Mikachu: I förhållande till de senaste årens försäljningspris i det aktuella området.

Husets standard spelar ju roll. Men läget, läget & åter läget är fortfarande det som påverkar marknadspriset mest.
 
pappskallen skrev:
Visst, men om man nu har ett "gammalt ruckel" så finns ju risken att köparen tar chansen att få en del fel fixade på annans bekostnad...........
kan förstå att folk i vissa fall använder sig av friskrivningsklausul, det är inte enbart av ondo
Håller helt med om ovanstående och med risk för att sticka ut huvudet riktigt ordentligt ;) så har jag, mer än en gång förundrats över hur i det närmaste allt plötsligt kan bli "enbart någon annans fel".
Så nog tror jag att det fenomenet existerar, att man, om möjlighet finnes, blir helt ovetande, oförstående och i "väldigt god tro", för att sen plötsligen vara väldigt medveten och med i princip alla till buds stående medel kräva någon annan på betalning.

//Christina.

PS: Jag hukar och väntar på (mot)huggen ;)/DS.
 
byggimpert skrev:
Håller helt med om ovanstående och med risk för att sticka ut huvudet riktigt ordentligt ;) så har jag, mer än en gång förundrats över hur i det närmaste allt plötsligt kan bli "enbart någon annans fel".
Så nog tror jag att det fenomenet existerar, att man, om möjlighet finnes, blir helt ovetande, oförstående och i "väldigt god tro", för att sen plötsligen vara väldigt medveten och med i princip alla till buds stående medel kräva någon annan på betalning.

//Christina.

PS: Jag hukar och väntar på (mot)huggen ;)/DS.
Då är vi ju två som blir nerbankade i skorna....... ;D ;)
 
Jag vet inte hur det fungerar i Sverige men i Finland kan man inte friskriva sig med en generell klausul. Altså, har säljaren skrivit i kotraktet att den inte tar ansvar för några dolda fel men inte närmare specifierar dem kan han ändå få stå tillsvars dem. Skall en friskrivning ske skall det specifieras skilt vilka ställen och typ av skador som säljaren inte tar ansvar för. Det var nyligen ett fall (i Finland altså) som gick ända till HD där säljaren fick stå för en dold skada trots en friskrivningsklausul.
 
Jag har absolut för mig att det också gäller i vårt land - med undantag för just dödsboförsäljning och hus som går på exekutiv auktion. I dessa fall finns ju ingen som kan gå i god för husets kondition. Enligt lag skall säljaren nogsamt lista alla husets svagheter. Men det finns väl någon riktig jurist härinne - väl?
 
alltså..för att förtydliga.

jag är ite ute efter att ta bort friskrivningen..eller att försöka få dem att pynta grejer åt mig.

men jag vill veta om priset är skäligt när det är så dålig kondis på huset samt att det finns en friskrivning med.

borde man inte som säljare sätta ner priset ganska rejält under sånna omständigheter?
 
Mikachu skrev:
alltså..för att förtydliga.

jag är ite ute efter att ta bort friskrivningen..eller att försöka få dem att pynta grejer åt mig.

men jag vill veta om priset är skäligt när det är så dålig kondis på huset samt att det finns en friskrivning med.

borde man inte som säljare sätta ner priset ganska rejält under sånna omständigheter?
 
Mikachu skrev:
alltså..för att förtydliga.

jag är ite ute efter att ta bort friskrivningen..eller att försöka få dem att pynta grejer åt mig.

men jag vill veta om priset är skäligt när det är så dålig kondis på huset samt att det finns en friskrivning med.

borde man inte som säljare sätta ner priset ganska rejält under sånna omständigheter?
Och vart tog mitt långa, uttömmande svar vägen då? ???

Jaja, jag börjar om... *ler* Jag tror för det första inte att du är ute efter att sko dig på försäkringsbolagen, sånt brukar man kunna läsa in mellan raderna ganska ofta... ::)

Men denna friskrivningsklausul innebär ju som sagt en större risk för dig OM det är något fel på huset REDAN VID ÖVERLÅTELSEN! Andra fel som kommer kan man ju inte lasta säljaren för.

En friskrivningsklausul blr ju innebära lägre pris, men som alltid är det tillgångo ch efterfrågan som styr. Huset kommer att kosta det någon är villig att betala för det...

Om du tycker priset är för högt (det låter ju lite mycket att det skall kosta som andra hus utan klausul och´utan det stora renoveringsbehovet). Ta då ett pris som ett motsvarande, inte renoveringshus, sålts för, dra av renoveringskostnaderna (400kkr?) och ytterligare kanske 20% av utgångspriset. Sen går du till mäklaren och säger att du tycker priset är för högt, visa hur du har räknat, och lägg det budet. Detta förutsatt att ingen annan redan lagt ett höra bud... ::)

Sedan är det upp sill säljaren att ta eller förkasta ditt bud. Skambud eller inte, det är upp till säljaren att avgöra! Du kanske tycker utgångspriset är ett skambud!

LYcka till och låt oss veta hur det går!


 
tack..för att du tillomed skrev det TVÅ ggr... ;D
 
Det finns dolda fel du inte kan försäkra dig mot ex mögelskador. Den som sälger huset med de dolda felen är ansvarig 10år för uppkomsten av dolda fel. Vill du läsa mer om dolda fel ska du titta i Jordabalken jag tror det är kap 4. Det finns även försäkringar man kan ta som sälgare just för dolda fel. Hör med något försäkringsbolag vad det är för kriterier som gäller.
Ulrika
 
ulliserik skrev:
Det finns dolda fel du inte kan försäkra dig mot ex mögelskador. Den som sälger huset med de dolda felen är ansvarig 10år för uppkomsten av dolda fel. Vill du läsa mer om dolda fel ska du titta i Jordabalken jag tror det är kap 4. Det finns även försäkringar man kan ta som sälgare just för dolda fel. Hör med något försäkringsbolag vad det är för kriterier som gäller.
Ulrika
Det går visst att försäkra sig mot dolda fel, även mögel.
Här kommer en länk till FSB:s ansvarsförsäkring, övriga mäklarfirmor har liknande försäkringar,
villkoren kan dock variera.
http://www.fastighetsbyra.foreningssparbanken.se/se/salja_bostad/ansvarsforsakring

Sen kan det ju bli problem ändå. ::)
http://www.villatidningen.se/index....002_03/02_3_fuktproblem/02_3_fuktproblem.html
 
Tack för den upplysningen. Det var bra att veta. Den fanns dock ej när jag utbildade mig.
Ulrika
 
Varför är det så vanligt med friskrvningsklausul på hus från dödsbon då?
 
Linda_Skalman skrev:
Varför är det så vanligt med friskrvningsklausul på hus från dödsbon då?
Dels vill väl dödsbodelägarna slippa efterräkningar efter att bodelningen är klar, dels så kanske ingen av dem bott i huset på många år (om någonsin) och rimligtvis inte känner till de fel och brister som finns. Eller också så gör de det. 8)
 
Till gasglad
Har kollat upp fsb ansvarsförsäkring den täcker inte in mögel endast äkta hussvamp. Har du möjligen något annat bolag som du blandat ihop med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.