Hej Alla Husveteraner! Jag håller på med en hus affär där huset ifråga är klassat som hyreshus/samlingslokal.
Bygglov krävs för att göra huset till enbostadshus och jag har valt att söka förhandsbesked på detta.

Är det någon här med lite erfarenhet av liknande?
Vilka dokument borde krävas tex?

Det gäller Svedala Kommun som vid muntlig kommunikation sagt sig vara välvilliga till en sådan förändring.
Vårt moment 22 är att Banken inte beviljar bostadslån utan beviljat bygglov.

Och det är bråttom, 15 Feb skall vi betala och ta över.

Välkomnar alla kommentarer och perspektiv.
Mvh Abbe W
 
Jag håller på med något liknande - Bygger om en missionskyrka till bostad.

Vad säger stadsplanen om vilken sorts byggnader som får finnas på platsen? Behövs det en ändring i planen så kan det bli dyrt och dra ut på tiden.

Tänk på att det i vissa avseenden räknas som nybygge och måste uppfylla de krav som finns i dag kring t ex handikappanpassning. Tillsammans med våran bygglovsansökan för ändrad användning ville kommunen ha en planritning som visar att det finns kök, toalett sälskapsutrymmen och minst ett sovrum på bottenplanet. Jag gjorde det enkelt för mig och lämnade in en ritning över hur det ser ut idag. Då fick jag backning för att det saknas dusch/hygienutrymme (kök och flera toaletter finns redan)... Efter att ha ritat om två av toaletterna till ett badrum så verkar dom vara nöjda. Jag har iofs inte fått något skriftligt besked än, men iallafall muntligt via telefon.
 
useless useless skrev:
Jag håller på med något liknande - Bygger om en missionskyrka till bostad.

Vad säger stadsplanen om vilken sorts byggnader som får finnas på platsen? Behövs det en ändring i planen så kan det bli dyrt och dra ut på tiden.

Tänk på att det i vissa avseenden räknas som nybygge och måste uppfylla de krav som finns i dag kring t ex handikappanpassning. Tillsammans med våran bygglovsansökan för ändrad användning ville kommunen ha en planritning som visar att det finns kök, toalett sälskapsutrymmen och minst ett sovrum på bottenplanet. Jag gjorde det enkelt för mig och lämnade in en ritning över hur det ser ut idag. Då fick jag backning för att det saknas dusch/hygienutrymme (kök och flera toaletter finns redan)... Efter att ha ritat om två av toaletterna till ett badrum så verkar dom vara nöjda. Jag har iofs inte fått något skriftligt besked än, men iallafall muntligt via telefon.
Hej Ja det låter väldigt liknande men du har alltså lämnat in ett Bygglov? Hur mycket dokument krävde de? Jag har bara sökt Förhandsbesked men det verkar som de vill ha alla dokument ändå?
Ditt låter kul med :)
Mvh Abbe W
 
C
Abbe W Abbe W skrev:
Vårt moment 22 är att Banken inte beviljar bostadslån utan beviljat bygglov.
Och det är bråttom, 15 Feb skall vi betala och ta över.
Oj, det låter tajt. Det normala vid sådana överlåtelser är väl att man skriver in ett villkor att förutsättningarna (i detta fall bygglovet) skall vara uppfyllda innan tillträdet. Så att man som köpare inte riskerar att stå där med skägget i brevlådan.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Hur mycket dokument krävde de?
Själva bygglovsansökan, planritning och en kontrollplan där jag strök alla irrelevanta punkter och angav mig själv som kontrollansvarig på resten.

Det är inte riktigt samma läge eftersom vi redan har köpt fastigheten och bor i 'pastorsvillan' intill. Så vi har inte samma press på att få bygglovet klart och korrekt på en gång. Tur är väl det eftersom det har gått 10 månader sen jag lämnade in det...
 
useless useless skrev:
Själva bygglovsansökan, planritning och en kontrollplan där jag strök alla irrelevanta punkter och angav mig själv som kontrollansvarig på resten.

Det är inte riktigt samma läge eftersom vi redan har köpt fastigheten och bor i 'pastorsvillan' intill. Så vi har inte samma press på att få bygglovet klart och korrekt på en gång. Tur är väl det eftersom det har gått 10 månader sen jag lämnade in det...
Ja helt klart bättre situation. Tack för uppgifterna på dokumenten.
/Abbe W
 
Men banken borde väl nöja sig med om du får ett beviljat förhandsbesked?
 
Jo de har sagt att de gör det. Men just nu verkar det svårt att få ens det. Min undran är ju om det finns erfarenheter på vad som stoppat upp den processen.
Mvh /Abbe W
 
Fick just besked att kommunen tar upp mitt ärende den 22 Februari, så vi missade det första mötet detta år. :(
 
Normal ledtid för ärende om förhandsbesked till byggnadsnämnden är minst en månad. Och innan dess ska du ha haft allting klart och utrett med bygglovenheten, dvs ärendet måste vara komplett innan det kan gå vidare till nämnd. Efter byggnadsnämndens beslut får du vänta någon/några veckor till (enligt lag) innan du får ett anslaget protokoll med besluten, sen ska beslutet vinna laga kraft efter att det har anslagits och kommunicerats till berörda sakägare (om de inte överklagar).

Mäklartider/försäljningsmomenten idag är inte anpassade efter verkligheten när det avser objekt som behöver lov för ändrad användning.
 
Ingen skön målning där, tack jag har nog börjat förstå det. Fast jag var i kontakt med kommunen innan och de var mycket positiva då. Huset är ju en bostad från början, har använts som det senast 1984 och som samlingslokal sedan dess. Jag skulle vilja påstå att Kommunregler och procedurer inte är anpassade till "sina kunder" dvs innevånarna som bor i Kommunen ;)
 
Förstår inte riktigt problemet om det är klassat som flerbostadshus idag. Vad är anledningen till att man vill klassa om det till enfamiljsbostad?
 
Nu vill jag inte tolka det som att Abbe W skulle säga att kommunen borde ha särskilda regler mot invånarna som innebär att kommunen bryter mot samtliga lagar och regler från regering och stat.

Kommunen kan givetvis säga till en byggherre, innan ärendet påbörjats, att de ställer sig positiva och att man är välkommen att ansöka för att få det ordentligt prövat. En sådan kontakt är bra, det visar på att de innan prövning inte ser några problem med ens förslag. Men sedan behöver de pröva ärendet enligt gällande lagar och regler. Varken procedur eller beslutsgång är ett kommunpåhitt.

Att man behöver ett beslut om bygglov eller förhandsbesked för att banken ska ge en ett lån mot ett tidigare lånelöfte är inte kommunens fel. Kommunens tjänstemän och politiker är heller inte skyldiga att bryta mot lagar och regler för att man ska kunna gå till banken med ett beslut. Att mäklaren (å "säljarens" vägnar) vill ha ärendet avslutat snabbt är heller inte kommunens fel.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Ja du har rätt, men det borde faktiskt finnas förenklade procedurer av flera anledningar imho. Tex borde det finnas ett intresse att göra enklare fall utan hela process stegen, det gäller ju inte ett Bygglov utan ett förhandsbesked. I detta fall hanteras som det var ett bygglov och därmed slösar Kommunen bort skattepengar, kalendertid och arbetstid för sig själva och skattebetalaren innan bygglovsansökan.
Du verkar väldigt insatt och kanske tom arbetar med ansökningar och jag tackar för dina raka svar även om det inte är dom jag hoppats på. Mvh AbbeW
 
R Robert-san01 skrev:
Förstår inte riktigt problemet om det är klassat som flerbostadshus idag. Vad är anledningen till att man vill klassa om det till enfamiljsbostad?
Nej, huset är klassat som Sammlingslokal/Hyreshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.