycker jag ts ska sätta sina barn i en tryggare bostadssituation.
 
Redigerat av moderator:
Ja
S Sofiashus skrev:
En komplicerad situation:

Min man har en skogsfastighet med ett nybyggt hus på. Han har skrivit äktenskapsförord på sin skogsfastighet där huset står vilket innebär att jag inte äger huset vi bor i. Det är hans enskilda egendom. Känslomässigt så känns det helt fel att jag inte har någon del i huset samt att jag hela tiden lever med att jag ska flytta om det händer något. Eftersom huset står på hans skogsfastighet så kommer jag aldrig bo kvar vid en ev. separation. Jag vet inte hur man kan lösa detta så att huset känns som mitt. Ev kan man stycka ut tomten huset står på och jag köpa in mig i hälften av lånen men huset kommer ändå tillfalla honom vid en ev. separation. Han har också det bra ekonomiskt ställt så han har väldigt lite lån i förhållande till husets värde. Om vi ska stycka ut tomten tycker han vi ska dela på värdet av huset, dvs jag ska låna hälften av värdet medan han har kvar sitt "lilla" lån. Jag har inte möjlighet till ett så stort lån själv. Har någon tips på en bra ekonomisk- och känslomässig lösning vore jag tacksam för hjälp.
Jag hade hus när jag träffade min fru sen skänkte jag hälften till henne och även hälften av skulderna som fanns. Självklart för mig att man delar ALLT när man gifter sig.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Hutton skrev:
Som du kanske förstått vid det här laget är skogen hans yrke och inkomst. Sånt drivs alltid i någon form av företagande som AB, enskild firma eller kanske HB. Det betyder att han måste skriva äktenskapsförord för att kunna ha kvar sitt jobb vid en eventuell skilsmässa. Hon som anställd behöver inte det skyddet.
Som TS beskrivit det är även avkastningen från skogen hans enskilda egendom. Det är kanske ett missförstånd, kanske inte. Är det så så är avkastningen, eller lönen om man så vill, från hans jobb också hans enskilda egendom.

Det är alltså inte så enkelt som att han bara skyddar källan till sina inkomster, eventuellt skyddar han även inkomsterna också.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.