det e rätt hett ämne inom måleribranschen just nu med asbest i kitt. ska man analysera kittet så tar man det alltid i bågens ovankant för sällan kittet blir dåligt där. medans det i nederkanten har blivit byttat med åren samma gäller bly i färgen. tål å tänkas på när man kör med värmepistol.
 
krillek skrev:
Steg 6 - Glasning och Kittning
.../////.....
Själv använder jag linoljekitt som jag arbetat/knådat ihop ordentligt och värmt upp med händerna så att det varken kladdar eller är för torrt, enkelt kan appliceras och det går att jämna till snyggt med kittkniven
....///////...
Lite beroende på passningen mellan glas och båge kan det vara bra att lägga distanser (t ex bitar av tändstickor) mellan kanten på glaset och bågen efter att glaset ligger på plats.
Denna tråden levererar verkligen!

Två kommentarer till det jag saxat ur posten:

1: När man knådar igång kittet är det bra om man har lite krita till hands för att ta upp den initiala kladdigheten av oljan som ligger överst i kittburken annars kan man knåda tills man blir äldst i kommunen, utan att kittet blir bra och lagom okladdigt. Kritan funkar ungefär som mjölet på bakbordet när man knådar en deg.

2: Distansernas funktion är alltså att förhindra att glaset "sjunker" efter att man satt in bågen i karmen. Är glaset lite mindre än nödvändigt kan det vara läge för distanser av tändstickor.

Följer tråden med spänning och än så länge känns allt väldigt bekant, lite flashback kan man säga. (y)
 
  • Gilla
DavidFolkesson och 1 till
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Denna tråden levererar verkligen!

Två kommentarer till det jag saxat ur posten:

1: När man knådar igång kittet är det bra om man har lite krita till hands för att ta upp den initiala kladdigheten av oljan som ligger överst i kittburken annars kan man knåda tills man blir äldst i kommunen, utan att kittet blir bra och lagom okladdigt. Kritan funkar ungefär som mjölet på bakbordet när man knådar en deg.

2: Distansernas funktion är alltså att förhindra att glaset "sjunker" efter att man satt in bågen i karmen. Är glaset lite mindre än nödvändigt kan det vara läge för distanser av tändstickor.

Följer tråden med spänning och än så länge känns allt väldigt bekant, lite flashback kan man säga. (y)
Tackar för bra tips! Bara för att förtydliga, när det gäller överskottet av olja brukar jag försöka knåda in den eftersom jag tror att kittet haft rätt balans från början så om man tillsätter mera krita så kan den bli för torr (vilket iofs kan åtgärdas senare med mera olja). Dock kräver min metod att man tar ut hela kittklumpen ur burken och knådar ihop - rätt jobbigt med en stor burk :D
 
Ja.. vi körde väl med 5kg burk eller nåt.. det är heller inte mycket mer krita som ska till för att få den perfekta konsistensen. Jag tror de hellre gör kittet lite fett för att man ska kunna krita upp det till önskad konsistens, men jag vet inte.. oavsett vilket så är det bra till mycket det kittet.

Vi körde med Danalims glasmästarkitt, samma som linoljekittet från Danalim men i myyycket större burk. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
C
krillek skrev:
Det finns de som rekommenderar en skakslip (utan slippapper såklart :)), men jag jobbar helst med fingrarna.
Jag har kört med denna metod - en bit kartong mot glaset och sen på med skaken och köra långsamt runt kanterna några varv. Går som en dröm. Fördelarna som jag ser det är dels att det är väldigt lätt att arbeta ner glaset i kittet ordentligt trots att man i knappt applicerar något tryck alls. En fördel om kittfalsen är grund eller inte riktigt plan.

krillek skrev:
Dock kräver min metod att man tar ut hela kittklumpen ur burken och knådar ihop - rätt jobbigt med en stor burk :D
Värt att nämna är att det är lätt hänt att man får smulor av torkat kitt från burken eller annat skräp i kittet vilket är väldigt irriterande om man vill ha en snygg yta. Har även försökt färska upp kitt som stått ett tag med mindre lyckat resultat. Så köp inte en större burk än vad som går åt för tillfället. Om man skall ställa unden burken någon längre tid är det nog en god idé att lägga klumpen i en tättslutande plastpåse i burken.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Vi körde med Danalims glasmästarkitt, samma som linoljekittet från Danalim men i myyycket större burk. :)
Samma här! (y)

Visa bilaga 169500
 
  • Gilla
Ludwig
  • Laddar…
cpalm skrev:
Värt att nämna är att det är lätt hänt att man får smulor av torkat kitt från burken eller annat skräp i kittet vilket är väldigt irriterande om man vill ha en snygg yta. Har även försökt färska upp kitt som stått ett tag med mindre lyckat resultat. Så köp inte en större burk än vad som går åt för tillfället. Om man skall ställa unden burken någon längre tid är det nog en god idé att lägga klumpen i en tättslutande plastpåse i burken.
Jag har lärt mig den hårda vägen att hålla rent på kanten av burken, hålla ytan på kvarvarande kitt slät/jämn så att det går att lägga en plast kittytan på som förhindrar skinnbildning och kanske det viktigaste av allt - förvara i kylskåp eller t o m frysen. På det sätter har jag "övervintrat" halvförbrukade kittburkar i flera månader :)

Dåligt kitt kan man lägga på fågelbordet - då låter blåmesarna och talgoxarna bli dina nykittade fönster :p
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tjena krillek!
Kommer du att komma med en fortsättning eller anser du dig vara klar med denna förträffliga tråd? =)
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Det kommer mer - i något långsammare takt :eek:
(Tiden har inte riktigt räckt till...)
 
  • Gilla
Filipf och 2 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Det kommer mer - i något långsammare takt :eek:
(Tiden har inte riktigt räckt till...)
Vi väntar! ;)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hmmmprrrffff... ja, det har varit helt andra projekt på huset än fönsterrenovering det senaste året, men nu är jag faktiskt igång igen med några lunettfönster som krävde en (hel) del kärlek och ett nytt foder. Tills jag kommer igång med målningen som jag antar var nästa steg i denna genomgång av fönsterrenovering så bjuder jag på några bilder på dagens projekt.

Nya handgjorda halvcirkelformade fönsterfoder bredvid de gamla slitna i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nya fodret gjorde jag genom att planhyvla ner friskt virke till halva tjockleken av det färdiga fodret och såga i kap/gersågen med 18 graders vinkel för att sen limma med överlapp. Jag använde 170 mm virke som skall räcka till fodrets bredd på ca 135 mm. Nu skall det sågas rent, profilfräsas och målas innan det kan sättas på plats.

Renoverade lunettfönster med nytt foder på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av lunettfönster med nytt, ommålat och obrukat foder intill äldre, slitet fönsterdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var ganska mycket trä som behövde bytas på lunetterna, men med bordsåg, bordfräs och lite lämpliga jiggar går det ganska geschwindt att fixa till. Dags för glas, kitt och sen lite färg så
 
  • Gilla
Kongons och 7 till
  • Laddar…
här kommer en bump på tråden med en fråga från en som renoverar.

Far min hjälper mig att skrapa fönsterbågarna men jag har fått lågemissionsglas insatt, målning/rostskydd utfört och lagningar gjorda av professionell fönsterhantverkare.
Är inte riktigt nöjd med resultatet och överväger att växla ned takten och ta över renoveringen själv.

Min fråga rör fönsterkarmen.
Om ni renoverar ett fönsterparti med fyra fönster i (totalt 8 bågar) och karmen är lika eftersatt som fönstren. Tar ni ut karmen och renoverar allt för att sedan återmontera det?

Jag har bytt alla ytskikt inomhus så fönstersmygarna är illa tillpassade och skall bytas ut ändå.
Som jag ser det borde det vara ett bra alternativ att tigersåga av de spikar som håller karmen på plats och renovera karm och bågar tillsammans för att sedan återmontera det med moderna karmskruvar och göra om drevningen.

Framförallt ser jag tillpassningen som enklare. När man tagit av beslag, borrat och pluggat och återmonterat beslagen kan de hamna någon halv milimeter fel och då får man problemet med att det inte stänger som det skall eller sitter snett osv. Detta kan tillpassas i lugn och ro medans man har karm och bågar demonterade. När tillpassning är optimal målas de och tätlister osv monteras. Sen är det bara att montera i väggen och justera så att de sitter perfekt.

Det hade varit väldigt kul att höra hur ni gör och var era tankar om ämnet är.
 
Mkt imponerande! @krillek har du en uppskattning på hur många timmar de 210 bågarna tog dig allt som allt, eller per båge?
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
M MarkusMogul skrev:
Mkt imponerande! @krillek har du en uppskattning på hur många timmar de 210 bågarna tog dig allt som allt, eller per båge?
Nästan omöjligt att svara på i och med att det varit utsträckt över så lång tid och jag alltid gjort en batch om kanske åtta bågar i stöten men en grov gissning är minst fyra timmar per båge om det inte är några träreparationer som behöver göras.
 
krillek krillek skrev:
Steg 1 - Demontering av beslag
Jag börjar alltid med att demontera samtliga beslag. Man kan givetvis låta dem sitta kvar, men i mitt fall har de målats över under årtionden med olika sorters färg och behöver verkligen ses över med tanke på eventuell rost och andra skador. Eftersom jag också gör samtliga mina bågar helt trärena vill jag inte ha några beslag som sitter i vägen vid borttagningen av färgen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Varmluftpistol fungerar ganska dåligt på metall eftersom den leder bort värmen och inte gör färgen speciellt medgörlig, så jag torrskrapar istället beslagen så gott det går så att jag får bort så mycket färg som möjligt och fram skruvskallarna - något som gör det betydligt enklare att skruva ur de gamla skruvarna som kan sitta riktigt hårt.

Det brukar också löna sig att verkligen ta bort färgen ur spåren på skruvarna innan man börjar skruva eftersom det annars är lätt att slinta med skruvmejseln och skada skruvarna och göra det svårt att få bort dem.

Ytterligare en anledning till att jag försöker ta bort så mycket färg som möjligt från beslagen innan jag demonterar dem är för att det minskar risken att man skadar träet - framför alt den lilla träfliken vid gångjärnen brukar lätt brytas loss om man inte är försiktig.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Skruvarna - framförallt på hörnbeslagen - brukar sällan göra någon glad. Med lite tur får man upp dem hela, men om en bit blir kvar i bågen får man försöka med spetstång och kanske ett litet borr få loss dem. Jag har valt att kassera alla gamla skruvar (oavsett skick) och ersätter dem vid återmonteringen av beslagen med nya spårskruvar.

[bild]
Ovärderlig tråd, tack.

Använder du rostfri spårskruv eller traditionella obehandlade och hur rostskyddar du skruvskallarna i så fall?

Jag linoljebränner hörnjärnen och har köpt nya obehandlade spårskruv som ju måste rostskyddas på något sätt.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.