Hej,
Vi har skrivit på för ett radhus i Stockholm. I kontraktet står det mycket tydligt att det är det kontraktet tillsammans med bilagan A-ritning som är det som gäller.
Nu till min fråga, i A-ritningen är en Kamin tydligt utmarkerad med text och cirkel (inte streckad linje). Men en Kamin var tillval, något som man fick välja efter att kontraktet var skrivet.
Så vad gäller här? Kan jag kräva en kamin då den är med i ritningen, eller är det underförstått att det är tillval?
 
Åsa Lund
Beskrivning som tillhör ritning gäller FÖRE ritning. Generell regel.

Lägg ner spåret med kamin.
Det är lätt för din motpart sätt visa att du inte betalat tillägget samtidigt som du själv kommer att bli idiotförklarad.
 
Text gäller alltid före ritning, tyvärr.
 
Det fanns ingen beskrivande text till ritningen när vi skrev på, bobeskrivningen kom vid senare tillfälle.
 
Det är normalt att visa placeringen av tillval med streckade linjer är jag ganska säker på. Men konstigt att ingen beskrivning fanns innan kontraktsskrivning.
 
P Parkeringsplats skrev:
Men en Kamin var tillval, något som man fick välja efter att kontraktet var skrivet.
Så vad gäller här? Kan jag kräva en kamin då den är med i ritningen, eller är det underförstått att det är tillval?
Vad anser du själv, hade du uppfattningen att kaminen ingick?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.